• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 2 شهریور 1398
کد مطلب : 74093
+
-

گفت‌و‌گوی برجامی مکرون و ظریف در پاریس

پیشنهاد مقابل پیشنهاد

ظریف: فرصتی برای اعضای اروپایی 1+4 هست تا در اجلاس جی 7 درباره برجام صحبت کنند

دیپلماسی
پیشنهاد مقابل پیشنهاد


سران ایران و فرانسه در دو‌ماه اخیر بالای 10 بار با هم رایزنی تلفنی کرده‌اند. امانوئل مکرون طرحی را در دستور کار دارد تا توافق هسته‌ای حفظ شود. جزئیات این طرح مشخص نشده اما ایران می‌گوید فقط درصورتی به تعهدات برجامی خود پایبند می‌ماند که بتواند نفت بفروشد و پول آن به کشور برگردد. دیروز وزیر خارجه برای چکش‌کاری پیشنهادهای متقابل ایران و فرانسه به پاریس رفت و در کاخ الیزه با مکرون به گفت‌وگو نشست.

وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدار با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در جمع خبرنگاران گفت: بحث میان رئیس‌جمهوری فرانسه و دکترروحانی در تماسی تلفنی چندهفته گذشته صورت گرفته است و ادامه خواهد داشت..

وی افزود: فرانسه در مورد نحوه اجرای برجام و گام‌هایی که نیاز است طرفین بردارند پیشنهادی را به ایران ارائه کرد و ما نیز در این زمینه پیشنهادی را ارائه کردیم برای اینکه اجرای برجام به‌صورت کامل انجام شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی با سازنده دانستن رایزنی‌های خود با رئیس‌جمهوری فرانسه اظهار داشت: البته بستگی به این دارد که اتحادیه اروپا چگونه بتواند تعهداتی را که در قالب برجام و پس از خروج آمریکا داده است انجام دهد.ظریف با اشاره به اجلاس گروه 7کشور صنعتی تصریح کرد: اکنون اجلاس جی7 در حال برگزاری است، فرصتی برای آقای مکرون و سایر اعضای اروپایی 1+4 هست تا با سایر اعضای جی7 صحبت کنند. وی ادامه داد: ما گفت‌وگوها را ادامه می‌دهیم. تماس مکرون با روحانی ادامه دارد. وزیر امور خارجه با بیان اینکه دیدگاه‌های ایران کاملا مشخص است، خاطرنشان کرد: ما برجام را غیرقابل مذاکره مجدد می‌دانیم اما برای اجرای برجام همانطور که همیشه در کمیسیون مشترک، گفت‌وگو می‌کردیم، کماکان آمادگی داریم گفت‌وگو کنیم.

به گزارش ایرنا، ‌ظریف با اشاره به موضوع کشتیرانی ابراز داشت: بحث بعدی در مورد آزادی کشتیرانی است، ایران در این موضوع کاملا شفاف گفته که آزادی کشتیرانی باید برای همه باشد. ایران به‌عنوان کشوری که سواحل طولانی در خلیج‌فارس و دریای عمان دارد و بخش شمالی تنگه هرمز را هم در اختیار دارد، مطمئن‌ترین نیرو برای تأمین امنیت در خلیج‌فارس و تنگه هرمز و همواره علاقه‌مند به تأمین آزادی کشتیرانی در این منطقه است.

وی با تأکید بر اینکه ضرورت دارد آزادی برای کشتی‌های ایرانی که حامل کالا و نفت هستند نیز فراهم شود، گفت: آزادی کشتیرانی به‌عنوان اصل حقوق بین‌الملل برای همه رعایت شود و ایران هم آمادگی دارد در قبال رعایت آزادی کشتیرانی کمک کند و تضمین آزادی کشتیرانی در خلیج‌فارس و تنگه هرمز تأمین شود. ظریف همچنین با «ژان ایو لودریان» همتای فرانسوی خود دیدار کرد.

ظریف در روزهای قبل به هلسینکی، استکهلم و اسلو سفر کرده و با مقامات ارشد فنلاندی، سوئدی و نروژی دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید