• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 3 شهریور 1398
کد مطلب : 74444
+
-

مرز خسروی در آستانه جشن بازگشایی

کرمانشاهی‌ها سال‌هاست منتظر میزبانی دوباره از زائران اربعین هستند و حالا مسئولان تاکید می‌کنند در صورت موافقت عراق، مرز خسروی تا هشتم شهریور بازمی‌شود

کرمانشاه
مرز خسروی در آستانه جشن بازگشایی

فرحناز چراغی / کرمانشاه - خبرنگار 


چند سالی است زمزمه بازگشایی مرز خسروی در ایام اربعین حسینی (ع) شنیده می‌شود. مرز خسروی یکی از پایانه‌های بزرگ و بین‌المللی غرب کشور است که ارتباط زمینی ایران با عراق را در کمترین زمان ممکن فراهم کرده است. فاصله مسیر مرز خسروی تا شهرهای زیارتی چون نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر است و به همین دلیل این مرز از گذشته‌های دور معبر تردد شیفتگان و عاشقان کربلای حسینی بوده است. در سال ۹۲ حمله تروریستی داعش به اتوبوس حامل زوار ایرانی در آن‌ سوی مرز در عراق موجب شد خسروی تعطیل شود و این مرز فقط برای فعالیت‌های تجاری 2 کشور باز بماند.
در حال حاضر مرز خسروی با امکانات ویژه خود آماده‌ترین مرز برای تردد حجم انبوه زائران ایرانی و عراقی است. خبر بازگشایی مرز خسروی در روزهای اربعین 3 سال است که شنیده می‌شود، اما با وجود تمام آمادگی‌ها این وعده تا امروز محقق نشده است. امسال اما با نزدیک شدن به ایام محرم، مسئولان استانی و کشوری خبر از بازگشایی مرز خسروی داده‌اند، البته به شرط موافقت طرف عراقی. بازگشایی مرز خسروی رونق اقتصادی و اجتماعی را به دنبال دارد و موجب ماندگاری مرزنشینان در نقاط مرزی می‌شود.

آرزوی میزبانی دوباره از زائران
یکی از شهروندان قصر شیرینی با بیان این‌که امسال سومین سالی است که مسئولان خبر بازگشایی مرز را به مرزنشینان می‌دهند، به همشهری می‌گوید: امیدواریم موانع بازگشایی مرز خسروی به طور کامل برداشته شود، زیرا مردم قصرشیرین از گذشته‌های دور میزبان زائران حسینی بوده‌اند و تکرار شدن آن خاطره‌ها این روزها برایشان آرزو شده است.
امیر عبدی با اظهار امیدواری از این‌که درهای پایانه مسافری خسروی برای همیشه به روی مسافران و عاشقان اهل بیت (ع) باز شود،‌ می‌افزاید: بازگشایی مرز خسروی نه‌تنها از نظر معنوی بلکه از نظر اقتصادی و ایجاد اشتغال هم می‌تواند امید را در دل مردم کرمانشاه به‌‌ویژه مردم مرزنشین قصرشیرین و دیگر شهرهای اطراف آن زنده کند. امیدواریم مسئولان کشوری برای همیشه این مساله را حل کنند.

رونق بازار و اشتغال‌زایی برای جوانان
یکی دیگر از شهروندان قصرشیرینی، بازگشایی مرز خسروی را مطالبه همه مردم استان می‌داند و می‌گوید: کرمانشاه از دیرباز گذرگاه عبور و مرور بوده است به‌‌ویژه برای دوستداران ائمه اطهار(ع) در کربلا.
نعمتی که ۵۰ ساله است، می‌افزاید: مردم قصر شیرین و کرمانشاه همچنان در انتظار آن روزهای رویایی و خوب هستند و آرزوی قلبی‌شان است که دوباره از زائران عتبات عالیات پذیرایی کنند.
وی میزبانی مردم کرمانشاه را از زائران موجب رونق بازار می‌داند و می‌گوید: تردد زائران برای کرمانشاه همچنین موجب اشتغال جوانان بیکار خواهد شد.
این شهروند خواستار بازگشایی دائمی مرز می‌شود و ادامه می‌دهد: امید است مرز خسروی از امسال میزبانی زائران را برای همیشه برعهده بگیرد، نه برای چند روز محدود. امسال سومین سالی است که مردم قصرشیرین منتظر چنین روزهایی هستند.

وعده هشتم شهریور 
استاندار کرمانشاه هم در پاسخ به مطالبه‌های مردمی از جشن بازگشایی مرز خسروی خبر می‌دهد و به همشهری می‌گوید: این جشن به احتمال زیاد هشتم شهریور برگزار خواهد شد.
هوشنگ بازوند در نشست ستاد مدیریت و ساماندهی زائران اربعین، بازگشایی مرز خسروی را فرایندی نفس‌گیر و پرچالش عنوان می‌کند و می‌افزاید: بازگشایی مرز لطف خدا و عنایت امام حسین (ع) بود تا مردم کرمانشاه دوباره نقش تاریخی خود یعنی میزبانی از زائران اباعبدالله الحسین (ع) را ایفا کنند.
وی در ادامه بیان می‌کند: ستاد اربعین باید تحت مدیریت و نظر معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار به‌صورت شبانه‌روزی در قصرشیرین مستقر شود و مدیران یا نمایندگان تام‌الاختیار آن‌ها تا موانع را رفع نکرده‌اند به مرکز استان بازنگردند.
این مسئول با تاکید بر این‌که موضوع فراهم‌کردن زیرساخت‌های مورد نیاز برای برگزاری آیین اربعین حسینی با جدیت از سوی مدیریت ارشد استان دنبال می‌شود،‌ اظهار می‌کند: مرز خسروی از قرن‌ها پیش مسیر اصلی عبور عاشقان اباعبدالله حسین (ع) بوده و بازگشایی دوباره این مسیر یک اولویت است. مجموعه دولت و وزارت کشور و مدیریت ارشد استان مدت‌هاست به شکل ویژه موضوع بازگشایی این مرز تاریخی را پیگیری می‌کنند و دیدارهای متعدد و ثمربخشی با طرف عراقی داشته‌اند.
بازوند ادامه می‌دهد: با توجه به لغو روادید برای ایام اربعین و آسان شدن امکان حضور افراد، پیش‌بینی می‌شود میزان استقبال از این آیین حسینی امسال بسیار بیشتر از سال‌های گذشته باشد. چند پارکینگ‌ وسیع در قصرشیرین ساخته و سایر زیرساخت‌ها هم فراهم شده است. کرمانشاه با آمادگی کامل میزبانی شایسته برای خیل عظیم عاشقان اباعبدالله حسین (ع) است.

تلاش برای میزبانی خوب از زائران 
فرماندار قصرشیرین هم در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که برای میزبانی خوب از زائران اباعبدالله الحسین (ع) در قصرشیرین و مرز خسروی تلاش خواهیم کرد، اظهار می‌کند: مرز خسروی یکی از بزرگ‌ترین پایانه‌های مرزی در غرب کشور و خاورمیانه  و دارای امکانات خوب و ویژه برای تردد زوار حسینی است.
مرادعلی تاتار بازگشایی مرز خسروی را مطالبه مردم مناطق مرزی این استان می‌داند و می‌گوید: پایانه مرز خسروی با زیرساخت‌های استاندارد دارای 2 سالن بزرگ رفت و برگشت مسافر با گنجایش بسیار بالاست. این مرز با داشتن ۵۷ گیت و ۵۰۰ هکتار پارکینگ مجهز به سامانه روشنایی و آب، گنجایش ۱۰۰ هزار خودرو را دارد. همچنین در مرز خسروی اقامتگاه‌، ۲ محوطه با پد بالگرد و جایگاه سوخت وجود دارد.
این مسئول با تاکید بر این‌که اتوبان راه خسروی چهاربانده شده و نواقص آن در حال رفع شدن است، اظهار می‌کند: گسترش شبکه فیبر نوری، تامین روشنایی، ایجاد توقفگاه خودروهای سواری با حجم بسیار بالا در 5 نقطه قصرشیرین هم از تمهیدات اندیشیده‌شده برای رفاه حال زائران حسینی است. در محل توقفگاه‌ها نیز سرویس‌های بهداشتی و نمازخانه ایجاد شده است. 
تاتار با بیان این‌که موکب‌ها آماده شروع فعالیت و هلال احمر، سپاه و ارتش نیز پای کار هستند، می‌گوید: همچنین مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان قصرشیرین در حال تجهیز هستند و 2 بیمارستان صحرایی توسط سپاه و ارتش در حالت آماده‌باش قرار دارند.
فرماندار قصرشیرین با بیان این‌که مرز خسروی برای پذیرش حجم بسیار بالای زائران عتبات عالیات در اربعین مهیاست درباره ظرفیت هتل‌های شهرستان قصرشیرین هم اضافه می‌کند: ۱۴ هتل اقامتی با ظرفیت 1200 نفر آماده پذیرایی از مسافران و زائران است. در کنار این هتل‌ها، مهمان‌سراها، مساجد، مدارس و بوستان‌های شهر را هم مهیای قدوم زائران اربعین امام حسین (ع) خواهیم کرد.
فرماندار قصرشیرین ادامه می‌دهد: مرز خسروی از دیرباز محل تردد زوار بوده و قدمتی طولانی دارد و همیشه یک مسیر اصلی و فعال بوده است. فقط در این چند سال تردد زوار در آن به علت حادثه تروریستی داعش در آن سوی مرز ممنوع شده بود.

رفع کاستی‌های مرز خسروی با همه توان 
معاون سیاسی، امنیتی و جانشین استاندار در ستاد اربعین کرمانشاه هم در بازدید میدانی از زیرساخت‌ها و امکانات موجود مرز خسروی تاکید می‌کند: باید همه توان خود را برای رفع مشکلات و کاستی‌ها به کار بگیریم.
ابراهیم الهی‌تبار بر رفع نواقص پارکینگ‌ها و زیرساخت‌های موجود تاکید و اضافه می‌کند: وضع سرویس‌های بهداشتی و تعداد آنها باید قابلیت خدمات به حداقل یک میلیون نفر را داشته باشد. همچنین مسیر تردد زوار باید بهسازی شود و دارای خط‌کشی و روشنایی باشد.

آمادگی  برای میزبانی از 1/2میلیون زائر 
مدیر کل راهداری و حمل ‌و ‌نقل جاده‌ای کرمانشاه هم با بیان این‌که مرز خسروی برای میزبانی از بیش از 2/1 میلیون زائر اربعین آماده می‌شود، می‌گوید: مقدمات کار در حال فراهم شدن است تا بتوانیم میزبان حدود یک میلیون و 200 هزار نفر از زوار اربعین باشیم.
فریبرز کرمی با بیان این‌که بخش قابل توجهی از زیرساخت‌های پایانه مرز خسروی برای تردد زوار آماده است، می‌افزاید: در سال‌های گذشته زیرساخت‌های این پایانه تکمیل شده و مشکل خاصی نداریم.
کرمی با بیان این‌که در حوزه راه‌ها و جاده‌ها طرح‌هایی در فرصت باقی‌مانده تا ایام اربعین اجرایی خواهد شد،‌ اظهار می‌کند: تدوین طرح جامع ترافیکی اربعین از قصر شیرین تا خسروی هم ضروری است و باید نقاط حادثه‌خیز مسیر زوار اربعین مشخص و آشکار شود.
وی با بیان این‌که آشکارسازی نقاط حادثه‌خیز و نصب تابلوهای علائم راهنمایی و رانندگی در طول مسیر اصلی ورود زوار به استان از سه‌راه کنگاور تا مرز خسروی باید انجام شود، ادامه می‌دهد: لکه‌گیری، روکش آسفالت، ساخت دوربرگردان‌، کنارگذر، تکمیل روشنایی تمام مسیر راه کربلا و ترمیم و بازسازی 2 محل پد بالگرد در منطقه خسروی از دیگر برنامه‌های ماست. 


 استاندار کرمانشاه: ستاد اربعین باید تحت مدیریت و نظر معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار به‌صورت شبانه‌روزی در قصرشیرین مستقر شود و مدیران یا نمایندگان تام‌الاختیار آن‌ها تا موانع را رفع نکرده‌اند به مرکز استان بازنگردند

فرماندار قصرشیرین: موکب‌ها آماده شروع فعالیت و هلال احمر، سپاه و ارتش نیز پای کار هستند. مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان قصرشیرین در حال تجهیزند و 2 بیمارستان صحرایی سپاه و ارتش در حالت آماده‌باش قرار دارند

این خبر را به اشتراک بگذارید