• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 5 شهریور 1398
کد مطلب : 75065
+
-

افزایش سگ‌های ولگرد در سروآباد

برای نگهداری و عقیم کردن سگ‌های ولگرد باید مکانی مناسب فراهم و اعتباراتی در نظرگرفته شود که در توان شهرداری نیست

در شهر
افزایش سگ‌های ولگرد در سروآباد

افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد به یک معضل مهم تبدیل شده، معضلی که از یکسو باعث ترس شهروندان و از سویی موجب نگرانی از انتقال بیماری‌های خطرناک از جمله هاری شده است. به گزارش ایرنا، طی روزهای اخیر انتشار خبری در فضای مجازی مبنی بر حمله سگ‌های ولگرد به یک زن باردار در یکی از خیابان‌های سروآباد موجب نگرانی شهروندان شده بود، موضوعی که باعث زخمی شدن این زن شد. چندی پیش نیز حمله سگ‌های ولگرد به دانش‌آموزان در خیابان فرهنگیان موجب نگرانی والدین شده و از مسئولان خواسته بودند برای رفع این مشکل راه حلی اساسی بیندیشند. 

فرماندار سروآباد با ابراز نگرانی از افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد اظهار کرد: طبق مصوبه شورای سلامت و دستورالعمل‌های موجود وظیفه زنده‌گیری و جمع‌آوری حیوانات ولگرد به شهرداری‌ها و در روستاها به دهیاری‌ها محول شده است. 

«کامیار میرزایی» افزود: تاکنون اقدام جدی از سوی نهادهای متولی برای جمع‌آوری حیوانات ولگرد انجام نشده، لذا از شهرداری خواسته‌ایم به صورت ویژه و جدی پیگیر این کار باشد.  وی با اشاره به حمله سگ‌های ولگرد به یک زن باردار در شهر گفت: وقوع این اتفاق موجب نگرانی ما شده و از شهرداری خواسته‌ایم هرچه سریع‌تر این معضل را حل کند و از همه دستگاه‌های مرتبط نیز خواسته شده با شهرداری همکاری لازم را داشته باشند. 


تهدیدی برای سلامتی شهروندان 

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان سروآباد نیز در این باره گفت: افزایش تعداد سگ‌های ولگرد در شهر زنگ خطری جدی برای سلامتی شهروندان است. «معروف احمدی» افزود: با توجه به این‌که سگ‌های ولگرد غذای خود را بیشتر در جایگاه‌های دفن یا سطل‌های زباله شهر تامین می‌کنند، انواع میکروب‌ها و باکتری‌های ویروسی را نیز از همین طریق انتقال می‌دهند.

وی اضافه کرد: پرسه سگ‌های ولگرد در باغ‌های و زمین‌های کشاورزی برای یافتن غذا باعث آلوده شدن محصولات باغی و زراعی شده و در نتیجه مصرف این محصولات باعث انتقال بیماری‌های انگلی و ویروسی به انسان خواهد شد. احمدی یادآور شد: افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد باعث ترس شهروندان است و هر هفته شاهد حمله سگ‌ها به افراد هستیم که تاکنون این حمله‌ها مورد حادی از بیماری به‌ دنبال نداشته است.  وی افزود: شیوع بیماری‌های ویروسی و انگلی که توسط سگ‌های ولگرد منتقل می‌شود، تبعات منفی و زیان‌باری دارد که در آینده نمایان می‌شود، چون بیماری انگلی در کوتاه‌مدت خود را نشان نمی‌دهد و در درازمدت باعث بیماری انسان می‌شود.


نیاز به مشارکت مردم با شهرداری 

سرپرست شهرداری سروآباد اظهار کرد: شهرداری به منظور مبارزه با افزایش سگ‌های ولگرد اقدام به جمع‌آوری آنها کرد. «دلیر عبدی» افزود: در روزهای گذشته شاهد افزایش چندین برابری سگ ولگرد در شهر بودیم که بنا به گفته برخی شهروندان افرادی ناشناس از شهرها و روستاهای دیگر سگ‌ها را جمع‌آوری کرده و به صورت پنهانی و در خفا آنها را در محل جایگاه دفن زباله شهرداری رها کرده و همین امر باعث افزایش تعداد سگ‌ها در سروآباد شده است. 

وی یادآور شد: جمع‌آوری سگ‌های ولگرد نیازمند همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی است و برای حل این مشکل باید آنها را عقیم کرد. سرپرست شهرداری سروآباد با انتقاد از رفتار برخی از شهروندان گفت: برخی از قصابی‌های ومرغ‌فروشی‌ها ضایعات خود را به سگ‌های ولگرد می‌دهند. عبدی افزود: همین سهل‌انگاری ناشی از ترحم، باعث افزایش جمعیت و سخت‌تر جمع‌آوری آنها شده است.

وی ادامه داد: تصمیم گرفتیم با انجمن‌های مردم‌نهاد، فعالان ‌زیست‌محیطی، قصابی‌ها و مرغ‌فروشی‌ها جلسه‌ای برگزار کنیم و از صنوف بخواهیم ضایعات خود را در اطراف مغازه رها نکنند تا با هماهنگی شهرداری در یک ساعت مشخص جمع‌آوری و به جایگاه دفن زباله منتقل شود. اما متاسفانه هیچ‌کدام از اصناف در این جلسه حاضر نشدند و علی‌رغم درخواست‌های مکرر، باز هم شاهد ریختن ضایعات برای سگ‌های ولگرد از سوی آنها هستیم. 

وی اظهار کرد: حتی برخی از شهروندان نیز ضایعات گوشتی خود را بدون گذاشتن در کیسه پلاستیکی در سطل‌های زباله می‌اندازند و همین امر هم موجب تجمع سگ‌های ولگرد در کنار سطل‌های زباله شده است. عبدی تاکید کرد: با توجه به این‌که جایگاه دفن زباله خارج از شهر است و اطراف آن فنس‌کشی شده، انتقال پسماندهای غذایی به این محل باعث تجمع سگ‌های ولگرد در آنجا می‌شود و کمتر به داخل شهر می‌آیند. 

وی تاکید کرد: با تجهیزاتی که دامپزشکی در اختیار شهرداری قرار داده می‌توان سگ‌های ولگرد را جمع‌آوری کرد، اما برای نگهداری و عقیم کردن آنها باید مکانی مناسب فراهم و اعتباراتی در نظر گرفته شود که در توان شهرداری نیست.


آمادگی دامپزشکی برای مایه‌کوبی سگ‌های ولگرد 

رئیس شبکه دامپزشکی سروآباد در این باره اظهار کرد:‌ یکی از راه‌های مهم برای کاهش جمعیت سگ‌های ولگرد عقیم‌سازی آنهاست، ولی شهرداری سروآباد اعتبار لازم برای اجرای این کار را ندارد، از این رو بهترین راه برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در شهر سروآباد انتقال آنها به مکانی دور است. «حسین پروایی» افزود: در صورتی که شهرداری سگ‌های ولگرد را در مکانی مشخص جمع‌آوری کند، دامپزشکی این آمادگی را دارد که به صورت رایگان آنها را علیه بیماری‌های هاری و انگلی مایه‌کوبی کند.


توصیه کارشناسان برای مقابله با سگ‌های ولگرد

هیچ‌گاه نباید مقابل سگ‌های ولگرد فرار کرد و دوید یا جیغ کشید. با تغییر مسیر تلاش کنید سر راه حیوان قرار نگیرید. در مواجهه با سگ‌های ولگرد و عصبانی باید به زمین نگاه کرد، آهسته به عقب قدم برداشت و دور شد. نگاه نکردن مستقیم به چشمان سگ، نزدیک نشدن به سگ بسته شده یا سگ دارای توله، پرتاب نکردن سنگ و چوب به سگ و اذیت نکردن این حیوان از دیگر توصیه‌های کارشناسان است.  اگر سگ در حال حمله به شما بود، خونسردی خود را حفظ کنید و مانند موجودی بی‌جان به پهلو دراز بکشید، پاها را کنار بدن جمع کنید، دست‌ها را جلوی صورت بگیرید و از خود محافظت کنید و تا زمانی که سگ دور نشده در این حالت بمانید.

این خبر را به اشتراک بگذارید