• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 4 شهریور 1398
کد مطلب : 74737
+
-

آخرین بازمانده تئاتر نصر

داریوش اسدزاده در 96سالگی درگذشت

یاد
آخرین بازمانده تئاتر نصر



سال1320 برخلاف نظر پدرش به هنرستان رفت تا هنرپیشه تئاتر شود. خودش می‌گفت: «سینما را از سال۱۳۲۷ و تئاتر را از سال۱۳۲۰ شروع کردم. به تئاتر علاقه زیادی داشتم و وقتی هنرستانم تمام شد به تماشاخانه تهران می‌رفتم و کار می‌کردم.»
تماشاخانه تهران، بعد از درگذشت سیدعلی نصر به تئاتر نصر معروف شد؛ روزگاری که داریوش اسدزاده در یک گروه 15نفری در آن تماشاخانه کار می‌کرد. اسدزاده در آن سال‌ها با هنرمندانی چون عبدالحسین نوشین، محمدعلی جعفری و مصطفی اسکویی کار می‌کرد. او نزدیک به 30سال در تماشاخانه نصر کار کرد و سال94 کتابی درباره این سالن نمایشی نوشت. «تماشاخانه تهران» روایتی از این بازیگر است که نشر افراز آن را به چاپ رسانده است. البته او کتابی با عنوان «لاله‌زار و خاطرات» با نام نخستین « از لاله‌زار تا شانزه‌لیزه» نیز نوشته است. هر چند اسدزاده کار و علاقه‌اش همیشه تئاتر بود و فعالیت تئاتری‌اش قبل از انقلاب بیشتر بود ولی در سال‌های گذشته بیش از آنکه در صحنه تئاتر باشد در سینما و تلویزیون حضور داشت.
اسدزاده در تلویزیون از دهه70 با سریال «سمندون» حضور پررنگ پیدا کرد و آخرین سریال تلویزیونی‌اش 3 سال پیش «گشت ویژه» در شبکه یک بود. اسدزاده در طول 70سال بازیگری با وجود اینکه با کارگردانان بزرگی همکاری و در 80 فیلم سینمایی حضور داشت همیشه در نقش دوم و مکمل ظاهر می‌شد. وی نخستین فیلم سینمایی را در دهه30 با عنوان «همسر مزاحم» بازی کرد و آخرین فیلم سینمایی‌اش «نیوکاسل» محسن قصابیان است که این روزها روی پرده سینما نمایش داده می‌شود.



این خبر را به اشتراک بگذارید