• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 4 شهریور 1398
کد مطلب : 74665
+
-

میهمان ویژه

هواپیمای حامل ظریف 24 ساعت پس از بازگشت از فرانسه، عصر دیروز دوباره در محل برگزاری نشست گروه 7 در این کشور فرود آمد

دیپلماسی
میهمان ویژه


24 ساعت پس از بازگشت محمدجواد ظریف از فرانسه و دیدارش با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور این کشور در الیزه، وزیر خارجه ایران سفرش به چین را به تعویق انداخت تا ناگهان هواپیمایش در جایی فرود بیاید که رهبران گروه موسوم به G7 (7 کشور صنعتی جهان) ازجمله دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و مکرون در آنجا درباره احیای برجام چانه می‌زدند؛ دونالد ترامپ که مجموعه تحت امرش اخیرا برای کنترل دیپلماسی ظریف؛ وزیر خارجه ایران را در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار داده بود، در واکنش به عزیمت ظریف به بیاریتز فرانسه و در پاسخ به این سؤال که آیا با وزیر خارجه ایران دیدار خواهد کرد از اظهارنظر خودداری کرده و گفت که در این‌باره نظری ندارد.

طبیعی هم بود که با چنین سفری «الی استوکولز» خبرنگار حوزه کاخ سفید در شبکه MSNBC تصمیم وزارت خزانه داری برای تحریم ظریف را مورد تمسخر قرار دهد و بنویسد: «استیو منوچین وزیر خزانه داری آمریکا از تمایل ترامپ برای گفت‌وگو با ظریف در حاشیه نشست گروه 7 خبر داده است. منوچین همین یک‌ماه پیش ظریف را تحریم کرد ولی مشکلی نیست.» سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه در توضیح این سفر ناگهانی به بیاریتز گفته است: «به دعوت لودریان وزیر امور خارجه فرانسه، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان برای ادامه رایزنی‌ها درخصوص ابتکارات اخیر میان روسای جمهور ایران و فرانسه، وارد شهر بیاریتز محل برگزاری اجلاس سران گروه 7 شد.

در این سفر با هیأت آمریکایی ملاقات یا مذاکره‌ای صورت نخواهد گرفت.» عباس موسوی گفته که ظریف پس از توقف کوتاه در این شهر؛ مجددا به تهران برمی‌گردد تا در راس هیأتی سیاسی عازم پکن شود. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه پیش از دیداری که جمعه گذشته با ظریف در کاخ الیزه داشت گفته بود پیشنهادهایی برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا دارد. این پیشنهادها در دیدار ظریف رونمایی شد و وزیر خارجه ایران پس از این دیدار گفته بود: فرانسه در مورد نحوه اجرای برجام و گام‌هایی که نیاز است طرفین بردارند پیشنهادی را به ایران ارائه کرد و ما نیز در این زمینه پیشنهادی را ارائه کردیم برای اینکه اجرای برجام به‌صورت کامل انجام شود.

ظریف گفته بود: «اکنون اجلاس جی 7 در حال برگزاری است، فرصتی برای آقای مکرون و سایر اعضای اروپایی 1+4 است تا با سایر اعضای جی 7 صحبت کنند.» درباره جزئیات بسته پیشنهادی فرانسه گمانه‌زنی‌های مختلفی می‌شود اما امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه گفته بود قبلا به ایران درباره کاهش برخی تحریم‌ها یا اتخاذ یک سازوکار جبران خسارت پیشنهاد داده‌ام. ظریف هم در این‌باره گفته است: پیشنهادهای امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه در جهت درستی پیش می‌رود اما اقدام‌های بیشتری باید انجام شود. تمام احتمالات را بررسی کردیم و او (مکرون) با شرکای اروپایی و دیگر شرکا در مورد نحوه پیشروی ما گفت‌وگو خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید