• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 4 شهریور 1398
کد مطلب : 74522
+
-

تشریح برنامه های اوقات فراغت از زبان رئیس اداره ورزش و جوانان شهرری

المپیک روستایی

دهکده
المپیک روستایی

مهین قاسمخانی_ خبرنگار

  تابستان که می‌شود دیگر مرزبندی‌ بین سازمان‌های مختلف رنگ می‌بازد و موضوع هم‌افزایی امکانات و ظرفیت‌ها برای غنی‌سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان در اولویت‌کاری اغلب اداره‌ها قرار می‌گیرد. هرنهادی هم بسته به ظرفیت‌ها و امکانات خود تلاش می‌کند تا نقشی در غنی‌سازی اوقات فراغت نسل جوان داشته باشد. در این بین برخی از سازمان‌ها و اداره‌ها که وظایف ذاتی‌شان براساس همین رویکردها تبیین و مشخص شده، البته دغدغه‌های بیشتری دارند و تابستان برای آنها فصل پر از تکاپو و ارائه طرح و برنامه است. یکی از آنها اداره ورزش و جوانان است. این اداره همان‌طور که از نامش پیداست به صورت مستقیم با 2موضوع بسیار مهم یعنی ورزش و جوانان مرتبط است. امسال اداره ورزش و جوانان شهرستان ری 2رویکرد را در دستور کار خود قرار داده است؛ نخست توسعه فعالیت‌ها در مناطق محروم شهرری و دوم تنوع‌بخشی به برنامه‌ها تا هر شخصی با هرسلیقه‌ای بتواند از آنها بهره‌مند شود. در همین رابطه سراغ «مهدی صداقت» رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان ری رفتیم تا به چند پرسش ما پاسخ دهد. 

 وظایف ذاتی شما در 2بخش ورزش و جوانان تعریف شده است. تابستان هم فصل ورزش است و هم فصل جوانان. برای اوقات فراغت جوانان و رونق فعالیت‌های ورزشی در این فصل چه برنامه‌هایی اجرا می‌کنید؟ 
برنامه‌های اوقات فراغت اداره ورزش و جوانان مختص تابستان نیست و ما این برنامه‌ها را از اول سال آغاز کرده‌ایم. با سازمان‌های مختلف از جمله اداره آموزش و پرورش، اداره تبلیغات اسلامی، شهرداری و... نشست‌هایی برگزار و کارگروه اوقات فراغت تشکیل شد. در نهایت دستگاه‌های مختلف برنامه‌های فرهنگی، هنری و ورزشی خود را به دبیرخانه ارسال کردند و با توجه به همفکری و تجمیع امکانات، امسال تعداد بیشتری از شهروندان ری به‌ویژه جوانان تحت پوشش برنامه‌های ما قرار گرفتند. 
 چه تدبیری اندیشیده‌اید تا موازی‌کاری یا تداخل در اجرای فعالیت‌ها پیش نیاید؟
تلاش کرده‌ایم از ظرفیت هر نهادی با توجه به وظایف آن استفاده کنیم. به‌عنوان مثال شهرداری، دهیاران، بسیج و... در زمینه برنامه‌های ورزشی با ما همکاری می‌کنند و در کنار آنها اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، امور مساجد و... در اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری با ما در تعامل هستند. 
 یکی از طرح‌های تابستانی شما که با مشارکت سایر نهادها در حال برگزاری است طرح «المپیک روستایی» است. هدف از برگزاری این المپیک چیست؟ 
رویکرد ما در این طرح، توسعه ورزش همگانی و توجه به بازی‌های بومی و محلی است. این برنامه با همکاری بخشداران و دهیاران در 10رشته برای آقایان و خانم‌ها در حال برگزاری است. در کنار این طرح، در حال برگزاری المپیاد فرهنگی و ورزشی ری هستیم که هدف آن توسعه ورزش‌های قهرمانی و المپیکی است. این طرح هم با همکاری بخشداران و دهیاران اجرا می‌شود و استعدادیابی هدفی است که ما در هردو طرح تابستانی‌ دنبال می‌کنیم. 
 گویا در برنامه‌های تابستانی بیشترین توجه را به روستاها دارید؟ 
بله. هدف ما گسترش برنامه‌های اوقات فراغت در شهرستان ری است. می‌خواهیم همه اقشار و رده‌های سنی را در این برنامه‌ها مشارکت دهیم. به همین دلیل بخش قابل توجهی از فعالیت‌ها را در روستاها متمرکز کرده‌ایم. 
 یکی از موضوع‌هایی که در یکی‌دو سال اخیر موجب گلایه ورزشکاران ری شده، واگذاری سالن‌های ورزشی به بخش خصوصی است. آنها معتقدند این واگذاری‌ها دست جوانان را از سالن‌های ورزشی کوتاه کرده است. نظر شما در این‌باره چیست؟
واگذاری سالن‌های ورزشی به بخش خصوصی در قالب ماده88 اصل44قانون اساسی صورت می‌گیرد. براساس این قانون، حکومت باید کارها را به مردم واگذار کند. این یک قانون و الزام است، ضمن اینکه درآمدهای حاصل از این واگذاری‌ها صرف ورزش می‌شود. از طرفی چون این واگذاری‌ها از طریق مزایده انجام می‌شود، قیمت‌گذاری‌ها و تعرفه‌ها مشخص است و پیمانکاران حق افزایش بهای خدمات را ندارند، بنابراین کسی متضرر نمی‌شود. علاوه بر این برخی خدمات یارانه‌ای هم برای مناطق محروم در نظر گرفته‌ایم که تا حدی دسترسی جوانان به خدمات و امکانات ورزشی را تسهیل می‌کند. 
 اما به نظر نمی‌رسد این خدمات یارانه‌ای خیلی زیاد باشد. 
دلیلش این است که سرانه ورزش در شهرستان ری هنوز با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد. وقتی سرانه ورزش پایین باشد، ارائه خدمات یارانه‌ای هم مشکل می‌شود. 
 حرفی باقی مانده است؟
ورزش و جوانان مسئله‌ای نیست که یک نهاد بتواند به تنهایی به آن ورود کند و به تمام نیازها پاسخ دهد. این موضوعی است که همه نهادها، سازمان‌ها و مردم باید مشارکت داشته باشند و امیدوارم امسال سال تعامل سازنده بین ما و دیگر متولیان باشد، کما اینکه تاکنون هم این‌گونه بوده است. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید