• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 4 شهریور 1398
کد مطلب : 74698
+
-

شورا بر مدار انسجام

ترکیب هیأت رئیسه سال سوم شورای پنجم شهر تهران با آرای اعضای شورا بدون تغییر ماند

شورا
شورا بر مدار انسجام

حامد فوقانی/خبر‌نگار

هیأت رئیسه شورای شهر تهران برای سال سوم، همان هیأت رئیسه 2سال گذشته باقی ماند تا اعضای شورای شهر نشان دهند همچنان در مسیر انسجام و یکدستی پیش می‌روند. البته که رقابت بین چند عضو برای تصدی برخی از پست‌ها شکل گرفت اما در نهایت برخلاف پیش‌بینی بعضی از رسانه‌ها و جریان‌های غیرهمسو، هیأت رئیسه شورا تغییر نکرد. به این ترتیب محسن هاشمی رفسنجانی، برای سال سوم به‌عنوان رئیس شورای شهر انتخاب شد.
در جلسه روز گذشته که تمامی اعضای شورا، حاضر بودند، هاشمی تنها نامزد تصدی پست ریاست، 18رأی کسب کرد؛ درحالی‌که آرای 3نفر، سفید بود. پس از این، انتخاب نایب‌رئیس شورا در دستور کار قرار گرفت که سیدابراهیم امینی و مجید فراهانی برای این عنوان نامزدی خود را اعلام کردند. شمارش آرا برای این منظور خیلی زود به اتمام رسید تا مشخص شود امینی با 17رأی همچنان نایب‌رئیس شوراست. در ادامه هم رأی‌گیری برای انتخاب 2منشی هیأت رئیسه به جریان افتاد که خانم‌ها زهرا نژادبهرام، بهاره آروین و الهام فخاری نامزد شدند و سرانجام نژادبهرام و آروین مانند 2سال گذشته در این پست باقی ماندند. همچنین علی اعطا، با کسب 20رأی از 21رأی مأخوذه، به‌عنوان سخنگوی شورای شهر تهران و سیدحسن رسولی نیز با کسب 20رأی از 21رأی مأخوذه به‌عنوان خزانه‌دار شورای شهر تهران برای سال سوم انتخاب شدند. نکته مهم در این بین آن است که طبق اساسنامه، سخنگو و خزانه‌دار شورا برای 2سال انتخاب می‌شوند.


عملکرد قابل دفاع در نیمه راه
یکصد و شصتمین جلسه پارلمان شهری پایتخت با صحبت‌های محسن هاشمی درباره عملکرد 2 سال گذشته شورا آغاز شد. او عملکرد شورای پنجم را در نیمه راه، قابل دفاع دانست و گفت که شفافیت مهم‌ترین اقدام و اولویت کاری شورای شهر تهران طی 2سال گذشته بوده است. هاشمی توجه به موضوعات فرهنگی و زیست‌محیطی را از دیگر اقدامات شورا عنوان کرد و افزود: «لغو مصوبهبرج باغ‌ها و جلوگیری از بلعیده شدن این میراث طبیعی به‌وسیله مجتمع‌های تجاری و مسکونی، تلاش برای تکمیل زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی، رویکرد انقباضی مدیریت شهری نسبت به رشد بی‌رویه هزینه‌های اداره شهر و پرسنل شهرداری، افزایش نیافتن پرسنل وکاهش 3هزارنفری کارمندان شهرداری، حذف زمینه‌های رانت‌ساز استفاده از املاک و امکانات شهرداری و ایجاد سامانه طرح‌ها و لوایح در جهت دسترسی شهروندان از عملکردهای مثبت شورای شهر تهران طی 2سال گذشته است.» او همچنین اعلام کرد که بودجه شهرداری تهران با وجود تورم مجموعا 70درصدی در 2 سال اخیر در سطح 18هزار میلیارد تومان نگه داشته شد. هاشمی سپس تأکید کرد که مسئولیت شورای پنجم در دوساله دوم این دوره سنگین‌تر است.
براساس این گزارش، در ادامه جلسه دیروز، روسای کمیسیون‌های تخصصی شش‌گانه شورا نیز به بیان گزارش عملکرد کمیسیون‌های متبوع خود در بازه زمانی 6شهریور 97تا ابتدای شهریور امسال پرداختند که خلاصه‌ای از آنها را در جدول زیر می‌خوانید.


محسن هاشمی و سید‌ابراهیم امینی به‌ترتیب به‌عنوان رئیس و نایب‌رئیس، زهرا نژادبهرام و بهاره آروین به‌عنوان منشی‌، علی اعطا، به‌عنوان سخنگو و سیدحسن رسولی به‌عنوان خزانه‌دار شورای شهر تهران انتخاب شدند

مرتضی الویری /رئیس کمیسیون برنامه و بودجه


3 اقدام کلیدی در کمیسیون برنامه و بودجه انجام شد که تأثیر زیادی در ساختار حرکت شهرداری و مدیریت شهری گذاشت.از مهم‌ترین این اقدامات کاهش تعداد پرسنل شهرداری بود. همانطور که می‌دانید زمانی که شورای فعلی آغاز به‌کار کرد صحبت از استخدام 13هزار نیروی جدید بود و ما مواجه بودیم با نیروی انسانی‌ای که از نظر کارآمدی و توان براساس گزینش صحیح صورت نگرفته بود. در همین راستا ما شهرداری را ملزم کردیم که سالانه 6درصد نیروی انسانی خود را کم کند. در شهریور سال96که شورای پنجم آغاز به‌کار کرد تعداد شاغلان در شهرداری بالغ بر 68127نفر بود و این در حالی است که در تیر‌ماه سال 98این رقم به 64912تقلیل پیدا کرد. یعنی بالغ بر 3215نفر نیروی انسانی کم شده است. کار کلیدی دیگر مسئله شفافیت است. 


محمدجواد حق‌شناس /رئیس کمیسیون فرهنگی- اجتماعی



تحقق و تصویب ابعاد فرهنگی و اجتماعی توسعه پایدار در برنامه سوم توسعه شهر تهران همسو با استانداردهای بین‌المللی، تصویب بودجه فرهنگی و اجتماعی سال 98 شهرداری منطبق با اهداف توسعه پایدار، احیا و استارت پروژه پهنه رودکی، تصویب و بعضا آغاز مطالعات پروژه‌های مربوط به قطب‌های گردشگری شرق، جنوب و توسعه قطب گردشگری غرب و همچنین راسته‌های هنر، صنایع‌دستی، کتاب و ...، تغییر رویکرد و نامگذاری معابر شهر تهران به نام مشاهیر ازجمله نامگذاری معابر به نام مشاهیر در قید حیات، فرهنگسازی و تشویق برگزاری برنامه‌ها و مراسم بزرگداشت مشاهیر بزرگ شهر تهران توسط شهرداری و برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها  از جمله اقدامات کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران است.

محمد علیخانی/رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل



پایش مسیل‌ها و رودهای شهر تهران در دستور کار قرار گرفت و با اینکه در شهرهای مختلف شاهد بروز سیل ویرانگر به‌ویژه در ایام نوروز بودیم اما در تهران اتفاقی از این حیث رخ نداد. پیگیری آسفالت یکی دیگر از اقدامات کمیسیون بود و چند کارخانه آسفالت‌سازی‌ شهرداری که به تعطیلی کشانده شده بود و به جای آن آسفالت بی‌کیفیت را از بیرون تهیه می‌کردند، احیا شد و با این اقدام در سال 200میلیارد تومان صرفه‌جویی صورت گرفت. از موارد مهم دیگر در حوزه عمران پیگیری گود‌های خطرناک و فروچاله‌ها، اجرا شدن قانون مجری ذیصلاح، پیگیری بحث تی او دی و خیابان کامل، بررسی کارشناسی لایحه کاهش آلودگی هوا، تصویب موضوع ساماندهی 200هزار پارک حاشیه‌ای در سال 98و پیگیری ایمن‌سازی‌ خط 6و 7مترو بوده است. 

محمد سالاری/رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی


کارگروه فنی نظارتی ذیل کمیسیون شهرسازی و معماری تشکیل شده که در سال اول شورا ۴۸۵۰ پرونده و در سال دوم ۵۴۰۰ پرونده را که در شوراهای معماری مناطق تصمیم‌گیری شده بود با مقررات تطبیق داد و  به شهرداری و ریاست شورا و سایر نهادهای نظارتی برای لغو مصوبات متخلفانه اعلام شد. این اقدامات منجر به کاهش بیش از ۷۰ درصدی تخلفات شوراهای معماری شد. بررسی 172گود
پرخطر، تعیین تکلیف طرح 1070هکتاری ساماندهی باغات به هم پیوسته کن و تغییر رویکرد در کمیسیون ماده ۵ از تصمیم‌گیری مبتنی بر درآمد‌زایی به تصمیم‌گیری جهت تعیین تکلیف مفاد طرح تفصیلی و طرح‌های موضعی و موضوعی  لغو مصوبه برج باغ و جایگزینی طرح خانه باغ و طرح‌های موضعی کن و فرحزاد از دیگر اقدامات انجام شده به‌حساب می‌آید. 


زهرا صدراعظم نوری/رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست



از جمله اقداماتی که با همراهی همکارانم صورت گرفت، ارتقای جایگاه محیط‌زیست بود که طی آن مرکز محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران به اداره کل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهر تهران ارتقا پیدا کرد. در راستای حفظ محیط‌زیست یکی از اقدامات طاقت‌فرسا و سخت ما ساماندهی کمیسیون ماده ۷ قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهر تهران بود. از طرف دیگر حدود 7باغ طی یک سال و نیم تملک شد. تصویب پیشنهاد کمیسیون مبنی بر محاسبه ارزش اکولوژیک درختان و راه‌اندازی 4سامانه صورت وضعیت در حوزه پسماند دیگر اقدام صورت‌گرفته محسوب می‌شود.  کمپین سلامت روان، کمپین تهران شهر بدون دخانیات، کمپین نه به پلاستیک، راه‌اندازی و مسائل مرتبط با بهداشت آب، از اقدامات قابل توجه به شمار می‌روند.

سیدابراهیم امینی/رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی



شوراها اطلاعات جامعی نسبت به مصوبات ادوار گذشته شورا نداشته‌اند و ما در کمیته تنقیح تمام مصوبات را بارگذاری کردیم تا همه اعضای شورا و شهروندان به این سامانه دسترسی داشته باشند و اگر بخواهیم موضوعی را تصویب کنیم ابتدا بررسی می‌کنیم که از قبل دارای مصوبه بوده یا خیر. بخشی از بارگذاری در دوره چهارم انجام شده بود، ولی ما آن را تکمیل کردیم. نکته دیگر مربوط به ایجاد کمیته حقوق شهروندی است که نشست‌های مختلفی را در این حوزه برگزار و فضایی را برای شهروندان ایجاد کردیم تا نسبت به حقوق خود آشنا شوند. در کمیته حقوقی کارشناسان خوبی داریم که درباره طرح‌ها و لوایح اظهار نظر کارشناسی می‌کنند و دیدگاه‌های حقوقدانان در مورد طرح‌ها و لوایح مختلف کارشناسی می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید