• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 4 شهریور 1398
کد مطلب : 74679
+
-

رشد تقاضا، موز را گران کرد

چندوچون
رشد تقاضا، موز را گران کرد


موز ازجمله 4 قلم میوه مجاز وارداتی است که قیمت خرده‌فروشی آن در بازار طی روزهای اخیر با وجود کاهش و تثبیت نرخ ارز به هر کیلوگرم 17 هزار تومان هم رسیده است. با اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی گفت‌وگو کرده‌ایم.

علت افزایش اخیر قیمت موز چیست؟
باید بپذیریم که تعیین قیمت در بازار میوه، مرکبات، سبزی و صیفی‌جات تابع نظام عرضه و تقاضاست. در مورد موز نیز به‌دلیل رشد تقاضای ناشی از عید غدیر خم، تعجیل خانوارها برای برپایی مراسم ازدواج تا پیش از ‌ماه محرم و بازگشت حجاج، تقاضا برای این محصول افزایش یافته و با توجه به ثابت بودن عرضه، قیمت این محصول به 15 تا 17 هزار تومان رسید. اما از پنجشنبه هفته گذشته با رشد عرضه و تأمین بخشی از کسری نیاز بازار به موز، قیمت این محصول در روز شنبه هفته جاری به کانال 13 هزار تومان بازگشت. با این روند قیمت موز در بازار با آغاز ‌ماه محرم و افت تقاضا، به 11 تا 11 هزارو 500 تومان کاهش خواهد یافت.

 چرا کاهش نرخ ارز تأثیری در ارزانی موز نداشته است؟
رشد اخیر قیمت موز ناشی از رشد تقاضا و تعلل در عرضه و تامین نیاز بازار به‌دلیل شیطنت‌ برخی عرضه‌کنندگان بوده است. اما با آغاز‌ ماه محرم و کاهش تقاضا قیمت‌ خرده‌فروشی موز می‌شکند. گرچه موز ازجمله میوه‌های وارداتی بوده و نرخ آن تابع قیمت ارز است اما در مورد این محصول نیز همانند سایر اقلام میوه، نظام عرضه و تقاضای بازار تعیین‌کننده قیمت است.

یعنی قیمت خرده‌فروشی موز تابع نرخ میدان مرکزی نیست؟
در میدان مرکزی میوه و تره‌بار نیز ملاک اصلی کشف قیمت‌ها عرف بازار است که براساس نظام عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. بدان معنا که روزانه قیمت‌ها کشف نرخی برای عمده‌فروشی تعیین نمی‌شود. همچنین واحدهای صنفی خرده‌فروشی قدرت مانور چندانی برای گرانفروشی موز ندارند و با توجه به اینکه این محصول را به‌صورت خالص (با کسر کردن وزن کارتن) خریداری می‌کنند با حداکثر 10 تا 35 درصد سود خرده‌فروشی عرضه کنند اما این میزان سود در اغلب موارد 10 درصد است و حتی برخی واحدهای صنفی بدون سود و تنها برای جورشدن اجناس مغازه این محصول را عرضه می‌کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید