• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 2 شهریور 1398
کد مطلب : 74107
+
-

آتش در ارسباران

300هکتار از جنگل‌های ارسباران به‌دلیل عامل انسانی آتش گرفت و خاکستر شد

جنگل
آتش در ارسباران

‌چهارشنبه شب ‌عامل انسانی، بخش زیادی از جنگل ارسباران در  آذربایجان‌شرقی را به آتش کشید و تلاش‌ها برای مهار کامل آتش تا ظهر جمعه به نتیجه نرسید. نیروهای امدادی اگرچه توانستند آتش ارسباران را در چند مرحله تا روز جمعه مهار کنند اما وزش باد شدید از صبح دیروز موجب شد آتش به مناطق دیگر سرایت کند و بخش زیادی از جنگل ارسباران را دچار حریق کند.
عصر روز جمعه اما بالگردهای اطفای حریق به منطقه ارسباران اعزام شدند تا به نیروهای امداد در مهار و خاموش کردن آتش کمک کنند. 
به‌گزارش همشهری، جنگل ارسباران یکی از مهم‌ترین جنگل‌های شمال‌غرب کشور است که پرونده ثبت جهانی آن مدت‌هاست روی میز یونسکو قرار دارد. منطقه حفاظت شده ارسباران با 164هزار هکتار وسعت، ۲۹مرداد۱۳۹۳ به شماره۲۰۴ در فهرست میراث طبیعی کشور ثبت شد. این منطقه نگین تنوع زیستی ایران نام دارد و با وجود داشتن کمتر از 0.05مساحت کشور، بیش از ۱۳درصد پوشش گیاهی ایران را در خود جای داده است. ۲۹درصد از پستانداران، ۴۴درصد از پرندگان ایران، ۳۲درصد از دوزیستان، ۹درصد آبزیان و ۲۰درصد خزندگان کشور نیز در این منطقه زندگی می‌کنند.
فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌غرب ارتش دیروز به ایرنا اعلام کرد: 3فروند بالگرد در اختیار هوانیروز ارتش در منطقه، برای کمک به اطفای کامل آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران به این منطقه اعزام شدند.
امیر سرتیپ دوم علی حاجیلو گفت: بالگردها ویژه جابه‌جایی نیروهای تخصصی در مناطق صعب‌العبور و مرتفع و نیز انتقال تجهیزات اطفای حریق از قبیل کپسول‌های آتش‌نشانی و مخازن آب کوچک مقیاس هستند.
جنگل‌های ارسباران در شمال شرق و شمال آذربایجان‌شرقی به‌دلیل آنچه خطای انسانی اعلام ‌شده است، دچار آتش‌سوزی شد و ‌به رغم اطفای چندباره آتش و شروع مجدد آن به‌علت کوهستانی و بادخیز بودن منطقه، ارزیابی شده است که بیش از ۳۰۰هکتار از این جنگل خاکستر شد.
جنگل‌های ارسباران که ‌در محدوده شهرستان‌های ورزقان، کلیبر، خداآفرین و جلفا پراکنده شده است، علاوه بر تنوع و غنای ژنتیک از نظر جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی نیز حائز اهمیت فراوان است. ظهر دیروز و درحالی‌که آتش‌سوزی در جنگل ارسباران ادامه داشت، حمید قاسمی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌شرقی از وقوع ۲۵مورد آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران از ابتدای سال تاکنون خبر داد و به ایرنا گفت: آتش‌سوزی اخیر از 3روز گذشته در 2نقطه آغاز شد که در این مدت، تمام امکانات و تجهیزات موجود استان برای مهار آن به منطقه اعزام شده است.
داور نامدار، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی نیز به شیب تند، سنگلاخی و صعب‌العبور بودن منطقه آتش‌سوزی و دشوار بودن دسترسی و استقرار نیروها اشاره کرد و گفت: همه نیروهای عمل‌کننده تحت مدیریت فرماندار خداآفرین مشغول فعالیت هستند و جلوی توسعه آتش گرفته شده است.


آتش ارسباران خاموش شد

عصر دیروز در حالی که تلاش‌ها برای مهار آتش در ارسباران جریان داشت، فرمانده یگان محیط‌زیست کشور از مهارحریق جنگل‌های ارسباران خبر داد. جمشید محبت‌خانی به ایسنا گفت: هنوز مشخص نیست چه مساحتی از جنگل‌های ارسباران طعمه حریق شده و موضوع در دست بررسی است. فرمانده یگان محیط‌زیست گفت: بخشی از آتش‌سوزی ارسباران در محدوده مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست و بخشی در محدوده سازمان جنگل‌ها بود. اظهارات فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست در شرایطی صورت گرفته است که ‌‌‌از روز پنجشنبه به دلیل وزش باد شدیدی در منطقه ارسباران وسعت بیشتری از این منطقه حفاظت شده و نامزد ثبت در فهرست میراث‌جهانی ‌‌دچار حریق شد و خسارات زیادی بر جای گذاشت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید