• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 4 شهریور 1398
کد مطلب : 74534
+
-

جاده چم‌سرخ دهلران در پیچ ‌و خم بی‌پولی

مسئولان می‌گویند غیر از نبود اعتبار، این جاده توپوگرافی خشنی دارد و ساخت آن کار آسانی نیست

پروژه
جاده چم‌سرخ دهلران در پیچ ‌و خم بی‌پولی

رمضان نوری | دهلران –خبرنگار:


محور زرین‌آباد - دهلران نقاط حادثه‌خیز بسیاری دارد و مشکلاتی را برای مردم بخش زرین‌آباد و دیگر مناطق روستایی از توابع شهرستان دهلران به وجود آورده است. وجود پیچ‌های زیاد در این محور سخت‌گذر ۱۶ سال پیش باعث شد مسئولان کلنگ جاده چم‌سرخ - حاضرمیل دهلران را به عنوان محور جایگزین به زمین بزنند، اما این طرح هم‌اکنون بعد از گذشته سال‌ها تنها ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

کلنگ پروژه جاده چم‌سرخ - حاضرمیل سال ۸۲ به زمین زده شد و در صورت تکمیل آن، علاوه بر خروج بخش زرین‌آباد دهلران از بن‌بست ارتباطی، مسافت ایلام - دهلران از ۲۳۰ کیلومتر فعلی به ۱۵۰ کیلومتر کاهش خواهد یافت. همچنین، این پروژه موجب کاهش مسیر جاده دهلران به زرین‌آباد و نیز حذف نقاط حادثه‌خیز آن می‌شود. این محور ارتباطی نقش مهمی در ارتباط استان ایلام با خوزستان نیز دارد.


وقوع تصادفات ناگوار در جاده چم‌سرخ

یکی از شهروندان زرین‌آباد دهلران به خبرنگار همشهری می‌گوید: جاده چم‌سرخ سال‌هاست، در پیچ و خم اعتبارات، زندگی را به مردم بخش زرین‌آباد تلخ کرده است. «علی قبادی» می‌افزاید: با توجه به وجود ظرفیت‌های فراوان گردشگری، کشاورزی و... در بخش زرین‌آباد، بن‌بست بودن و نبود راه ارتباطی مناسب مانع پیشرفت این منطقه شده است.

وی اظهار می‌کند: جاده تیناب در مسیر پهله به کاور جاده‌ای است که هر سال مسافران زیادی از طریق آن در تعطیلات به مناطق دیدنی و زیارتی زرین‌آباد می‌روند. این جاده به خاطر پرپیچ و خم و صعب‌العبور بودن سالانه شاهد ده‌ها تصادف دلخراش فوتی و جرحی همشهریان و هموطنان عزیزمان است و صدمات جبران‌ناپذیری را برجا گذاشته است. قبادی می‌گوید: جاده چم‌سرخ - حاضرمیل می‌تواند اولین قدم برای رشد و توسعه در بخش زرین‌آباد باشد و این منطقه را از محرومیت در همه زمینه‌ها تا حدی خارج کند.


نیاز به پیگیری مسئولان

شهروند دیگری بیان می‌کند: جاده چم‌سرخ علاوه بر کوتاه کردن مسیر دهلران به زرین‌آباد سبب وصل شدن دهلران به ملکشاهی و ایلام نیز می‌شود و مسافت دهلران به ایلام را از ۲۳۰ کیلومتر به ۱۵۰ کیلومتر کاهش می‌دهد. «احمد عزیزی» ادامه می‌دهد: ما از همه مسئولان مربوط خواهشمندیم که مجدانه پیگیر تزریق بودجه به این طرح و شروع مجدد کار پیمانکاران در این مسیر باشند. باید حمایت از آنها برای تداوم طرح در اولویت قرار بگیرد تا زرین‌آباد هم دارای جاده‌ای استاندارد شود و دیگر شاهد رخ دادن اتفاقات ناگوار برای خانواده‌ها به علت وجود جاده‌های غیراستاندارد و غیرایمن نباشیم.


توپوگرافی خشن

نماینده مردم دهلران در مجلس در این ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید: جاده چم‌سرخ - حاضرمیل دهلران ۶۰ کیلومتر طول دارد و به دلیل توپوگرافی خشن آن، ساختش کار آسانی نیست. «شادمهر کاظم‌زاده» می‌افزاید: زمان زیادی برای اجرای پروژه نیاز است و قطعا طی یکی 2 سال آینده این مهم محقق نمی‌شود.

وی می‌گوید: مسیر چم‌سرخ به حاضرمیل یک مسیر کوهستانی است که در سال‌های گذشته با اعتبارات استانی که مبلغ ریالی چشمگیری نبوده، اجرا شده و به همین دلیل روی زمین مانده است. کاظم‌زاده بیان می‌کند: با پیگیری انجام شده، اخیرا این پروژه صاحب ردیف اعتبار ملی در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور شده است که امیدواریم با تامین اعتبار لازم، عملیات اجرایی آن نیز تسریع شود. وی ادامه داد: راه‌ها از مهم‌ترین نیازهای حوزه بخش زرین‌آباد به شمار می‌روند، چراکه اکثر ظرفیت‌های گردشگری این منطقه به دلیل نبود راه مناسب مورد غفلت واقع شده است.


اختصاص ۵۲ میلیارد ریال برای جاده چم‌سرخ

 فرماندار دهلران نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار همشهری می‌گوید: به جاده چم‌سرخ - حاضرمیل دهلران در سال جاری ۵۲ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است. «مجید عسگری» می‌افزاید: با این اعتبار ۱۰ کیلومتر از مسیر به مناقصه گذاشته شد و اکنون پیمانکار مشغول انجام عملیات ساب‌بیس و در مرحله بعدی آسفالت است.

وی اظهار می‌کند: این پروژه در زمان اجرا تا همین سال گذشته به طور کلی فراموش شده بود و در واقعه یک عقبه بسیار کند داشت. این مقام مسئول می‌گوید: کل مسیر حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون ۱۵ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است. عسگری با اشاره به این‌که توسعه راه‌های بخش زرین‌آباد به شکوفایی این منطقه منجر می‌شود، ادامه می‌دهد: تمام تلاش مسئولان استانی این است که این پروژه روند رو به رشد به خود بگیرد.


احداث یک قطعه در اولویت

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار می‌کند: هزینه راه‌سازی در بسیاری از مسیرهای ارتباطی استان مثل چم‌سرخ - حاضرمیل بسیار بالاست. «علی‌اصغر کاظمی» می‌افزاید: احداث یک فاز از مسیر چم‌سرخ - حاضرمیل به طول ۱۰ کیلومتر جزو اولویت‌های اداره ‌کل راه و شهرسازی استان در سال جاری است که به تامین 10 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی بیان می‌کند: بعد از چند سال چشم‌انتظاری مردم بخش زرین‌آباد، پروژه ملی جاده چم‌سرخ - حاضرمیل ازسر گرفته شده است. کاظمی می‌گوید: با شروع ادامه ساخت این جاده، در فاز اول ۱۰ کیلومتر از این مسیر بهسازی و آسفالت خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید