• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 4 شهریور 1398
کد مطلب : 74766
+
-

روزهای خوش تئاتر در مریوان

کاروان شادی چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان عصر شنبه با استقبال پرشور مردم و نوای دلنشین سازهای سنتی اقوام ایرانی، رژه گروه‌های نمایشی شرکت‌کننده و با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی استان کردستان و مهمانان جشنواره برگزار شد. 

به گزارش همشهری، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان اول شهریور ساعت ۱۸ با اجرای نمایش سولکس از ایتالیا در پارک شانو سنندج کار خود را آغاز کرد و نمایش‌ها براساس اعلام قبلی در شهر مریوان ادامه یافت.  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان گفت: این جشنواره صبوری، فداکاری و مقاومت ایران اسلامی را به زبان شیوای نمایش و بازی بیان می‌کند.

 «سید عباس صالحی» اظهار کرد: تئاتر لایه‌های درونی و فطری معانی و پدیده‌ها را واکاوی و تفسیر و قرائتی چندبعدی را روایت می‌کند. این هنر مردمی، مواجهه ساده حواس را دستمایه ارتباط با پدیده‌ها، مفاهیم بنیادین و کلیدی می‌سازد و با همین رویکرد، سطوح توانایی و لایه‌های ذهنی بشر را در بستر زمان توسعه می‌دهد. 

وی افزود: جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان نمادی از صبوری، فداکاری و مقاومت ایران اسلامی را به زبان شیوای تئاتر بیان می‌کند و در مسیر رشد و تکامل خویش با کیفیت‌گزینی، توجه به گونه‌های مختلف فرهنگ اقوام ایرانی و نیل به نهادینه شدن اقتصاد هنر می‌تواند موجب رونق کسب و کار در لوای گردشگری هنری در شهر مرزی مریوان به عنوان کانون و مرکز ثقل این رویداد شود. 

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تمرکز بر تداوم و استمرار این رویداد کلان هنری کشور با رویکردی بین‌المللی، در برنامه‌‌ای میان‌مدت مریوان را به عنوان پایتخت تئاتر خیابانی خاورمیانه معرفی می‌کند تا از گردهمایی بزرگ هنرمندان داخل و خارج کشور صدور پیام فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را که همان همگرایی، نوع‌دوستی و صلح جهانی است، شاهد باشیم. 

وی افزود: اکنون همزمان با گرامیداشت هفته دولت شاهد هنرنمایی هنرمندان ساعی تئاتر خیابانی از سراسر نقاط میهن عزیزمان و ۱۵ کشور خارجی در این رویداد هنری هستیم، با تقدیر و تشکر از این همت والا به روح پرفتوح شهدای گران‌قدر انقلاب اسلامی به‌ویژه شهدای استان کردستان و شهر مریوان درود می‌فرستم و خرسندم که بار دیگر توفیق برگزاری بزرگ‌ترین رویداد تئاتر خیابانی کشور در شهر آلاله‌های سرخ مریوان نصیب خانواده تئاتر کشور شده است. از خداوند متعال موفقیت روزافزون هنرمندان سختکوش این مرز و بوم و سربلندی و افتخارآفرینی فرزندان ایران اسلامی را خواستارم.


افتتاح سالن آمفی‌تئاتر روباز پارک ملت مریوان 

همزمان با آغاز چهاردهمین جشنواره تئاتر خیابانی سالن آمفی‌تئاتر روباز پارک ملت مریوان همزمان با ظرفیت ۷۰۰ نفر افتتاح شد. این سالن شامل آمفی‌تئاتر روباز، پیست اسکیت، پیاده‌راه و محلی برای اجرای بازی‌های بومی و محلی در مساحت ۲ هکتار و ۵۰۰ هزار متر‌مربع است.

سرپرست شهرداری مریوان در آیین افتتاح این طرح فرهنگی اظهار کرد: پروژه پارک ملت بیش از ۲ هکتار و ۵۰۰ هزار متر‌مربع مساحت دارد که 8 هزار متر‌مربع آن پیاده‌راه است.«سیروان ویسی» اضافه کرد: با توجه به این‌که مریوان پایتخت تئاتر خیابانی ایران است، ایجاد فضاهایی برای اجرای نمایش در آن امری ضروری است و اجرای این پروژه هم در همین زمینه بوده است.

سرپرست شهرداری مریوان اعتبار هزینه شده در این پارک را بیش از ۱۵ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: حدود 4میلیارد هم برای ساخت آمفی‌تئاتر روباز هزینه شده که ظرفیت این آمفی‌تئاتر ۷۰۰ نفر است و امیدواریم در دیگر نقاط شهر هم بتوانیم چنین فضاهای ارزشمندی ایجاد کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید