• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 4 شهریور 1398
کد مطلب : 74730
+
-

نرمش جانسون

نرمش جانسون


بوریسن جانسون، نخست‌وزیر انگلیس که بارها گفته بود کشورش حتی بدون توافق هم در تاریخ مقرر از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد، دیروز در فرانسه احتمال توافق با اتحادیه اروپا تا انتهای اکتبر را مطرح کرد.
جانسون که پیش‌تر گفته بود احتمال خروج بدون توافق «یک میلیون به یک» است، دیروز در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی به این مسئله اشاره کرد که خروج با توافق به «دوستان و شرکای اتحادیه» اروپا بستگی دارد. او در پاسخ به اصرار خبرنگار بی‌بی‌سی برای مشخص کردن احتمال برگزیت با توافق گفت: «من فکر می‌کنم که (احتمال توافق) ممکن اما بسیار نامشخص است.»
جانسون پیش از این بارها گفته بود که بریتانیا طبق برنامه، ‌روز 31اکتبر از اتحادیه اروپا جدا خواهد شد، حتی اگر توافق با اتحادیه اروپا حاصل نشود. او که برای حضور در نشست کشورهای گروه 7 به فرانسه سفر کرده بود، این تغییر را نشانه‌ای از درک واقعیت‌ها در اروپا خواند اما هشدار داد که بریتانیا باید برای خروج بدون توافق آماده باشد.
بریتانیا در حالی از تغییر دیدگاه اروپایی‌ها صحبت کرده است که رهبران اروپایی برخلاف درخواست لندن، مذاکره مجدد را ناممکن می‌دانند و معتقدند که بریتانیا باید برای عواقب کاری که می‌کند آماده باشد.
دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا شنبه در حاشیه نشست گروه 7 صراحتا اعلام کرد که با برگزیت بدون توافق همکاری نخواهد کرد و هشدار داد که جانسون با این کار، در تاریخ با نام «آقای بدون‌توافق» ثبت خواهد شد.
یکی از عواقب خروج بدون توافق برای بریتانیا، پرداخت 39میلیارد پوند خسارت به اتحادیه اروپاست که در مذاکرات نخست‌وزیر پیشین این کشور توافق شده است. با این حال جانسون دیروز این پیام را به اروپایی‌ها منتقل کرد که دولتش تنها 9میلیارد پوند از این پول را پرداخت خواهد کرد.
از انگلیس همچنین خبر رسیده است که جانسون به‌دنبال راهکارهای قانونی است تا پارلمان را 5هفته تعطیل کند. به گزارش گاردین، ‌هدف جانسون این است که با این کار، از اقدامات نمایندگان برای تعویق برگزیت جلوگیری کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید