• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 3 شهریور 1398
کد مطلب : 74229
+
-

هفت‌خان پرونده هفت‌سنگان

نماینده ولی فقیه در قزوین: دستگاه قضایی با افرادی که در پرونده تعاونی مسکن هفت‌سنگان تخلف کرده‌اند برخورد قاطع کند

قانون
هفت‌خان پرونده هفت‌سنگان

باران پورکاظم | قزوین ـ خبرنگار:

زمین‌خواری‌های بسیاری در جای‌جای استان قزوین اتفاق می‌افتد که به دلیل گسترده نبودن، اطلاع‌رسانی نمی‌شود حال آن‌که این زمین‌خواری‌های کوچکی که در دل طبیعت اتفاق می‌افتد وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند، لطمات و صدمات زیادی به طبیعت وارد می‌کند و آن را به نابودی می‌کشاند. 

زمین‌خواری در استان قزوین به امری معمولی تبدیل شده و رسیدگی به پرونده‌های مربوط به آن به درازا کشیده است. یکی از جنجالی‌ترین موضوعات در این زمینه به پرونده زمین‌خواری تعاونی مسکن کارکنان دادگستری قزوین مربوط می‌شود. آنان اراضی کشاورزی واقع در منطقه هفت‌سنگان را خریده‌اند و بعد از تغییر غیرقانونی کاربری در آن ویلاسازی کرده‌اند. 

به گفته مسئولان، در میان زمین‌خواران افرادی هستند که با سوءاستفاده از مقام، اختیارات، روابط و... این کار را انجام داده‌اند و در برابر قانون به روش‌های مختلف از این تخلف خود می‌گریزند. مسئولان در گفت‌و‌گو با همشهری از ضرورت برخورد جدی در این زمینه می‌گویند.


بازرسی از تهران

محمد قاسمی، دادستان قزوین، گفت: در خصوص موضوعات مرتبط با پرونده‌های زمین‌خواری در استان قزوین به ‌دفعات بازرسانی از تهران آمده‌‌اند و در این باره گزارش‌هایی را تهیه‌ کرده‌اند. حتی مراجع مختلف ذی‌صلاح از جمله بازرسی کل و دادستانی کل نیز به این موضوع ورود کرده‌اند. 

وی ادامه داد: پرونده زمین‌خواری هفت‌سنگان بررسی شده و رسیدگی به این پرونده در صلاحیت محاکم کیفری تهران است. این پرونده به کارشناسی ارجاع داده شده است و نظر آنها واصل شده و در مرحله ابلاغ قرار گرفته است. اگر مشکل خاصی وجود نداشته باشد دادگاه تصمیم‌گیری می‌کند ولی بنده از آخرین نتایج آن بی‌خبر هستم. 


انتشار آگهی

سیدجعفر شهاب‌زاده، مدیر دفتر دیدبان عدالت و شفافیت استان قزوین، نیز بیان کرد: اکنون استان قزوین با 2 مورد خاص در این زمینه مواجه است که مربوط به زمین‌خواری در هفت‌سنگان و نیاوران است.

 انتشار آگهی استعلام و اطلاع‌رسانی زمین‌های هفت‌سنگان فقط در یک روزنامه استان فارس منتشر شده است در حالی که باید در یک روزنامه رسمی کثیرالانتشار منتشر می‌شد. این جای سؤال دارد، چراکه این حرکت به نوعی دور زدن قانون است. با اقدامات انجام‌شده این موضوع در تهران در حال پیگیری است. 

این‌که آگهی مربوط به مزایده زمین‌های هفت‌سنگان فقط در یک روزنامه محلی منتشر شده و مورد تایید برگزارکنندگان مزایده قرار گرفته است نشان می‌دهد این تخلفات با هماهنگی صورت گرفته و این خود دلیل دیگری بر گستردگی این تخلفات است. 

رسیدگی به پرونده مربوط به زمین‌خواری هفت‌سنگان آنقدر طولانی شده که سبب اعتراض مردم شده است. کشاورزان، تشکل‌های دانشجویی و... به این موضوع واکنش نشان داده‌اند و خواستار مجازات متخلفان شده‌اند. 


خرید ارزان زمین

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌ جمعه قزوین، گفت: تعاونی مسکن به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند طرف معامله زمین کشاورزی باشد. اگر متخلفان ادعا کنند که زمین‌های کشاورزی از قبل تغییر کاربری پیدا کرده‌اند، این سوال مطرح می‌شود که شما چرا این زمین‌های مرغوب را به قیمت ارزان خریده‌اید و این امر خود تخلف دیگری است که مرتکب شده‌اید. 

وی خاطرنشان کرد: افراد مسئولی که تخلفاتی در این زمینه انجام داده‌اند در واقع از موقعیت شغلی خود سوءاستفاده کرده‌اند. تعدادی از این اراضی را افرادی در استان فارس خریده‌اند و این امر نشان می‌دهد در قزوین سر کشاورز را کلاه گذاشته‌اند. 

نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: بنده به صراحت به دستگاه قضایی اعلام کردم که افرادی خیانت و زمین‌خواری کرده‌اند و اگر این‌گونه نبود با بنده برخورد کنید. اگر حرف بنده درست نبود، از آن فرد حمایت کنید و من را مجازات کنید ولی در صورت صحیح بودن حرف من با مجرم برخورد قاطعی داشته باشید. 

آیت‌الله عابدینی افزود: ترمز زمین‌خواری در استان قزوین تا حدودی کشیده شده است و متخلفان و فرصت‌طلبان متوجه شده‌اند که مسئولان، رسانه‌ها و مردم آنها را زیر نظر دارند. امیدوارم با پیگیری‌های دستگاه قضایی، به ‌زودی خبرهای خوبی درباره پروند هفت‌سنگان بشنویم. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید