• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 6 شهریور 1398
کد مطلب : 75352
+
-

در پی مصوبه شورا صورت می‌گیرد

انسداد راه‌های‌دست‌اندازی به فضای سبز

شورا
انسداد راه‌های‌دست‌اندازی به فضای سبز

 دومین جلسه شورای شهر تهران در آغاز سومین سال از دوره پنجم، 2مصوبه داشت؛ تثبیت اعضای 6کمیسیون تخصصی شورا و تصویب کلیات طرحی که شهرداری تهران را به ایجاد سامانه هوشمند و انتشار عمومی اطلاعات فضای سبز و درختان شهر تهران ملزم می‌کند. به گزارش همشهری، با مصوبه تازه شورای شهر، شهرداری تهران مکلف به ایجاد سامانه هوشمندی شد تا با ثبت اطلاعات و جزئیات بوستان‌های شهر، ضمن حفاظت از ‌ریه‌های پایتخت، اطلاعات مربوط به فضای سبز و درختان تهران را در دسترس عموم شهروندان قرار دهد. حالا با ثبت اطلاعات مربوط به فضاهای سبز به‌صورت شفاف، امکان دست‌اندازی به درختان و فضاهای سبز سخت‌تر و غیرممکن می‌شود.
صد‌و‌شصت‌و‌یکمین جلسه شورای شهر تهران با نطق پیش از دستور حجت نظری آغاز و پس از تذکرات چند عضو، وارد بررسی نخستین دستور جلسه خود شد. بر این اساس اعضای شورای شهر تهران برای سومین سال دوره پنجم، ترکیب کمیسیون‌های تخصصی را با اکثریت آرا و بدون تغییر به تصویب رساندند.
طرح «الزام شهرداری به ایجاد سامانه اطلاعاتی فضای سبز تهران» دومین و آخرین دستور جلسه دیروز پارلمان شهری پایتخت بود که به پیشنهاد کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران مطرح و سپس بررسی شد. در این بین، با خروج محسن هاشمی، سیدابراهیم امینی ریاست جلسه را برعهده گرفت. در جریان بررسی کلیات این طرح که یک فوریت آن در آذرماه 1397به تصویب شورا رسیده بود، زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورا با اشاره به ضرورت‌ها و اهداف این طرح، گفت: «فضای سبز تهران پس از معابر بیشترین سطح تهران را تشکیل می‌دهد، اما اطلاعات مربوط به فضای سبز به‌روز نیست و باید این اطلاعات، مکان‌محور و جزئی باشد. در سال‌۹۷ از مجموع بودجه‌هایی که برای نگهداشت فضای سبز و سازمان فضای سبز شهرداری تهران تخصیص یافته است، با وجود اینکه ۷۰درصد بودجه صرف حقوق کارکنان شده است، اعتبار خوبی به این امر داده می‌شود. در ماده واحده و تبصره‌های این طرح تلاش شده که اطلاعات به‌صورت کامل از فضای سبز و درختان در سایت ارائه شود، بر این اساس از شهروندان نیز کمک خواسته‌ایم تا در این حوزه ما را همراهی کنند. نمونه اجرایی این طرح در بوستان طبیعت منطقه‌۲۱ انجام شده است.»

مخالفت با تأکید بر وجود سامانه هوشمند 
در ادامه بررسی کلیات طرح، سیدحسن رسولی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر به‌عنوان مخالف این طرح گفت: «با ضرورت تدوین این طرح مخالف نیستم، اما دلایل مخالفت من این است که آن چیزی که مدنظر این طرح است، در حوزه فضای سبز موجود است. برای مثال، برخی ‌آیتم‌های طرح مذکور در ورودی بوستان‌ها مشاهده می‌شود اما این اطلاعات ناقص است. حال باید دید با توجه به ناقص‌بودن اطلاعات، لازم است این طرح مطرح شود یا نه؟ ما در سامانه شفافیت تمامی قراردادها را بدون طبقه‌بندی منتشر کرده‌ایم. آیا واقعا نیاز است تمامی قراردادهای ریز برای پیمانکاران فضای سبز به‌صورت جزء منتشر شود یا خیر؟»
سید‌آرش حسینی میلانی، رئیس کمیته محیط‌زیست اما به‌عنوان موافق کلیات طرح گفت: شورای شهر در این طرح پیشنهادی، فرایند شناسنامه‌دار‌کردن درختان و فضاهای سبز را ضابطه‌مند، زمان‌بندی شده و قابل سنجش‌پذیری کرده و در بازه‌های زمانی مشخص خروجی آن‌را تعیین کرده است. البته عنوان طرح مذکور با رأی اکثریت اعضا به «الزام شهرداری به ایجاد سامانه هوشمند و انتشار عمومی اطلاعات فضای سبز» تغییر یافت و به تصویب رسید.

ثبت اطلاعات تاریخی ـ میراثی
احمد مسجد‌جامعی، عضو کمیسیون فرهنگی شورا هم در ادامه بررسی جزئیات این طرح پیشنهاد کرد اطلاعات مکانی داده‌های تاریخی، معماری، میراثی، هویتی و نمادهای به‌کار گرفته شده در بوستان‌ها در سامانه اطلاعاتی فضای سبز شهر تهران ثبت و ضبط شود. او در این‌باره اظهار کرد: بوستان‌ها فقط فضای سبز نیستند، بلکه بخشی از تاریخ تهران محسوب می‌شوند. به‌عنوان مثال، در پارک شهر که نزدیک شوراست، پیش از این مجسمه دانته، ملک‌المتکلمین و مجسمه صلح قرار داشته و الان مجسمه‌های دیگر هم در آن هست.
در پایان جلسه اعضای شورای اسلامی شهر تهران به پیشنهاد مسجدجامعی در قالب افزودن عبارت «اطلاعات مکانی داده‌های تاریخی، معماری، میراثی، هویتی و نمادهای به‌کار گرفته شده در بوستان‌ها در سامانه اطلاعاتی فضای سبز شهر تهران» در ماده واحده طرح رأی مثبت دادند.

خدمت‌رسانی به شهروندان ارتقا یابد
رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه افکار عمومی کارنامه مدیریت شهری را یکجا قضاوت می‌کنند، از کمیسیون‌های تخصصی شورا خواست با نظارت مؤثر و مطالبه‌گری جدی از مدیران شهری، جهش محسوسی را در ارتقای سطح خدمت‌رسانی به شهروندان و برطرف‌کردن نقاط ضعف در اجرا، ایجاد کنند. محسن هاشمی گفت: «شهروندان، حساب و کارنامه شورا و شهرداری را یکجا قضاوت می‌کنند و بسیاری برای تغییر در وضعیت و عملکرد شهرداری، به لیست امید رأی دادند، بنابراین اگرچه شورای شهر نمی‌تواند در امور اجرایی دخالت کند، اما مردم انتظار دارند با نظارت مؤثر در حل معضلات و بهبود خدمات شهری، نقش خود را ایفا کند.» 

   همچنان پیگیر مطالبات شهروندان هستیم

حجت نظری/جوان‌ترین عضو شورای شهر تهران 

ما در طول 2سال گذشته، توانسته‌ایم خانواده را محور کنش‌های فرهنگی قرار دهیم و یاد بزرگان ادبی، هنری، ورزشی و اندیشمندان را زنده نگه داریم و نام و نماد ایشان را در جای‌جای شهر، با مردم به اشتراک بگذاریم. از طرف دیگر، نظم‌دادن به ساخت‌وسازهای شهر، کاهش تخلفات ساختمانی و... از دیگر دستاوردهای شورای پنجم بوده است. همه اینها و بیش از اینها را توانسته‌ایم اما، نتوانسته‌ایم مطابق خواست مردم، زیست‌شبانه را احیا کنیم. نتوانسته‌ایم حتی برخی ‌معابر را آنگونه که مردم خواسته‌اند، نامگذاری کنیم. نتوانسته‌ایم به‌رغم اتفاقات خوبی که در حوزه ورزش شهروندی رخ داده، تفریح و ورزش همگانی را با تأکید بر ارتقای نشاط اجتماعی، برای همه شهروندان اجرا کنیم. فراموش نکنیم که 2سال از عمر ما، با 14سال از عمر مدیریت شهری اصولگرایان قیاس می‌شود؛ 14سالی که هم منابع فراوان در اختیار داشتند و هم هزینه‌های اداره شهر بسیار کمتر از امروز بود. موانع بر سر راه مدیریت شهری دوره پنجم کم نیست، بنابراین به‌نظرم باید تعارف را کنار بگذاریم و امید و انگیزه ایجاد کنیم.


تذکر اعضای شورای شهر در یکصد‌و‌شصت‌و‌یکمین جلسه

احمد مسجد‌جامعی/عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر


مدفن شیخ عبدالرحیم فصولی حائری در تهران است که مسجدی نیز به همین نام از او در مجاورت مدفن ایشان قرار دارد و نشانی آن در منطقه‌10، تقاطع خیابان‌های کارون و هاشمی است. 
مناسب است حالا که در هفته بزرگداشت مساجد و موسم بازگشت حجاج از مکه هستیم، به همین مناسبت به مزار و مسجد این شخصیت رسیدگی شود و شهرداری منطقه کتابخانه یا مرکزی فرهنگی را برای نامگذاری به نام او پیشنهاد کند.


افشین حبیب‌زاده/عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر



ده‌ونک یکی از محله‌های قدیمی و میراث فرهنگی شهر تهران محسوب می‌شود که در دوره‌های مختلف مدیریت شهری توجه خاص و ویژه‌ای به این محله نشده و هر روز بر ابعاد مختلف چالش‌ها و مسائل آن افزوده می‌شود. با توجه به توقف عملیات نوسازی و حتی عدم‌صدور مجوز برای بازسازی بافت فرسوده ده‌ونک، مشکلات عدیده و خطر‌آفرینی در همه بافت‌های فرسوده شهر تهران و به‌خصوص برای محله ده‌ونک وجود دارد که باید در این خصوص تصمیمات مدیریتی خاص و جدی اخذ شود. 


زهرا نژاد‌بهرام/نایب رئیس شورای شهر



با توجه به اینکه زنان شایسته‌ای در سطوح مختلف مدیریت ارشد در شهرداری و کشور فعالیت می‌کنند، لازم است با عنایت در تغییر در معاونت‌ها، شهردار تهران زنان شایسته را برای معاونت خود معرفی کند. از سوی دیگر، در بازدیدی که از ایستگاه‌های متروی محمدیه و بسیج داشتیم، متأسفانه برخلاف مصوبه موجود، مناسب‌سازی در 2 ایستگاه مورد‌اشاره مورد توجه قرار نگرفته بود. البته در همان جا آقای شهردار و مدیرعامل مترو قول دادند تا پایان مهر‌ماه این دو ایستگاه به آسانسور مجهز شوند.


الهام فخاری/رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر



 متأسفانه ستادهای هماهنگی و تنظیم برنامه‌های حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی با تأخیر در تشکیل روبه‌روست و با توجه به تأخیری که در زمینه تشکیل ستادهای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی وجود دارد، کیفیت و روند برنامه‌ریزی، پیگیری و اجرای برنامه‌ها خدشه‌دار می‌شود. از این‌رو ضرورت دارد از زاویه نظارت بر برنامه استقبال از مهر و نقش شهرداری در این زمینه، به معاونت اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران تذکر داده شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید