• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 6 شهریور 1398
کد مطلب : 75259
+
-

شگرد‌های مجرمانه در فضای مجازی

رئیس پلیس فتای البرز: کلاهبرداران اینترنتی برای رسیدن به اهداف خود با تبلیغات کاذب و جذاب کاربران را فریب می‌دهند

پلیس
شگرد‌های مجرمانه در فضای مجازی

رئیس پلیس فتای البرز گفت: با توجه به گسترش کسب و کار در فضای مجازی، جرائم اقتصادی به صورت ویژه زیر ذره‌بین پلیس استان قرار گرفته است.
سرهنگ «محمد اقبالی» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: به دلیل ناآگاهی کاربران از شرایط امنیتی، کلاهبرداری در فضای اینترنت رواج یافته و سودجویان اینترنتی از این فضا سوءاستفاده کرده و آرامش روانی جامعه را به خطر می‌اندازند. به این دلیل پلیس فتای البرز علاوه بر مأموریت‌های ویژه خود شناسایی، پیشگیری، کنترل، کشف و مقابله با جرائم اقتصادی در فضای مجازی را با جدیت در دستور کار قرار داده است.  افرادی که با هر عنوانی اقدام به تبلیغ و خرید و فروش کالای قاچاق در فضای مجازی کنند با آنها برخورد قانونی خواهد شد.
اقبالی افزود: برای شناسایی فعالیت متخلفان اقتصادی در فضای مجازی با همکاری سایر دستگاه‌های همخوان تدابیر لازم انجام شده که به‌محض شناسایی به حوزه مربوطه معرفی می‌شوند. در حوزه جرائم اقتصادی در فضای مجازی، قاچاق کالا و ارز، مواد مخدر، احتکار، پولشویی، فرار مالیاتی و سایر جرائم شناسایی و با آنها برخورد می‌شود.
وی تاکید کرد: پلیس البرز در مأموریت خود در مبارزه با قاچاق کالا و سایر جرائم اقتصادی، در تحقق فرامین مقام معظم رهبری عزم جدی دارد و قاطعانه با برهم‌زنندگان نظام اقتصادی برخورد خواهد کرد.


کاربران مراقب تبلیغات جذاب باشند

رئیس پلیس فتای البرز در بخش دیگری از سخنان خود به برخی شگرد‌های مجرمانه سایبری اشاره کرد و افزود: کلاهبرداران اینترنتی برای رسیدن به اهداف خود اقدام به تبلیغات کاذب و جذاب کرده و کاربران را با این روش ترغیب می‌کنند.
اقبالی با بیان این‌که افراد سودجو با استفاده از ترفند تبلیغات جذاب تلاش می‌کنند کاربران خود را افزایش داده و با خود همراه کنند تا بتوانند به اهداف مجرمانه خود دست یابند، عنوان کرد: تبلیغات جذاب یکی از ترفندهایی است که مجرمان سایبری برای ترغیب کاربران خود انجام داده و با نصب نرم‌افزارها و یا اقناع فعلی کاربر را فریب می‌دهند.
وی یادآور شد: کلاهبرداران با این روش کاربران را فریب داده و برای پرداخت مبلغ آنها را به صفحات جعلی درگاه‌های اینترنتی (فیشینگ) هدایت می‌کنند و پس از وارد کردن اطلاعات بانکی در صفحه جعلی درگاه بانکی که توسط کلاهبردار طراحی شده است، اطلاعات حساب بانکی را به سرقت می‌برند.
رئیس پلیس فتای البرز تاکید کرد: فعالیت در شبکه‌های اجتماعی بسیار حساس است و حفظ اطلاعات خصوصی در این فضای گسترده اطلاعاتی بسیار حائز اهمیت است.
اقبالی ادامه داد: در چنین شرایطی کلاهبرداران با ترفندهای خاص کاربران را وادار به ارائه اطلاعات بانکی، شماره کارت، رمز اینترنتی و تاریخ انقضای کارت می‌کنند.


سوءاستفاده‌کنندگان کارت‌های اجاره‌ای 

 رئیس پلیس فتای البرز به اجاره‌دهندگان حساب‌های بانکی هشدار داد و گفت: مسئولیت هرگونه سوءاستفاده از این حساب‌ها به عهده صاحبان حساب اصلی است و پلیس با آنها برخورد جدی خواهد کرد.
 وی عنوان کرد: برخی افراد به دلیل ناآگاهی از تبعات سوء کلاهبرداری از کارت بانکی، شماره حساب خود را به افراد دیگر اجاره می‌دهند که سبب مشکلات عدیده‌ای شده و این اقدام با احتمال سوءاستفاده دیگران همراه بوده که آثار ناخوشایندی برای صاحبان این حساب‌ها داشته است.
اقبالی تاکید کرد: صاحبان حساب‌های بانکی به هیچ عنوان درگاه بانکی خود را در اختیار دیگران قرار ندهند، چراکه اگر از درگاه بانکی آنها هرگونه جرمی صورت گیرد، باید در محاکم قضایی پاسخگو باشند.
 به گفته وی، برخی مواقع سودجویان برای رسیدن به اهداف خود، افراد کم‌درآمد را شناسایی و با پرداخت مبلغی ناچیز تقاضای در اختیار گرفتن کارت و شماره حساب بانکی آنها را می‌کنند.
وی اظهار کرد: طبق ماده ۲۷۴ قانون مالیات دارندگان این‌گونه حساب‌ها چه از طریق وکالت رسمی و چه از طریق واگذاری کارت‌های بانکی به افراد غیر، به عنوان فرار مالیاتی مجرم محسوب می‌شوند.
 

مردم فریب تبلیغات فضای مجازی را نخورند

اقبالی همچنین در خصوص کلاهبرداری‌های مجازی خاطرنشان کرد: بسیاری از تبلیغات فضای مجازی در زمینه عرضه کالای ارزان با هدف کلاهبرداری است.
وی افزود: برخی در پوشش تبلیغات فروش ارزان خودرو و وسایل الکترونیکی دست به اعمال مجرمانه می‌زنند که مردم باید در این زمینه هوشیار باشند.
 وی ادامه داد: کلاهبرداران اغلب با ادبیات مهندسی‌شده سعی دارند که طعمه‌ها را به دام خود بیندازند و علت اصلی این رخداد حسن اعتماد بیش از حد مشتریان بوده که کاربران نیز باید دقت لازم را داشته باشند که به منظور پیشگیری از هرگونه برداشت اینترنتی غیرمجاز قبل از هرگونه خرید و اتصال به درگاه بانکی مراقب صفحات جعلی (فیشینگ) باشند، چراکه مجرمان سایبری در کمین افراد زودباور هستند.
رئیس پلیس فتای البرز افزود: با توجه به کثرت استفاده از فضای مجازی و سهولت ایجاد بستر اشتغال، افراد فرصت‌طلب با سوءاستفاده از اعتماد کاربران و انجام تبلیغات به دنبال کلاهبرداری از آنها هستند که کاربران باید در این زمینه آگاهی کامل داشته باشند.
اقبالی از مردم خواست در صورت مواجهه با موارد مشکوک، آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir  اطلاع دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید