• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 5 شهریور 1398
کد مطلب : 74820
+
-

امسال 192 هزار تن گوجه‌ فرنگی برداشت می‌شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی از رشد 17 درصدی سطح زیر کشت گوجه فرنگی و پیش‌بینی برداشت 192 هزار تن از این محصول در استان خبر داد. «اکبر کرامتی» به ایسنا گفت: برداشت گوجه فرنگی از سطح 4100 هکتار از اراضی زراعی زیر کشت این محصول در استان آغاز شده است.

وی افزود: امسال پیش‌بینی می‌شود که بیش از 192 هزار تن گوجه فرنگی از اراضی زیر کشت این محصول که در ارقام مختلف مانند سان‌ست، کیمیا، وندا، متین، فورمونت، لونا، سوپر لونا، اناری و شیمیایی کشت شده، برداشت شود. کرامتی تأکید کرد: 45 تا 50 درصد این محصول در داخل استان به اشکال مختلف اعم از تاره‌خوری و فراوری شده مصرف می‌شود.

این مسئول با اشاره به این‌که ارومیه، میاندوآب و شاهین‌دژ بیشترین سطح زیرکشت این محصول را به خود اختصاص داده‌اند بیان کرد: گوجه فرنگی در استان به صورت رب و سس بیشتر مصرف می‌شود و کار عمل‌آوری آن در کارخانه‌های داخل استان یا به صورت خانگی صورت می‌گیرد. متوسط عملکرد در هکتار این محصول 40 تن است که علاوه بر تأمین نیاز مردم داخل استان، مازاد محصول تولید شده به سایر استان‌های کشور نیز صادر می‌شود.

کرامتی با بیان این که سرانه مصرف این محصول در استان 50 کیلوگرم است اظهار کرد: 60 هزار تن از گوجه فرنگی تولید شده در استان به صورت تازه‌خوری مصرف و بقیه هم از سوی کارخانه‌های تبدیلی خریداری می‌شود. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان تأکید کرد: به علت بالا بودن قیمت این محصول در سال گذشته در کشاورزان رغبت به کشت افزایش یافته است و به همین علت سطح زیر کشت نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید