• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 2 اسفند 1396
کد مطلب : 7434
+
-

جهانگیری: سپاه مخالف سرمایه‌گذاری خارجی در ایران نیست

قدرت انعطاف جمهوری اسلامی درمقابل مردم بالاست

دولت
جهانگیری: سپاه مخالف سرمایه‌گذاری خارجی در ایران نیست

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور گفته است سرمایه‌گذاری خارجی سیاست کلی اعلام شده از سوی رهبر معظم انقلاب است و در ایران کسی مخالف سرمایه‌گذاری خارجی نیست. سپاه هم نیست. وی در گفت‌وگو با روزنامه فایننشیال تایمز که مشروح آن را سایت معاون اول رئیس‌جمهور منتشر کرد به جلسه دولت با مخالفان قراردادهای جدید نفتی اشاره کرده و گفته است: یک عده از سر دلسوزی فکر می‌کردند که قرارداد خوبی نیست و باید مخالفت بکنند. یک عده هم از روی لجبازی با دولت با این قراردادها مخالفت کردند که چرا این دولت این طرح‌های نو را مطرح می‌کند، نهایتا رهبر معظم انقلاب گفتند موضوع را ببرید در ستاد اقتصاد مقاومتی تصمیم‌گیری کنید و حتی آقای رئیس‌جمهور جلسه‌ای گذاشت و گفت مخالفین هم بیایند. بالاخره اشکالاتی که مطرح می‌شد ما اصلاح کردیم. بعد از اصلاحات رئیس مجلس و دیگران هم این قراردادها را دیدند و تأیید کردند. از آن تاریخ شما حرفی درباره قراردادهای نفتی نشنیدید. توتال بر مبنای همین قراردادها آمد، شرکت‌های دیگر هم برهمین مبنا خواهند آمد.

جهانگیری در بخشی از این گفت‌وگو در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه سرمایه‌گذار خارجی تا خیالش از طرف تحریم‌های آمریکا راحت نشود برای سرمایه‌گذاری به ایران نمی‌آید گفت: دنیا فقط آمریکا نیست. او افزود: در این یک سال بیش از 30میلیارد دلار قرارداد با طرف‌های خارجی امضا شده و خط اعتباری داریم. اروپایی‌ها وقتی دیدند بانک‌هایشان دارند مقاومت می‌کنند، روش دیگری را خودشان پیدا کردند. ایتالیا نخستین کشوری بود که 5 میلیارد دلار قرارداد امضا کرد. اتریش قرارداد 1.5میلیارد یورویی امضا کرد. پروژه هایش بعضا اجرایی شده است. کره‌جنوبی 8میلیارد یورو قرارداد امضا کرده، پروژه‌های زیادی معرفی شده، چین بیش از 10میلیارد دلار امضا کرده و بیش از 30میلیارد دلار در حال مذاکره است. اینها غیر از شرکت‌هایی مثل توتال هستند که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سقف 5 میلیارد دلار را شروع کرده‌اند. البته این به‌خاطر جذابیت ایران است. ایران یک کشور استثنایی است برای کارکردن با خارجی‌ها از لحاظ پتانسیل.

جهانگیری در پاسخ به این سؤال که چالش‌های کلاسیک جمهوری اسلامی به چالش‌های مدرن تبدیل شده است و آیا جمهوری اسلامی قابلیت و ظرفیت تطبیق خود با این چالش‌های مدرن را دارد یا خیر، گفت: انعطاف در جمهوری اسلامی بالاست. کسانی که شناخت دقیقی از جمهوری اسلامی داشته باشند می‌دانند که جمهوری اسلامی قدرت انعطافش خصوصا در مقابل مردمش بالاست. حتما آن چیزی که مردم ایران بخواهند جمهوری اسلامی سعی می‌کند که با مردمش گفت‌وگو و به‌نحوی مطالبات اکثر مردم ایران را تأمین کند. او در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به مطالبات اقتصادی مردم و ناآرامی‌های دی ماه گفت: آن ناآرامی‌ها به‌دلیل این فضایی است که مخالفین دولت متأسفانه دامن زدند که دولت آقای روحانی را در دید مردم بدبین کنند، فکر نکردند که اگر ادامه‌اش بدهند بالاخره به کل نظام برمی‌گردد.

 

  انتشار روایت ناقص از گفت‌و‌گوی جهانگیری در شبکه‌های اجتماعی

روایتی ناقص از گفت‌وگوی اسحاق جهانگیری با فایننشال تایمز در روزهای گذشته منتشر شد که سایت معاون اول رئیس‌جمهور آن بخش از سؤال و جواب را که در شبکه‌های اجتماعی تحریف شده بود به‌صورت کامل آورده است. سؤال این روزنامه و پاسخ جهانگیری به شرح زیر است:

شما زمانی پل بین اصلاحات و آقای خامنه‌ای شدید. آیا همچنان این نقش را دارید؟ بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری این نقش را نداشتید؟

پل نشدم. بعد از درگذشت آقای هاشمی دغدغه‌ای به‌وجود آمد که اصلاح طلبان از طریق ایشان دغدغه هایشان را به رهبر معظم انقلاب منتقل می‌کردند. الان که آقای خاتمی با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستند و اصلاح طلبان خودشان را در داخل نظام تعریف می‌کنند، من این را خدمت رهبر معظم انقلاب طرح کردم که ایشان در پاسخ گفتند چه‌کسی بهتر از خود شما. بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری هنوز به‌طور خصوصی خدمت ایشان نرفته‌ام ولی ان‌شاء‌الله حتما می‌روم.

چرا نرفتید؟ چون شایعه شده که ارتباط شما با ایشان مشکل پیدا کرده است. همچنین شایعه شده بود که ارتباطتان با آقای روحانی هم خراب شده است.

 رابطه‌ام با رهبر معظم انقلاب، رابطه بسیار خوبی است. می‌خواستم یک مقدار از دوران انتخابات که در آن دوران کمی از کاندیدا‌های دیگر تندتر رفتم زمان هم بگذرد (با خنده). رابطه‌ام با آقای روحانی هم خیلی خوب و صمیمی است و شاید در بین همه دولت‌ها بهترین رابطه بین رئیس‌جمهور و معاون اول، در این دولت باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید