• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 4 شهریور 1398
کد مطلب : 74537
+
-

جنگل دالخانیدالانی سبز در رامسر

گردشگری
جنگل دالخانیدالانی سبز در رامسر

جنگل دالخانی یکی از بکرترین و زیباترین مسیرهای جنگلی در شمال ایران و از مکان‌های دیدنی رامسر است که رنگ تازه‌ای به سفر هر گردشگر و بازدید‌کننده می‌دهد.به گزارش ایرنا، این جنگل در ارتفاع ۸۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است و با ۶۰۰ هزار متر‌ مربع مساحت یکی از جاذبه‌های بکر شهر رامسر به شمار می‌آید. این دالان بهشتی با پوشش متراکم جنگلی پوشیده در مه غلیظ، در انتهای مسیر، شما را به ییلاق‌های تماشایی اکراسر،‌ گرسماسر و جنت رودبار می‌رساند. 


جنگل‌نوردی در سایه زیبایی 

یکی از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین تفریح‌هایی که در جنگل دالخانی انجام می‌شود، جنگل‌نوردی و کوهنوردی است. جنگل دالخانی یکی از محبوب‌ترین مسیرهای جنگلی در شمال ایران است و هر سال تعداد زیادی از طبیعت‌گردهای حرفه‌ای کشورمان به قصد گشت، جنگل‌نوردی و کوهپیمایی به این منطقه زیبا و مه‌آلود رامسر سفر می‌کنند. برای جنگل‌نوردی در دالخانی تورهای متعددی برگزار و بسته به راهنما مسیرهای متفاوتی برای پیمایش جنگل و کوه انتخاب می‌شود. در ادامه یکی از مسیرهای جنگل‌نوردی را برای شما توصیف می‌کنیم.جنگل دالخانی در غربی‌ترین جغرافیای مازندران بر فراز بلندای شهر رامسر قرار دارد. برای رسیدن به ابتدای مسیر جنگل دالخانی ابتدا باید خود را به شهر رامسر برسانید. در جاده رامسر به تنکابن سراغ سه‌راهی جنت رودبار را بگیرید. وارد این جاده شوید و راه را تا روستای گالش‌محله ادامه دهید.لذت دیدن جنگل دالخانی را با خودرو حیف نکنید. در اینجا باید ماشین‌ را کنار بگذارید و پیاده دل به جاده بزنید. خود را گرم کنید، وسایل لازم را بردارید و راهی شوید.


مسیر جنگل‌پیمایی 

در این قسمت از جنگل (روستای گالش‌محله) می‌توانید پیمایش خود را در امتداد رودخانه‌ای کوچک آغاز کنید. پس از طی چند کیلومتر، مسیر را به سمت جنگل تغییر دهید. در جهت غرب، مسیر خود را ادامه داده و در امتداد یک جویبار کوچک، ارتفاع بگیرید تا به سرِ یال برسید. در امتداد یال دوباره به سمت بالا حرکت کنید تا به جاده جنت رودبار برسید. جنگل‌هایی که در مسیر از دل آنها گذر می‌کنید بسیار زیبا و رویایی هستند و اگر خوش‌شانس باشید انبوه قارچ‌ها را نیز در راه می‌بینید. دقت داشته باشید کوچک‌ترین اشتباه در تعیین مسیر می‌تواند شما را از راه اصلی دور کند و به سمت شیب‌ها و دره‌های خطرناک بکشاند.زمانی که به کنار جاده رسیدید می‌توانید دوباره با استفاده از ماشین‌های سواری یا به سمت جاده اصلی (رامسر) برگردید یا در همان منطقه چادر برپا کنید. البته در طول مسیر آلاچیق‌هایی نیز وجود دارد که می‌توانید از آنها برای شب‌مانی استفاده کنید. اگر علاقه و وقت کافی برای گشت و گذار دارید می‌توانید روز بعد در ادامه راه از ییلاق‌های انتهای مسیر جنگل دالخانی مانند ییلاق گرسماسر و جنت رودبار نیز بازدید کنید و از صفای روستا و طبیعت راه لذت ببرید. 


عکاسی در طبیعت

 با بسته‌ای از غذاها و خوراکی‌های خوشمزه و یک زیرانداز و چند بطری آب معدنی راهی جنگل دالخانی شوید و گوشه مناسبی از مسیر را برای پیک نیک انتخاب کنید. البته بیشتر قسمت‌ها جنگلی انبوه است و چندان دشت‌های باز در آن به چشم نمی‌خورد.بهتر است در کلبه‌های چوبی و آلاچیق‌هایی که در قسمت‌هایی از مسیر وجود دارند، استراحت کنید تا هم سرمای زمین شما را اذیت نکند هم مکان مناسبی برای نگهداری از وسایتان داشته باشید. طعم یک لیوان چای آتشی و بوی کباب در فضا و هوای خوش جنگل دالخانی از آن تجربه‌هایی است که هرگز فراموش نمی‌کنید. در کنار اینها، دالخانی با دیدنی‌ها و مناظر بدیع و نفس‌گیر و دریایی از مه شما را مجبور می‌کند تا هر از گاهی توقف کنید و صحنه‌های زیبا را در قاب دوربینتان ثبت کنید. در طول مسیر جنگل دالخانی به غیر از دیدنی‌های طبیعی، خوشمزه‌های محلی مانند انواع ماهی‌های پرورشی، عسل و میوه‌های محلی نیز وجود دارند که می‌توانند سوغاتی‌های خوبی باشند یا این‌که می‌توانید در دکه‌های چوبی بین راه توقفی داشته باشید و خود را مهمان یک چای تازه‌دم محلی، یک کاسه آش داغ یا یک غذای خوشمزه شمالی و دلچسب کنید.


روستاهای معروف 

اگر تا انتهای مسیر جنگل دالخانی پیش بروید به دشت‌های وسیع و سرسبزی می‌رسید که تعدادی از روستاهای زیبای رامسر را در خود جای داده است.  روستای گرسماسر یا گرسمه‌سر نخستین روستایی است که در انتهای جاده جنگلی به آن می‌رسید؛ روستایی که بیشتر اهالی شهر کتالم رامسر از آن به عنوان ییلاق استفاده می‌کنند و در ارتفاع قرار گرفته است. هوای بسیار مطبوعی دارد و با دشت‌های وسیع، کوه‌های بلند و چشمه‌های خنک منطقه‌ای جذاب برای گردش و اقامت به شمار می‌آید.اینجا که هستید می‌توانید به راحتی دید کاملی به شهرهای رامسر و تنکابن و مناظر اطراف داشته باشید و از چشم‌انداز خارق‌العاده‌ای که در برابرتان قرار می‌گیرد، لذت ببرید. 

کوه سماموس بلندترین کوه رامسر نیز در نزدیکی این روستا قرار گرفته است، به همین دلیل بسیاری از کوهنوردان برای صعود به این قله از مسیر روستای گرسماسر استفاده می‌کنند. ییلاق جنت رودبار یکی از ییلاق‌های مهم و محبوب شهر رامسر محسوب می‌شود و با وجود دشت‌های گل‌گاوزبانش بسیار مشهور شده است. تعداد دشت‌های گل‌گاوزبان در این منطقه به اندازه‌ای است که از آن به عنوان پایتخت گل‌گاوزبان ایران یاد می‌کنند. به طور متوسط سالانه در این روستا ۴۰ تن از این گیاه دارویی برداشت می‌شود.ییلاق جنت رودبار آب و هوای کوهستانی دارد و امکانات خوب و زیادی در آن ایجاد شده است. ییلاق جنت رودبار در ارتفاعات قرار گرفته است و در کنار دشت‌های زیبا و بنفش گل‌گاوزبان خود، با پوشش جنگلی انبوه، مزارع تماشایی، آبشارهای متعدد و چشم‌اندازهای خیره‌کننده و مه غلیظی که هر از گاهی روستا را در بر می‌گیرد، از گردشگران و مردم دلبری می‌کند. 


میجران؛ سدی زیبا

در ابتدای جاده جنگلی دالخانی مسیری انحرافی در سه‌راهی شَستا به سمت راست وجود دارد که به میجران یکی از زیباترین سدهای ایران می‌رسد؛ سدی که محیط و طبیعت اطراف آن کمتر شناخته شده است، اما منظره‌ای تماشایی و دیدنی دارد.مسیر رسیدن به سد تا حدی سخت و پر از سربالایی‌ و سرپایینی است، اما ارزش رفتن دارد. زمانی که به نزدیکی سد می‌رسید چشم‌انداز یک دریاچه فیروزه‌ای مقابل شما قرار می‌گیرد که با جنگلی انبوه احاطه شده است و چه چیزی بهتر از این.راهتان را در جاده سرپایینی به سمت دریاچه ادامه دهید تا به نزدیکی آن برسید. حالا وقت خوشگذرانی است، از ماشین پیاده شوید و در نزدیکی دریاچه به گشت و گذار بپردازید. توجه داشته باشید که کوهپیمایی و جنگل‌نوردی به تنهایی و بدون آشنایی با مسیر و جاده بسیار خطرناک است و شاید عواقب ناخوشایندی برای شما داشته باشد. بنابراین حتما با کسی که آشنا به منطقه و حرفه‌ای است به این جنگل سفر کنید. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید