• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 3 اسفند 1396
کد مطلب : 7540
+
-

همراه هم آف!

چند نکته در تغذیه سالم و درست

همراه هم آف!

درحال بررسی آخرین پیامک تلفن همراه هستیم که تلفن روی میز زنگ می‌زند. تلفن را که برمی‌داریم دینگ تلفن همراه در می‎آید؛ پیامی از تلگرام رسیده است. حواس‌مان پرت می‌شود و درست متوجه نمی‌شویم فردی که پای تلفن است، چه گفته! فقط می‌شنویم و احتمالا چند «بله» بی‌دلیل و بادلیل هم تحویل می‌دهیم! مکالمه تلفنی تمام نشده که تلفن همراه زنگ می‌زند ‌و... این چرخه معیوب ادامه پیدا می‌کند تا وقتی که صدای همکارمان می‌آید و ما را برای خوردن ناهار در سلف محل کار، دعوت می‌کند.

 

محال است تلفن همراه را روی میز بگذاریم و برای حداقل نیم ساعت از این استرس و اضطراب فرار کنیم و با آرامش غذا بخوریم. اینها برنامه حداقل شش روز هفته است؛ با کمی شدت و ضعف در بعضی از روزها‌ اما یک روز در هفته باید از این ماجراها دور باشیم و به این دلیل که اگر همان یک روز هفته هم دست از سر تلفن همراه و باقی ماجراها برنداریم یا آنها دست از سر ما برندارند، از نظر جسمی و روانی بیمار خواهیم شد. ببینیم اولا خوردن غذا همراه با حضور در شرایط استرس‌زا چه تاثیر منفی‌ای دارد؟ دوم اینکه عاقلانه و درست خوردن یعنی چه؟ سوم اینکه در روز تعطیل چه کنیم که از فضای مجازی و تلفن و باقی قضایا دور باشیم. 

 

در زمان خوردن هر نوع خوراکی‌ای باید کاملا روی آنچه می‌خورید، تمرکز کنید. برای شروع این کار، بهترین زمان روز تعطیل است؛ یعنی زمانی که می‌توانید برای تغییر عادت‌تان وقت بگذارید. تمرکز کردن روی غذا را به این ترتیب شروع کنید. وقتی بتوانید روی شیوه و مقدار خوردن تمرکز کنید، بسیاری از مشکلات گوارشی، اشتهای کاذب یا کم اشتهایی‌ شما برطرف خواهد شد. 

 

 

فضاسازی کنید

 

در بخش اول، درباره شیوه تمرکز درست برای غذا خوردن سالم گفتیم. در این بخش می‌خواهیم با فضاسازی مناسب برای خوردن یک وعده غذایی سالم و خوب صحبت کنیم. این شرایط باعث ایجاد آرامش و تنظیم اشتها برای تغذیه مناسب و سالم می‌شود.   

 باید حتما پشت میز ناهارخوری بنشینید. رنگ و ساختار بشقاب و سفره و... باید با اشتها همخوانی داشته باشد. برای مثال رنگ نارنجی گزینه خوبی است. 

 

میز را برای خوردن وعده غذایی به‌طور کامل بچینید تا از سفره بلند نشوید. برای مثال ادویه سالاد، چاقو، یخ، نمکدان و... را حتما سر سفره بگذارید.  

 اگر حتی به تنهایی غذا‌ می‌خورید، سعی کنید مانند زمانی که مهمان دارید یا چند نفری غذا می‌خورید، میز را بچینید. در غیر این صورت با افسردگی غذا می‌خورید.  

 برای ایجاد تنوع در میز، حتما هر بار به شکلی قاشق و چنگال و چاقو و... را بچینید. اگر امکانش را دارید، بهتر است هر از گاهی سرویس غذاخوری را تغییر دهید و سرویس دیگری را استفاده کنید. 

 اگر به نور کافی‌شاپ‌ها یا رستوران‌ها دقت کرده باشید، متوجه طراحی خاص نور این فضاها خواهید شد. این نور باید ملایم، کمی غیرشفاف و غیر مستقیم باشد. می‌توانید از نور آباژور استفاده کنید. 

برای تمرکز و آرامش، بهترین کار گوش کردن به موسیقی است. بنابراین ملودی ملایم بدون کلامی را انتخاب کنید. در طول غذا خوردن، گوش کردن به این ملودی، باعث آرامش‌تان می‌شود. 

در زمان غذا خوردن از هر وسیله‌ای که ممکن است به وسیله آن به شما خبر یا پیغامی برسد، دور باشید. تلفن همراه، لپ‌تاپ، تبلت، رادیو، تلویزیون و... همگی در این گروه قرار می‌گیرند. 

 

شش نکته برای غذا خوردن

سوپ بپزید    بهترین راهکار برای تدارک غذای ویژه برای روز تعطیل و از طرفی کنترل اشتهای همه اهل خانه، پختن و خوردن سوپ یا آش است. بنابراین حتما این مورد را در فهرست روز تعطیل بگذارید. 

مخلفات سبز بخورید    اگر در تمام طول هفته فرصت خوردن سالاد، سبزی ‌خوردن، برانی اسفناج یا بادمجان و... را ندارید، روز تعطیل فرصت خوبی است که یک یا چند تا از این خوراکی‌های سبز را به سفره اضافه کنید.   

نوشیدنی را متنوع بنوشید   حتما از نوشیدنی‌ای غیر از آب استفاده کنید. دوغ، آب میوه طبیعی، گرم‌نوش یا دمنوش برای عصرانه گزینه‌های خوبی هستند. به این ترتیب رسم همیشگی نوشیدن آب و چای در طول هفته را به هم زده‌اید و به لحاظ تغذیه‌ای نیز نوشیدنی با کیفیت بهتری را نوشیده‌اید. 

 

صبحانه را سبز بخورید   حالا که فرصت دارید، صبحانه مفصل و حاوی سبزی‌ و میوه میل کنید. گوجه‌فرنگی، خیار، آب میوه طبیعی و... را سر سفره بیاورید. 

 

ساندویچ نخورید    روز تعطیل بخشی از زمان‌تان را برای پختن غذا صرف کرده و سعی کنید از خوردن ساندویچ و هر نوع غذای حاضری دیگر، خودداری کنید. بهتر است در پختن غذا هم این نکته را لحاظ کنید که غذاها تداعی‌کننده غذاهای حاضری بیرون نباشند. 

به موقع غذا بخورید 

 درست است که قانون روز تعطیل، خارج شدن از قید و بندهای روزهای دیگر هفته است‌ اما سعی کنید زمان را خیلی از دست ندهید. تغییر بیش از اندازه زمان صبحانه، ناهار یا شام، باعث کلافگی و بی‌حوصلگی می‌شود

این خبر را به اشتراک بگذارید