• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 6 شهریور 1398
کد مطلب : 75334
+
-

آرامش موقت در هپکو


خصوصی‌سازی بی‌برنامه همچنان قربانی می‌گیرد، کارگران هپکو از اوایل هفته جاری دست از کار کشیدند و در اعتراض به آنچه سوءمدیریت در این غول صنعتی به آن  لقب می‌دهند، دست به تجمع زدند. کارگران این مجتمع صنعتی در دو، سه سال اخیر بارها در اعتراض به وضعیت نامساعد شرکت اعتراض کرده‌اند اما از 2سال پیش با ورود ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید به پرونده هپکو، به سر کار برگشتند و تا اوایل این هفته به امید بهبود وضعیت دندان روی جگر گذاشتند؛ اما حالا پس از 15‌ماه انتظار، دوباره فریاد دادخواهی را بلند کرده‌اند.

برخی منابع کارگری به همشهری گفته‌اند، تجمع کارگران هپکو، پس از چند روز اعتراض با وساطت مقامات محلی، متوقف شده اما به‌نظر می‌رسد تا زمانی که راهکار کارشناسی برای حل مشکل هپکو پیدا نشود، این حرکات ادامه‌دار خواهد بود. هپکوی اراک از سال85 و در جریان خصوصی‌سازی نادرست این شرکت زخم برداشته و با رهاشدگی در طول همه این سال‌ها به وضعیتی رسیده است که اکنون نجات آن تدابیری عالمانه می‌خواهد. دو سال پیش، وقتی کارگران هپکوی اراک به‌همراه کارگران صنایع آذراب دست به اعتراض زدند و خط ریلی اراک را بستند، دولت به‌صورت جدی پیگیر ماجرا شد و نمایندگانی به اراک فرستاد تا راهکاری عملیاتی برای نجات این غول صنعتی کهنسال بیابند.

نتیجه مسئله این بود که ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید، جلساتی با مسئولان استانی و نمایندگان کارگران برگزار کرد و در یکی از بندهای مصوبه این ستاد، سازمان خصوصی‌سازی مکلف شد با حفظ مالکیت سهامدار عمده هپکو، یک هیأت مدیره متخصص برای شرکت معرفی کند و همزمان با همراهی دستگاه‌های اجرایی، بازار محصولات تولیدی این شرکت تضمین شود. اما حالا بعد از 15‌ماه که سازمان خصوصی‌سازی هیأت مدیره جدیدی را برگزید، هپکو همان جایی ایستاده که دو سال قبل ایستاده بود و با پیکری فرتوت، از همان زخم قدیمی رنج می‌برد. تولید شرکت متوقف مانده و هزینه‌های جاری و حقوق کارگران آن‌هم از محل فروش اموال و دارایی یا از محل تسهیلات بانکی پرداخت می‌شود.

اعتراض برای آگاه کردن مسئولان
طبق اعلام نمایندگان کارگران هپکو، هر یک از کارگران به‌طور میانگین 12میلیون تومان حقوق معوقه دارند که از سال95 تاکنون انباشته شده است. به گفته آنها، هپکو چند سالی است که فقط پایه حقوق کارگران را پرداخت می‌کند و در دو‌ماه اخیر نیز هیچ‌رقمی به‌حساب کارکنان واریز نکرده است. نکته قابل توجه این است که کارگران هپکو این بار فقط برای معوقه شدن حقوقشان اعتراض نکرده‌اند و بیشتر خواستار تعیین تکلیف شرکت هستند. آنها می‌گویند با وضعیت فعلی هیچ امیدی به آینده ندارند و این مسئله از حقوق نگرفتن برایشان دردناک‌تر است. آنها خواستار عملی شدن دستور رئیس‌جمهور برای تعیین تکلیف هپکو و درصورت لزوم ابطال خصوصی‌سازی این شرکت و بازگشت آن به دولت هستند.

جای خالی مدیریت کاربلد در هپکو
تعدادی از کارگران هپکو که با همشهری گفت‌وگو کرده‌اند، می‌گویند از 15‌ماه پیش که هیأت مدیره جدید توسط سازمان خصوصی‌سازی معرفی شده تا یک هفته پیش که هنوز اعتراض‌ها شکل نگرفته بود، بارها نسبت به ناتوانی این هیأت مدیره به مسئولان استانی هشدار داده شده؛ اما جواب گرفته‌اند که «نیمه پر لیوان را نگاه کنید». یکی از کارگران فنی هپکو در گفت‌وگو با همشهری به زمینگیربودن تولید شرکت در طول این 15‌ماه اشاره می‌کند و می‌گوید: از چند سال پیش که سهامدار هپکو تغییر کرد تا امروز که صدای اعتراض کارگران بلند شده، هیچ اقدامی برای تأمین مواد اولیه و دریافت سفارش انجام نشده است. یکی از نمایندگان کارگران نیز با انتقاد از عملکرد هیأت مدیره فعلی هپکو می‌گوید: طبق اسناد حسابداری، هیأت مدیره هپکو و خدم‌وحشم آنها 12نفر هستند که اسفندماه پارسال 185میلیون تومان حقوق گرفته‌اند. به گفته او، مدیرعامل شرکت تا پیش از ترک هپکو، 40میلیون تومان حقوق و مزایا  می‌گرفته و بعد هم با استعفا از مدیرعامل این شرکت در سمت مدیرعاملی یک باشگاه ورزشی مشغول به‌کار شده است. کارگران هپکو می‌گویند: برای اینکه این غول صنعتی به راه بیفتد باید یک مدیر متخصص پشت فرمان آن بنشیند و بساط هیأت مدیره تشریفاتی از این شرکت جمع شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :