• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 2 اسفند 1396
کد مطلب : 7490
+
-

واگذاری سهام خودرو‌سازها

همه موافقند

داستان واگذاری سهام خودروسازان در بورس کمی پیچیده شده است. در شرایطی که همه مسئولان بلندپایه وزارت صنعت و حتی مدیران صنعت خودرو بر لزوم خصوصی‌سازی کامل ایران‌خودرو و سایپا تأکید دارند اجرای این برنامه که از پاییز امسال آغاز شده در آخرین‌ماه زمستان هنوز به سرانجام مشخصی نرسیده است.

به گزارش همشهری، طبق ضوابط عرضه‌های عمده، مدیریتی و کنترلی سهام در بورس، متقاضیان فروش باید دست‌کم 10روز قبل از عرضه، موضوع را به اطلاع مسئولان بازارسرمایه برسانند. با توجه به اینکه هنوز درخواستی به سازمان بورس و بورس اوراق بهادار تهران ارسال نشده باید پرونده واگذاری سهام دولت در خودروسازها را حداقل در سال 96بسته شده بدانیم؛ مگر اینکه در روزهای شلوغ پایان سال اتفاق نابهنگام و سریعی در این حوزه رخ دهد. 11بهمن‌ماه امسال، شرکت سرمایه‌گذاری سمند به همراه شرکت نگار نصر در مجموع یک بلوک 15.8درصدی از سهام ایران‌خودرو را در بورس تهران برای فروش عرضه کردند. با توجه به ترکیب سهامداران ایران‌خودرو، خریدار سهام این بلوک می‌توانست نقشی تعیین‌کننده در مدیریت بزرگ‌ترین خودروساز ایران ایفا کند و همین موضوع بر اهمیت ماجرا افزوده بود اما در روز عرضه به ناگاه سازمان بورس، صلاحیت تنها متقاضی خرید این بلوک سهام را رد کرد. اما چند روز بعد محمد شریعتمداری‌، وزیر صنعت، بار دیگر تأکید کرد: هیچ‌گونه چالشی مقابل خصوصی‌سازی‌ سایپا و ایران خودرو وجود ندارد. وزیر صنعت در عین حال گفت: برای انجام کار به بورس پیشنهادهایی ارائه شده است. البته او به جزئیات این پیشنهادها اشاره‌ای نکرد. پس از وزیر صنعت، معاون او یعنی منصور معظمی، رئیس ایدرو هم با تأکید بر ضرورت پیگیری روند خصوصی‌سازی‌ در خودروسازی گفت: آن چیزی که امروز وجود دارد با خصوصی‌سازی واقعی فاصله زیادی دارد باید سهام این بنگاه‌ها شفاف‌سازی‌ شود و به بخش خصوصی واقعی تعلق بگیرد حالا این بخش خصوصی داخلی یا خارجی باشد مهم نیست. سخنان رئیس ایدرو از آن‌رو حائز اهمیت است که برای نخستین بار یک مسئول بلندپایه دولتی از واگذاری سهام خودروسازها به سرمایه‌گذاران خارجی استقبال کرده است.

محسن صالحی‌نیا، دیگر معاون وزیر صنعت هم حضور بخش خصوصی‌‌ در مالکیت خودروسازها را امری تازه ندانست و تأکید کرد: بخش خصوصی اکنون در تولید خودروهای تجاری و سنگین فعالیت می‌کند و مسئله ورود بخش خصوصی به صنعت خودروسازی نکته تازه‌ای نیست. صالحی‌نیا گفت: برای حضور بخش خصوصی در تولید خودرو هیچ محدودیتی وجود ندارد. در این میان غیرمنتظره‌ترین مدافع خصوصی‌سازی‌ در صنعت خودرو مدیرعامل ایران خودرو بود. شاید تا چند‌ماه پیش کسی فکرش را هم نمی‌کرد که هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو که همیشه با احتیاط سخن گفته، تا این حد به صراحت از خصوصی‌سازی‌ دفاع کند. او در روزهای آخر بهمن‌ماه یعنی درست بعد از شکست در فروش سهام ایران خودرو در یک همایش تأکید کرد: حتی اگر سهام ایران خودرو به سرمایه‌گذارانی از بخش خصوصی واگذار شود که آنها بخواهند من را از مدیرعاملی کنار بگذارند، به والله به نفع این کشور است پس مانع ایجاد نکنید. با توجه به این اظهارنظرها به‌نظر می‌رسد تیم جدید مدیریت در وزارت صنعت راه خود را انتخاب کرده و خصوصی‌سازی در صنعت خودرو اتفاق خواهد افتاد اما هنوز نمی‌توان زمان معینی برای این موضوع تعیین کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :