• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 4 شهریور 1398
کد مطلب : 74695
+
-

یک پله بالاتر از گذشته

یک پله بالاتر از گذشته

لیلی خرسند|   تیم ملی والیبال زنان ایران بالاخره توانست در رده‌‌ای غیر از هشتمی آسیا قرار بگیرد. والیبالیست‌های ایران ظهر دیروز برای هفتمی در مسابقات قهرمانی آسیا مقابل اندونزی قرار گرفتند و با پیروزی به بهترین رده در این چند سال اخیر رسیدند.
والیبال زنان ایران از سال2007 و بعد از تأیید پوشش اسلامی، وارد مسابقات شده است. در 6دوره گذشته مسابقات قهرمانی آسیا 4بار به جمع 8تیم صعود کرده ولی در هر 4دوره هشتم شده است. این‌بار قبل از اعزام تیم صحبت از صعود به جمع 4‌تیم برتر بود. تیم زنان نه‌تنها نتوانست جزو این 4تیم باشد، بلکه شانس پنجم‌شدن را هم از دست داد. اما دیروز در بازی با اندونزی در بازی پنج‌سته 25-27، 18-25، 25-20، 25-18 و 15-13 به پیروزی رسید. در این دوره از مسابقات ژاپن قهرمان شد.
تیم والیبال زنان ایران بعد از 7دوره توانسته است موفقیتی هرچند کوچک به‌دست بیاورد اما این اتفاق خود زنان را خیلی راضی نکرده است. میترا شعبانیان که سابقه مربیگری در تیم ملی را دارد، منتقد عملکرد تیم جواد مهرگان است. شعبانیان معتقد است که تیم قبلا ششم آسیا هم شده بود و این هفتمی اهمیت چندانی ندارد چراکه تیم ایران سال2016 در جام کنفدراسیون آسیا ششم شده بود: «جام کنفدراسیون و قهرمانی آسیا که تفاوتی ندارند. مهم این است که ما قبلا ششم شده بودیم.» 
انتقاد اصلی شعبانیان به کیفیت بازی تیم است: «ما اندونزی را بردیم که مقابل دیگر تیم‌ها شکست خورده بود. این تیم را هم پنج‌سته شکست دادیم. زمانی ما می‌توانیم از رشد تیم صحبت کنیم که بتواند از قدرت‌های آسیا ست بگیرد یا در امتیاز نزدیک ببازد. واقعیت این است که تیم ما خیلی خوب بازی نکرد. ما بازیکنان خوبی داریم ولی در دفاع روی تور و توپ‌گیری خیلی مشکل داشتند. این درحالی است که ما هم بازیکنان اسپک‌زن خوبی داریم و هم پاسور خوب.» 
در مقابل همه این انتقادات جواد مهرگان از تیمش راضی است و از بازی تیمش در مقابل اندونزی تعریف کرده است. او بعد از برد دیروز در کنفرانس خبری گفت: «بازی بسیار مهم و سختی را پشت سر گذاشتیم. شکل تیمی ما فوق‌العاده عالی بود. با اینکه 2بر صفر از اندونزی عقب بودیم، سرسخت بازی کردیم و نظم تیمی خود را حفظ کردیم. از ست سوم در دفاع روی تور خوب بودیم و با سرعت‌دادن به حمله، موفق شدیم ساختار دفاعی اندونزی را به هم بریزیم.»‌
جواد مهرگان هرچند در ایران به‌عنوان مشاور فنی معرفی شده است، اما در کره‌جنوبی و در مسابقات مسئولیت تیم را داشت و نفر اول کادر فنی بود. کسانی هستند که از مهرگان و عملکردش دفاع می‌کنند و نقدها را نمی‌پذیرند و می‌گویند چون مسئولیت تیم به مربیان زن داده نشده است، آنها مهرگان را زیر سؤال می‌برند. شعبانیان این نظر را قبول ندارد: «وقتی همه شرایط و امکانات برای تیم فراهم بوده و بازیکنان هم تغییر چندانی نداشتند، باید پرسید که چرا تیم خوب کار نکرده؟ این سؤال فقط یک جواب دارد و آن این است که مشکل از کادر فنی است. نفر اول این کادر هر کسی که هست، باید جوابگو باشد.» 
شعبانیان مشکل اصلی مهرگان را بی‌تجربگی می‌داند: «من احترام زیادی برای او قائلم و مربی بادانشی است، اما در مربیگری تجربه زیادی ندارد و نتوانست در شرایط بحرانی، تیم را نجات بدهد. از طرف دیگر صعود باید پله‌به‌پله باشد نه اینکه یک‌دفعه به بازیکنان اطمینان بدهی می‌توانند تیمی در حد کره را شکست بدهند و به جمع 4تیم برسند. بازیکن باید واقعیت را ببیند و برای بهترشدن تلاش کند.» 
مهرگان  اما آینده این تیم را درخشان می‌بیند و مائده برهانی، کاپیتان تیم هم با مربی تیم هم نظر است. مائده تعریف دیگری از اندونزی و هفتمی تیم ایران دارد: «نباید به اسم اندونزی نگاه کرد. آنها لیگ حرفه‌ای و پویایی دارند. بازیکنانشان گران‌قیمت و سطح بالا هستند. نباید به اسم‌ها توجه کرد، باید به سرمایه‌گذاری و پیشرفت آنها نگاه کرد.» برهانی هفتمی تیم را هم اتفاقی بزرگ می‌داند: «از کارشناسان و مردم می‌خواهم که نگویند ما فقط یک پله صعود کردیم، اتفاق بزرگی رخ داده و باید با چشمان باز به آینده نگاه کرد.» 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید