• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 5 شهریور 1398
کد مطلب : 75005
+
-

شفافیت دستاورد شورا

اعضای شورای‌شهر‌تهران از مهمترین مصوبه شورا طی 2 سال گذشته می‌گویند

گزارش
شفافیت دستاورد شورا

حامد فوقانی/خبر‌نگار

 فردا دقیقا 2سال است که شورای پنجم شهر تهران فعالیت خود را رسماً آغاز کرده است. عملکرد شورای شهر طی این مدت شاید آنقدرها که باید به چشم نیامده اما در واقعیت حاکی از تغییر نگرش‌های اساسی در راستای مطالبات شهروندی است. بی‌شک اگر در بهار96 از مردم سؤال می‌شد چه خواسته‌هایی از اعضای جدید شورای شهر دارند، مبارزه با فساد، شفافیت، کاهش آلودگی هوا و ترافیک مهم‌ترین مسائلی بود که شورای شهر طی 2 سال گذشته تأکید بسیاری روی آن داشتند و اقدامات گسترده‌ای انجام دادند. طی 2سال گذشته اعضای پارلمان شهری پایتخت سعی کردند تا در زمینه شفافیت، مبارزه با فساد، کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از ادامه روند شهرفروشی و حفظ محیط‌زیست گام‌های مؤثری بردارند. با وجود این، مشکلات حوزه حمل‌ونقل عمومی که گره از آلودگی هوا و ترافیک برمی‌دارد همچنان باقیست. اکنون اعضای شورای پنجم شهر تهران اعلام می‌کنند در همکاری با شهرداری برای 2سال آینده به‌دنبال رفع چنین مشکلاتی و ادامه مسیر شفافیت و مبارزه با فساد هستند. اعضای شورا البته معتقدند که تنگناهای اقتصادی و تحریم‌ها کار را برای توسعه، تجهیز و نوسازی حوزه حمل‌ونقل عمومی سخت کرده اما راهکارهایی وجود دارد که روزنه‌‌ای امیدبخش برای روزهای آینده به حساب آید که می‌تواند تهران را به شهری عادلانه‌تر با محیط‌زیست بهتر تبدیل کند. بر این اساس نظر تعدادی از اعضای شورای شهر تهران را درباره دستاورد شورای پنجم طی 2سال آینده و مهم‌ترین مصوبه‌شان جویا شده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.


محسن هاشمی رفسنجانی/رئیس شورای شهر تهران




عملکرد شورای پنجم در یک جمله تلاش در جهت شفافیت و کم‌‌هزینه کردن اداره شهر بوده است و در این مسیر دستاوردهای مناسبی هم داشته‌ایم، هرچند در برخی اهداف دیگر نظیر توسعه حمل‌ونقل عمومی شاید به انتظارات مردم نتوانسته‌ایم عمل کنیم. در حوزه شفافیت عملکرد شورای پنجم قابل دفاع است، ما دیگر شاهد هیچ جلسه رسمی غیرعلنی در شورا نیستیم و علاوه بر پخش زنده جلسات رسمی شورا، اصحاب رسانه و کارشناسان علاقه‌مند می‌توانند در جلسات رسمی شورا حضور داشته باشند. برای نخستین بار آرای موافق یا مخالف اعضای شورا نسبت به هرمصوبه‌ای اعلام می‌شود. 

مرتضی الویری/رئیس کمیسیون برنامه و بودجه



مهم‌ترین کاری که شورای پنجم انجام داده، شفاف‌سازی بوده است. مانند شفاف‌سازی در معاملات، در حوزه کارکنان شهرداری، سفرهای خارجی و در مذاکرات شوراها و ثبت و ضبط آرایی که اعضای شورا می‌دهند. به هر حال، این شفاف‌سازی زمینه‌ای فراهم کرده که اولا کارها با سرعت بیشتری پیش برود و ضمنا جلوی فساد تا حد زیادی گرفته شود. به همین دلیل، من می‌توانم با قاطعیت بگویم یکی از دستاوردهایی بود که در این دوره شورا به‌دست آمد و ما دیگر با تخلفات مالی دوره‌های گذشته مواجه نیستیم.


شهربانو امانی/رئیس کمیته حمل‌ونقل


تغییر ریل و رخدادهایی که در شورای پنجم اتفاق افتاد مانند شفافیت و آن سند تغییر و تحولی که شهردار اول ما آمد و در 300صفحه ارائه داد و اینکه گزارش‌های شورا خیلی شفاف و حتی رأی اعضا به‌صورت آن‌لاین روی خروجی سامانه قرار گرفته است، این مسائل به‌نظر من، یعنی اینکه پارلمان شهری کاملا در یک فضای شفافِ شیشه‌ای قرار دارد و در دسترس شهروندان است. با این روند و پیگیری مسائل مربوط به حوزه حمل‌ونقل عمومی، فضاهای همگانی، پیاده‌محوری و حرکت از شیوه خودرومحوری به انسان‌محوری، می‌توان شهری عادلانه‌تر را در 1400 انتظار کشید.


مصوبه لغو برج‌باغ‌ها به‌دلیل بازخوردی که در فضای رسانه‌ای داشته است  یکی از مصوبات جنجالی ماست به‌دلیل اینکه مخالفان و موافقان آن چالش‌هایی را ایجاد کردند. کسانی را داشتیم که عقیده داشتند این مصوبه نباید از اساس لغو شود. کسانی بودند که می‌گفتند مصوبه باید لغو شود اما به تعدادی از کسانی که قبلا درخواست داده‌اند اجازه ساخت داده شود و در کنار آنها حتی 62باغی که شورا استثنا کرد هم نباید مجوز دریافت کنند. مصوبه دیگری که باعث حرف و حدیث‌های زیادی شد اخذ عواض از خودروهایی بود که وارد محدوده طرح ترافیک می‌شوند. 



با توجه به مخاطرات محیط‌زیست در شهر لغو مصوبه برج باغ که به تأیید شورای‌عالی معماری و شهرسازی هم رسید از مهم‌ترین مصوبات شورا در 2 سال گذشته بود. یک گروه اندک و خاصی در مقابل لغو مجوز برج‌باغ‌ها مقاومت کردند اما اکثر شهروندان و مخصوصا علاقه‌مندان به محیط‌زیست از این کار شورا استقبال کردند. شورای شهر تهران طی 2سال گذشته اقدامات گسترده‌ای برای کاهش هزینه‌ها و شفافیت داشته است.با تلاش‌های سخت صورت گرفته، برای حفظ باغات و اراضی مشجر شهر تهران، چشم‌انداز مناسبی را در زمینه محیط‌زیست شهر می‌توان متصور بود. 


سیدمحمود میرلوحی/رئیس کمیته اقتصادی



ما باغات را حفظ کردیم و نمی‌گذاریم باغات از بین بروند. به سیستم حمل‌ونقل شهری اهمیت می‌دهیم، ولی نگاه خودرومحوری را طرد می‌کنیم. به طرح تفضیلی عمل می‌کنیم، ولی بی‌نظمی در طرح تفضیلی را رد می‌کنیم. در یک جمله نسبت به شهر، آینده شهر، محیط‌زیست شهر و حقوق عمومی شهر و شهروندان پایدار ماندیم.


سیدآرش حسینی میلانی/رئیس کمیته محیط‌زیست



مؤثرترین مصوبه خانه‌باغ بود که بعد از لغو مصوبه برج‌باغ‌ها این مصوبه جایگزین شده است. مهم‌ترین دستاورد هم به‌نظر من، ایجاد سامانه شفافیت بوده است. چون سامانه شفافیت یکی از عناصر مهم یک‌حکمرانی خوب است و زیرساختی است که به کاهش فساد در سطح جامعه کمک می‌کند.


بهاره آروین/رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند


یکی از مصوبه‌های مهم، الزام شهرداری تهران به انتشار عمومی اطلاعات معاملات بود که باعث شد اطلاعات کلیه معاملات اعم از درآمدی، هزینه‌ای، سرمایه‌گذاری و مشارکت در دسترس عموم قرار بگیرد. الزام شهرداری تهران به انتشار اطلاعات حوزه شهرسازی هم دیگر مصوبه مهم مؤثر بوده است. مصوبه لغو برج‌باغ‌ها و تصویب مصوبه جایگزین خانه‌باغ هم تحول بسیار مثبتی بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید