• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 9 شهریور 1398
کد مطلب : 75490
+
-

نرخ میوه، تابع عرضه و تقاضا

با وجود فراوانی تولید و عرضه، نرخ میوه از میدان تا مغازه‌ها به 2تا 3برابر افزایش می‌یابد. با اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی گفت‌وگو کرده‌ایم.

علت قیمت بالای میوه  در مغازه‌ها چیست؟

در چند هفته گذشته وضعیت بازار میوه خوب بوده است اگرچه در برخی اقلام مانند موز، خیار و شلیل به‌دلیل رشد تقاضای ناشی از برپایی اعیاد مذهبی و مراسم ازدواج و تزریق کم این محصولات به بازار، نوسان قیمت را شاهد بوده‌ایم اما این نوسان قیمت مقطعی است. در مجموع در یکی، دو ماه گذشته تاکنون به دلیل وضعیت خوب تولید و بازدهی بالا و نبود سرمازدگی، شاهد فراوانی عرضه انواع میوه و سبزی هستیم. در ایام محرم نیز به‌دلیل نبود اعیاد و عروسی‌ها تقاضا و قیمت میوه کاهش می‌یابد. در این شرایط نرخ خرده‌فروشی هر کیلوگرم سیب گلاب از 3هزار و 500 تا 10هزار تومان، شبرنگ از 6 تا 10هزار تومان و هلو از 4 هزار تا 10هزار تومان بنابر نوع و کیفیت در نوسان است.

نظارت بر قیمت‌ها  چگونه صورت می‌گیرد؟
 ملاک اتحادیه برای نظارت بر قیمت خرده فروشی میوه و سبزی در سطح شهر، فاکتورهایی است که واحد صنفی از میدان مرکزی تره‌بار دریافت می‌کند. با وجود این باید بپذیریم اگرچه اکنون شرایط عرضه انواع میوه خوب است اما تورم سایر کالاهای غیرتره‌باری موجب شده تا قیمت‌‌ این اقلام نیز با وجود رشد عرضه، سیر نزولی شدیدی نداشته باشد و باید تولید برای کشاورز نیز به‌صرفه باشد.

علت تنش قیمتی سبزی و صیفی چیست؟
در بازار سبزی و صیفی نیز قیمت‌ها سیر نزولی دارد به‌نحوی که قیمت گوجه فرنگی به هر کیلوگرم 2تا 4هزار و 500تومان کاهش یافته است. این رشد عرضه باعث زیان کشاورزان شده و برداشت این محصول را از صرفه اقتصادی انداخته است. در زمینه پیاز نیز شاهد کاهش قیمت‌ها بوده‌ایم به‌نحوی که اکنون نرخ هر کیلوگرم این محصول به هزار تا 2هزار تومان رسیده و در واقع رشد عرضه این محصولات در فصل جاری باعث شکستن قیمت‌ها شده است.سیب زمینی نسبت به یکی دو هفته اخیر کاهش قیمت هزار و 500تومانی در هر کیلوگرم را شاهد بوده، قبلا نرخ این محصول 6هزار و 500تومان بود و الان به 3تا 4هزار و 500تومان رسیده است. در زمینه سایر اقلام سبزی و صیفی نیز در فرنگی‌جات شاهد افزایش قیمت نبوده‌ایم.

این خبر را به اشتراک بگذارید