• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 5 شهریور 1398
کد مطلب : 75071
+
-

بازی قیمت اسباب بازی

بازی قیمت اسباب بازی

علی ابراهیمی _ روزنامه‌نگار

شاید شما هم ازجمله افرادی باشید که با افزایش تورم و گرانی اقلام کالایی، برخلاف میل باطنی و اصرار و خواهش فرزندان دلبندتان قید خرید اسباب‌بازی، آن هم از نوع گرانقیمت بالای 500هزار تا یک‌میلیون تومان را زده‌اید‌ یا حداکثر با خرید اسباب‌بازی‌های قیمت متوسط و پایین و غالبا فکری، به نوعی به این تقاضا پاسخ داد ویا با صرف‌نظر از خرید این محصولات به تقاضای مذکور پاسخ منفی داده‌اید. اما جالب است بدانید که در افزایش قیمت اسباب‌بازی تولید داخل و وارداتی نیز همانند بیشتر اقلام کالایی مرتبط و غیرمرتبط، باز هم متهم اصلی نرخ ارز است که البته بر موج سودجویی برخی واردکنندگان و تولید‌کنندگان داخلی سوارشده و رشد دو برابری قیمت این محصولات در 3‌ماه نخست امسال را رقم زده است. نکته جالب‌تر آنکه حتی با سیر نزولی و تثبیت نرخ ارز نیز شیب کاهش قیمت اسباب‌بازی به‌مراتب کمتر از شتاب گرانی فصل بهار امسال است.

بازهم مثل اغلب اقلام کالایی قاچاق، اسباب‌بازی ممنوعه از طریق مرزهای جنوبی کشور مانند جزایر چابهار، قشم، کیش و...  یا از طریق مرزهای غربی و شمالی به شیوه کوله‌بری و حتی ته‌لنجی به ایران قاچاق و به مشتریان عرضه می‌شود.
جالب است بدانید صنف فروشندگان اسباب بازی در زیر مجموعه اتحادیه خرازان قرار دارد اما در صدور مجوز واردات و تولید داخل این اقلام دستگاه‌های مختلف، از استاندارد و وزارت صنعت گرفته تا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و وزارت بهداشت دخیل هستند. وارد کنندگان برای واردات اسباب‌بازی باید ابتدا درخواست خود را از طریق اتحادیه خرازی فروشان به وزارت صمت بدهند و پس از اخذ تایید‌های لازم نسبت به ثبت سفارش اقدام و با  مجوز شورای اسباب بازی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و استاندارد و گمرک این اقلام را ترخیص و روانه بازار کنند. با وجود این سهم اسباب بازی از بازار ایران به طور 50درصدی بین واردکنندگان و تولیدکنندگان داخلی تقسیم شده است که البته نوع وطنی این محصولات بیشتر به تولید اسباب بازی فکری، پلاستیکی و فلزی و عروسک‌های سنتی اختصاص یافته است.

فشار تقاضای معکوس بر قیمت‌ها   
رئیس اتحادیه خرازی فروشان در گفت‌وگو با همشهری علت اصلی افزایش قیمت اسباب بازی را افزایش نرخ ارز و وارداتی بودن 50 درصد این اقلام تلقی اما تاکید کرد که اکنون به دلیل افت قدرت خرید ، اغلب مشتریان، اسباب بازی‌های گران قیمت را نمی خرند؛ موضوعی که باعث شده تا مغازه‌دارها هم یا قیمت‌ها را کاهش داده و یا کمتر اسباب بازی گران قیمت عرضه کنند. به گفته حسین دکمه‌چی از 2 ماه پیش با تثبیت و کاهش نرخ ارز، قیمت اسباب بازی نیزسیرنزولی داشته و این کاهش قیمت طی یک ماه اخیر به 15 تا 20 درصد رسیده است. او تاکید می‌کند برخی وارد کنندگان یا تولیدکنندگان داخلی نیز که انواع اسباب بازی را وارد یا با تولید به انتظار گرانی بیشتر دپو کرده‌اند، اکنون با مشاهده سیر نزولی قیمت‌ها و تثبیت نرخ ارز، نسبت به عرضه محصولات خود به بازار اقدام کرده‌اند که این امر در تشدید سیر نزولی قیمت‌انواع اسباب بازی تولید داخل و وارداتی موثر بوده است. 

بازرسی بهداشتی اسباب بازی‌ها
کیفیت بهداشتی مواداولیه و خطرات احتمالی استفاده خردسالان از اسباب بازی‌ها از دیگر نگرانی‌های خانواده‌ها علاوه بر قیمت بالای این محصولات است؛ موضوعی که رئیس اتحادیه خرازی‌فروشان ارائه تأییدیه و نظارت بر آن را وظیفه کانون پرورش فکری در نهایت وزارت بهداشت می‌داند و تأکید می‌کند: اسباب‌بازی نیز در زمره مواد غذایی بهداشتی و آرایشی است و درصورت سلامت‌نبودن، این کالاها از بازار جمع‌آوری می‌شود. دکمه‌چی تأکید می‌کند: نمایندگان گمرک و سازمان استاندارد، کار نظارت بر استاندارد‌بودن انواع اسباب‌بازی را برعهده دارند و با انجام بررسی‌های لازم مجوز ترخیص و واردات این اقلام را می‌دهند و این رویه در مورد اسباب‌بازی تولید داخل نیز مصداق دارد. او با تأکید بر اینکه اگر مشتریان شکایتی در مورد کیفیت و قیمت انواع اسباب‌بازی دارند می‌توانند به سامانه 124سازمان حمایت یا اتحادیه خرازی‌فروشان منعکس کنند تا بازرسان اتحادیه با کار کارشناسی، پس از بررسی با واحدهای صنفی متخلف برخورد کنند، می‌افزاید: با وجود این، امکان نظارت اتحادیه بر همه اسباب‌بازی‌های قاچاق یا غیراستاندارد عرضه شده در بازار وجود ندارد و تعزیرات حکومتی نیز می‌تواند با درخواست ارائه کد رهگیری و پروانه سبز گمرکی نسبت به مجاز یا غیرمجازبودن این محصولات اظهارنظر کند.

نبض بازار 
اسباب بازی، قیمت مصوب ندارد اما در قانون نظام صنفی برای خرده فروشی و عمده فروشی اسباب‌بازی وارداتی با احتساب هزینه تمام شده واردات،  سود حداکثر 10 درصدی عمده فروشی و سود 20 درصدی خرده‌فروشی مصوب شده است. پس از رشد 2 برابری قیمت‌ها در ابتدای امسال، طی یک ماه گذشته اسباب‌بازی تا 20 درصد ارزان شده‌است 

سیر نزولی قیمت 
به دلیل افت قدرت خرید ، اغلب مشتریان اسباب‌بازی‌های گران‌قیمت را نمی‌خرند موضوعی که باعث شده تا مغازه‌دارهاهم یا قیمت‌ها را کاهش دهند یا کمتر اسباب بازی گران قیمت عرضه کنند
 

این خبر را به اشتراک بگذارید