• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 2 شهریور 1398
کد مطلب : 74099
+
-

رفع مقررات دست‌ و پاگیر تولیدکنندگان

معاون استاندار: رفع مشکلات صنایع کوچک می‌تواند علاوه بر اشتغال‌زایی، رونق تولید را به همراه داشته باشد

اشتغال
رفع مقررات دست‌ و پاگیر تولیدکنندگان


آوا صادق| اراک- خبرنگار


   صنایع کوچک و متوسط در استان صنعتی مرکزی که دارای صنایع بزرگ، مادر و تخصصی است می‌تواند علاوه بر کمک به این بخش‌ها سهم بسیار بزرگی را در توسعه استان به همراه داشته باشد. البته در این زمینه باید علاوه بر تأمین زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی در استان رویکرد حمایتی و ویژه‌ای نسبت به این نوع صنایع وجود  داشته باشد.

رشد نواحی صنعتی و ایجاد صنایع کوچک و متوسط در استان مرکزی و توجه به این مسئله مهم که صنایع کوچک و متوسط را می‌توان با یک هزینه کم و سرمایه بسیار محدود و ثابت راه‌اندازی کرد دلیل بسیار مهم و ارزشمندی برای هدایت سرمایه‌داران به این بخش است که قطعاً حرکت در این مسیر موجب شکوفایی اقتصادی، اشتغال پایدار و رونق تولید در استان مرکزی که از ظرفیت‌های بسیاری برخوردار است خواهد شد.

همچنین انعطاف‌پذیری این صنایع در شرایط مختلف اقتصادی و این‌که رشد این صنایع در شرایط اقتصادی موجود به رونق تولید در استان کمک کند می‌تواند در جذب سرمایه‌گذاران در این حوزه بسیار دارای اهمیت باشد.


صنایع کوچک و متوسط  بازوان توانمند صنایع بزرگ استان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی با اشاره به این‌که انعطاف‌پذیری صنایع کوچک و متوسط در مقابل نوسانات اقتصادی از عمده دلایل توجه به توسعه این صنایع در شرایط کنونی است می‌گوید: این مسئله مهم در کنار این‌که 80 درصد کارخانه‌های کوچک استان مرکزی زیرمجموعه صنایع بزرگ هستند بیان‌کننده اهمیت توجه به این صنایع و توسعه زیرساخت‌های لازم از جمله جذب سرمایه‌گذاران در این حوزه است. «سعید فرخی» بیان می‌کند: واحدهای صنعتی کوچک و متوسط می‌توانند زمینه‌ساز رشد، پویایی اقتصاد و ایجاد اشتغال پایدار در استان شوند که با توجه به این مسئله مهم باید در تقویت زیرساخت‌ها و تسهیل به منظور ایجاد و فعالیت این واحدها در استان برنامه‌ریزی و عزمی جدی وجود داشته باشد. 

وی با اشاره به این‌که علمی‌تر بودن و چابک‌تر بودن شاخصه اصلی صنایع کوچک نسبت به صنایع بزرگ است ادامه می‌دهد: ایجاد و راه‌اندازی صنایع کوچک علاوه بر این‌که نیاز به سرمایه زیادی ندارد بسیار زودبازده است و می‌تواند به عنوان بازوان توانمند صنایع بزرگ در رفع مشکلات مورد استفاده قرار گیرد و درنهایت به رشد و شکوفایی اقتصادی استان و اشتغال پایدار کمک کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی با اشاره به اهمیت رفع مشکلات واحدهای صنعتی کوچک و متوسط استان می‌افزاید: رفع مشکلات این صنایع می‌تواند علاوه بر اشتغال‌زایی رونق تولید را به همراه داشته باشد. همچنین اگر تولیدات در این واحدها دارای کیفیت و ارزش صادراتی باشد قطعاً این صنایع جایگاه بسیار خوبی را در بازارهای جهانی به خود اختصاص خواهند داد.


اهمیت توجه به جایگاه صنایع کوچک  در اقتصاد استان

مدیر عامل شرکت شهرک‌های استان مرکزی نیز می‌گوید: توسعه شهرک‌های صنعتی یکی از اولویت‌های شرکت شهرک‌های صنعتی استان است. به همین منظور در 4 ماه نخست امسال 60 واحد صنعتی کوچک و متوسط در این استان مورد بهره‌برداری گرفته است. «مصطفی آمره» بیان می‌کند: انعقاد ۶۰ قرارداد واگذاری زمین در سال جاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان با متقاضیان نشان از پویایی و نشاط در حوزه صنعت استان دارد. البته در سال گذشته نیز واگذاری زمین به متقاضیان ۱۵۰ قرارداد هدف‌گذاری شده بود، اما بیش از ۳۰۰ قطعه زمین به میزان ۱۶۱ هکتار به فعالان صنعتی بخش صنایع کوچک واگذار شد که تعداد قابل‌توجهی از این افراد عملیات ساخت را آغاز کرده‌اند و تعدادی نیز به زودی بهره‌برداری می‌شود. وی می‌افزاید: باید در زمینه تقویت و تثبیت جایگاه صنایع کوچک و متوسط در صنعت و اقتصاد استان و کشور برنامه‌ریزی وجود داشته باشد و در این زمینه مسئولان استانی و کشوری با ایجاد زیرساخت‌های لازم در این بخش همکاری داشته باشند. آمره اظهار می‌کند: این صنایع ظرفیت بسیار گسترده‌ای را در زمینه توسعه و پیشرفت استان دارند. این در حالی است که صنایع کوچک نیاز به سرمایه‌گذاری کم و ثابت دارند و علاوه بر این می‌تواند اشتغال را در این استان به همراه داشته باشد. بنابراین باید از این ظرفیت در شرایط اقتصادی ایجاد شده در کشور استفاده کنیم. مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی ادامه می‌دهد: صنایع کوچک ارزش افزوده بسیار خوب و ارزشمندی برای استان به همراه دارد، اما با همه این ظرفیت‌ها مشکلات موجود نیز سبب شده ارزش افزوده این بخش  17 درصد باشد که متأسفانه با درصد اشتغال هیچ تناسبی ندارد.

آمره با اشاره به برخی از مشکلات موجود در صنایع کوچک می‌گوید: از مهم‌ترین مشکلات این بخش می‌توان به نبود دسترسی به فناوری‌های روز، ناتوانی در دسترسی و امکان منابع مالی مناسب، دسترسی نداشتن به بازارهای صادراتی و فناوری‌های روز، نبود ثبات اقتصادی، تغییر قوانین و... اشاره کرد که شرکت شهرک‌های صنعتی با تشکیل دوره‌های مختلف آموزشی، روش‌های صادراتی و ایجاد ارتباط تنگاتنگ با مدیران ارشد وزارت صمت و مدیران استانی تلاش می‌کند گامی در راستای حل مشکلات فعالان این بخش بردارد. وی تصریح می‌کند: در این زمینه عملیات ساخت گروه‌های کارشناسی عارضه‌یابی واحدهای صنعتی و حمایت‌های همه‌جانبه دولت در اعطای تسهیلات سبب شد ۷۰ واحد صنعتی صنایع کوچک راکد به چرخه تولید بازگردند.


صادرات 110 میلیون دلاری صنایع کوچک استان

استاندار مرکزی با اشاره به صادرات غیرنفتی انجام شده توسط صنایع کوچک و متوسط در 4 ماه نخست ابتدای امسال می‌گوید: میزان صادرات انجام شده توسط این صنایع 110 میلیون دلار بوده که استفاده از ظرفیت‌های این صنایع در شرایط کنونی کشور باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

«سید علی آقازاده» بیان می‌کند: با توجه به اقدامات مثبتی که در حوزه صنایع کوچک و متوسط صورت گرفته باید برای افزایش تولید و اشتغال آنها را مورد حمایت بیشتری قرار داد.

وی با اشاره به این‌که ۳۰ هزار نیروی انسانی در 2964 واحد صنعتی در ۳۳ شهرک و ناحیه صنعتی نقاط مختلف استان فعال هستند ادامه می‌دهد: متأسفانه تولیدکنندگان در همه بخش‌ها از جمله صنایع کوچک با مشکلات بسیار جدی و قوانین دست و پاگیری مواجه هستند که وجود همین قوانین موازی و در برخی موارد متناقض اجازه همکاری با تولیدکنندگان را گرفته. بنابراین باید برای اصلاح و در مواردی حذف این قوانین عزمی جدی وجود داشته باشد.

استاندار مرکزی می‌افزاید: مرکزی در حوزه صنعت جایگاه بسیار مهمی را در کشور به خود اختصاص داده که حمایت از تولیدکنندگان استان باید توسط دولت به دلیل وجود چنین ظرفیت‌هایی مورد توجه بیشتری قرار گیرد و دولت در این بخش نقش تسهیلگر را برای تولیدکنندگان ایفا کند. آقازاده اظهار می‌کند: حمایت از سرمایه‌گذاران در این بخش نیاز به همکاری، تعامل و هم‌افزایی دستگاه‌های مربوطه دارد تا بتوانیم توسعه واحدهای تولیدی و صنعتی کوچک و متوسط در استان را داشته باشیم. در این زمینه امسال 100 مورد درخواست بهره‌برداری در صنایع کوچک ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش 13 درصدی داشته است. 

وی با اشاره به ثبت 250 جواز تأسیس در این بخش با رشد 15 درصدی نسبت به سال گذشته می‌گوید: حدود 250 واحد صنعتی کوچک و متوسط با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد در استان مرکزی وجود دارد که با بهره‌برداری از این صنایع 10 هزار فرصت شغلی پایدار در استان ایجاد می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید