• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 6 شهریور 1398
کد مطلب : 75283
+
-

آیا خوانندگان کتاب‌های روانشناسی بزرگ‌ترین دسته مخاطبان کتابخوان هستند؟

سقف عناوین، قعر تیراژ

سقف عناوین، قعر تیراژ

نگار حسینخانی/روزنامه‌نگار

 شاید این سوال، مهم‌ترین مسئله گزارش پیش‌رو به حساب آید؛ آیا پرفروش‌ترین کتاب‌های بازار در ایران به حوزه روانشناسی تعلق دارد؟ این مسئله زمانی تقویت شد که با گسترش همایش و سمینارهای روانشناسی خصوصا روانشناسی موفقیت، سیلی از مخاطبان وارد بازار کتاب شدند؛ کسانی که دنبال یک راه حل می‌گشتند؛ کلیدی برای قفل مشکلات، که خود قادر نبودند آن را باز کنند. معجزه کتاب انگار تنها سنگر پیش‌رویشان بود. همین تغییر سلیقه در بازار کتاب باعث شد دست به دامن اعداد و آمار به دست آمده از عرضه کتاب در بازار نشر شویم. برای به دست آوردن این آمار در کنار رسانه‌های مختلف، از داده‌های به روز شده سایت خانه‌کتاب بهره بردیم. جداول به دست آمده نشان از وضعیت کنونی بازار نشر دارد و  بیانگر آن است که  کتاب‌های روانشناسی ذیل علوم عملی، پس از کتب آموزشی، کودک و نوجوان و ادبیات بیشترین عناوین را به خود اختصاص داده است. اما با توجه به اقبال مردم به مسائل روانشناسی و مراجعه به کلینیک‌ها و ثبت‌نام در کلاس‌ها، سمینارها و ... انگار چندان تغییری در بازار نشر رخ نداده است. اگر همه آن استقبال در بازار نشر رخ می‌داد شاید گمانه‌زنی‌ها در رشد چنین کتاب‌هایی در بازار صحت داشت، اما این استقبال مردم از حوزه روانشناسی هم انگار چندان باعث نشده مردم کتاب بخوانند.


میزان عرضه کتاب‌های روانشناسی در مقایسه با حوزه‌های دیگر از سال 93 تا پایان مرداد 98





نمودار مقایسه‌ای کل کتاب‌ها با تفکیک موضوع
* در صورتی که کل کتاب‌های عرضه شده در بازار از ابتدای سال 93 تا پایان مرداد 98 به فروش برسد، 10 هزار و 780 میلیارد و 699 میلیون و 896 هزار و 300 تومان خواهد بود که از این مبلغ یک‌هزار و 100 میلیارد و 919 میلیون و 595 هزار و 600 تومان سهم علوم عملی است؛ به عبارتی 10 درصد فروش کتاب‌های منتشر شده مربوط به علوم عملی و روانشناسی است.


​​​​​​​

این خبر را به اشتراک بگذارید