• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 2 اسفند 1396
کد مطلب : 7441
+
-

نشست سران 3، این‌بار در استانبول

روحانی در گفت‌و‌گو با اردوغان: نباید بگذاریم تروریست‌ها تجدید قوا کنند

دیپلماسی
نشست سران 3، این‌بار در استانبول

سران ایران، روسیه و ترکیه برای دومین بار در حالی نشست سه‌جانبه مشترک برگزار می‌کنند که دیدار رئیس‌جمهور ایران با همتای روس یازدهمین دیدار آنان در کمتر از 5سال گذشته خواهد بود. بنابر گزارش ایرناکاخ کرملین اعلام کرد: رؤسای جمهور روسیه، ایران و ترکیه قرار است در‌ماه آوریل با یکدیگر در ترکیه دیدار کنند. بعد از گفت‌وگوی دوشنبه شب حسن روحانی با رجب طیب اردوغان و همچنین گفت‌و گوی تلفنی ولادیمیر پوتین با اردوغاناستانبول به‌عنوان محل احتمالی دیدار سران 3کشور اعلام شده است.

اول آذر‌ماه حسن روحانی به همراه رجب طیب اردوغان در سوچی روسیه با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نخستین نشست سه‌جانبه درباره سوریه را برگزار کردند. در این نشست روسیه، ترکیه و ایران به‌عنوان کشورهای ضامن روند حل و فصل سیاسی بحران سوریه و برقراری ثبات و امنیت در این کشور روند حل جنگ داخلی سوریه را بررسی کردند. نتیجه نشست سران گروه 3، توافق بر سر برگزاری نشست گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی بود که در دهم بهمن‌ماه با حضور طیف‌های مختلف گروه‌های سوری برگزار شد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه (کرملین) در این رابطه اعلام کرد: مقدمات دیدار ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران هم‌اکنون در حال انجام است.

وزیران امور خارجه این 3 کشور نیز قرار است طی 2هفته‌ آینده در قزاقستان دیدار و زمینه برگزاری نشستی درباره سوریه را فراهم کنند. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه 2روز قبل در سفر به روسیه ضمن سخنرانی در یک نشست بین‌المللی با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

تحولات سوریه اگر چه با شکست داعش وارد مرحله تازه‌ای شده اما مناقشه بین گروه‌های کرد با ترکیه و حمایت‌های آنکارا از معارضان مسلح ارتش آزاد سوریه معادلات این منطقه را پیچیده‌تر کرده است. ترکیه با لشکر‌کشی به خاک سوریه درصدد است شهر عفرین سوریه را به اشغال در‌آورد اما از سوی دیگر نیروهای آمریکایی نیز در مناطقی از خاک سوریه استقرار یافته‌اند. پیش‌بینی می‌شود که ارتش سوریه به‌زودی برای اعاده حاکمیت بر منطقه عفرین وارد این شهر شود اما اردوغان نسبت به این اقدام هشدار داده است.

روز دوشنبه رئیس‌جمهور ترکیه، هم با پوتین تماس تلفنی گرفت و هم با حسن روحانی. موضوع مکالمات اردوغان تحولات عفرین بوده است با این حال سایت رئیس‌جمهور گزارش داده که در جریان گفت‌وگوی تلفنی رؤسای جمهور ایران و ترکیه، اردوغان ضمن ارائه گزارشی از چگونگی حضور نیروهای ترکیه در منطقه عفرین، گفته است: آرزوی ما این است که تمام مناطق سوریه از وجود تروریست‌ها پاک شود و معتقدیم حفظ تمامیت ارضی این کشور باید دغدغه همه کشورهای منطقه باشد. ایران، روسیه و ترکیه بیش از یک سال است که به‌صورت سه‌جانبه نشست‌هایی موسوم به روند آستانه را کلید زده‌اند که تا‌کنون 8 دور از آن برگزار شده و دور بعدی آن نیز در‌ماه جاری قرار است برگزار شود.

 

   گفت‌و‌گوی روحانی با اردوغان

 

حسن روحانی شامگاه دوشنبه در گفت‌وگوی تلفنی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با وی، مبارزه با تروریسم و عاری‌کردن سوریه از گروه‌های تروریستی و مقابله با رفتارهای تجزیه‌طلبانه در منطقه را از اهداف مشترک ایران و ترکیه عنوان کرد و افزود: امروز توطئه‌های تجزیه‌طلبانه و تلاش‌هایی برای استقرار دولت‌های دست‌نشانده در منطقه در حال وقوع است که باید با گسترش همه جانبه همکاری‌ها در راستای رفع این نگرانی‌های امنیتی تلاش کنیم. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه مذاکرات سران و مسئولان ایران، ترکیه و روسیه در آستانه و سوچی در جهت تقویت آرامش، ثبات و امنیت سوریه، امیدآفرین بوده است، گفت: این روند مثبت باید با ادامه رایزنی‌ها و مذاکرات سران 3کشور بیش از پیش گسترش یابد. روحانی با اشاره به توطئه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در قبال کشورهای منطقه خاطرنشان کرد: ایران و ترکیه اهداف مشترکی در زمینه مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی دنبال می‌کنند و باید با گسترش همکاری‌ها در راستای اجرای توافقات آستانه تلاش کنیم. رئیس‌جمهور تأکید کرد: نباید اجازه بدهیم گروه‌های تروریستی بتوانند تجدید قوا کرده و فرصت حضور دوباره در منطقه را پیدا کنند. روحانی ضمن تأکید بر لزوم احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه اظهار داشت: باید هرچه سریع‌تر امنیت و ثبات به سوریه برگردد و شرایطی فراهم شود که همه آوارگان سوری بتوانند به کشور خود بازگردند. رئیس‌جمهور همچنین از ابراز همدردی و تسلیت دولت و ملت ترکیه با مردم ایران در سانحه سقوط هواپیمای مسیر تهران - یاسوج تشکر کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید