• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 2 اسفند 1396
کد مطلب : 7501
+
-

مسیر وام‌دهی به خانه‌دارهای شاغل تسهیل شد

میترا شکری:  مدتی است کسب و کارهای خانگی، خصوصا آن دست از کارهایی که خانم‌ها انجام می‌دهند، رونق گرفته و همین مسئله توانسته به اقتصاد خانواده نیز کمک کند. یکی از راه‌های گسترش این نوع کسب وکارها، استفاده از تسهیلات بانکی است که دولت و وزارتخانه‌های مختلف در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند. ستاد ساماندهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از مراکزی است که نه‌تنها به دارندگان کسب و کار خانگی مجوز می‌دهد، بلکه بعد از اعطای مجوز، آنها را برای دریافت وام به صندوق کارآفرینی امید نیز معرفی می‌کند. برای کسب مجوز مشاغل خانگی و دریافت وام باید بدانید «شغل‌خانگی» به شغلی می‌گویند که بتوان آن را در فضای مسکونی، کارگاه یا خانه‌ ویلایی انجام داد و کسب درآمد کرد. برخی از صاحبان مشاغل، فکر می‌کنند راه سختی برای دریافت مجوز در پیش دارند و به همین علت برای آن اقدام نمی‌کنند. درخصوص مجوز مشاغل خانگی این راه هموار است. کافی است در سامان www.mashaghelkhanegi.ir ثبت‌نام کنید. به محض ورود به سامانه و ارسال مدارک مورد نیاز، کد رهگیری برای‌تان درنظر گرفته می‌شود تا هر لحظه بتوانید به راحتی وضعیت صدور مجوزتان را در سامانه پیگیری کنید. زمان تقریبی برای دریافت مجوز در نهایت 3‌ماه است. بعد از دریافت مجوز، مدارک شما به صندوق توسعه کارآفرینی ارسال می‌شود و در نوبت دریافت وام قرار می‌گیرید. دبیرخانه ستاد ساماندهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخصوص میزان وامی که به مشاغل خانگی تعلق می‌گیرد، اعلام کرده؛ «سقف وام برای افراد پشتیبان - فردی که خودش سرمایه، مواداولیه، فضای شغلی و بازار فروش را فراهم می‌کند - تا 100میلیون تومان و برای افراد مستقل بین 10تا 20میلیون تومان است. نکته مهمی که باعث می‌شود افراد به سرعت مجوزشان را بگیرند، این است که در ارسال مدارک خود  دقت کافی را به خرج بدهند و طرح کاری که برای ما ارسال می‌کنند قابلیت اجرایی داشته باشد؛ مثلا اگر یک نفر بخواهد برای 50متر کارگاه مجوز 20دار قالی بگیرد، عملا کارش شدنی نیست و به همین دلیل  روند دریافت مجوز برای او طولانی‌تر می‌شود.»

معصومه‌ یعقوبی، جزو نخستین کسانی است که از وام سامانه مشاغل خانگی استفاده کرده و اعتقاد دارد؛ این وام‌ می‌تواند برای فردی که کار را تازه شروع کرده بسیار مفید باشد: «25سال است معرق کار می‌کنم. 5سال قبل یکی از دوستانم به من گفت که می‌توانم از وامی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مشاغل خانگی می‌دهد، استفاده کنم و کارم را گسترش دهم. من آن زمان کارگاه داشتم و با 5میلیون تومان وام توانستم سر‌وسامانی به کارم بدهم. آن زمان 5میلیون خیلی در کار من به چشم نیامد اما برای کسی که می‌خواهد کارش را شروع کند، می‌تواند سرمایه بسیار مناسبی باشد.»

 کسانی که در نوبت وام هستند بهتر است بدانند اخیرا توافقنامه همکاری میان صندوق کارآفرینی امید و معاونت توسعه منابع و پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان به‌منظور پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال به جوانان منعقد شده و در سال آینده با آغاز روند اجرایی این توافقنامه افرادی که در نوبت دریافت تسهیلات قرار دارند در اولویت پرداخت قرار خواهند گرفت. همچنین با توجه به انتخاب صندوق کارآفرینی امید به‌عنوان یکی از مؤسسه‌های عامل پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی با منابع صندوق توسعه ملی، درصورت پرداخت اعتبار ابلاغی، متقاضیان این بخش نیز می‌توانند با مراجعه به شعب صندوق در سراسر کشور نسبت به دریافت این تسهیلات اقدام کنند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید