• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 2 شهریور 1398
کد مطلب : 74092
+
-

آتش به پارک‌ملی سرخه‌حصار رسید

آتش به پارک‌ملی سرخه‌حصار رسید


      20 هکتار  از پارک ملی سرخه‌حصار  روز پنجشنبه در آتش سوخت

      حریق 6 ساعته در پارک ملی سرخه‌حصار بانک تغذیه‌حیات‌وحش در این منطقه حفاظت‌شده را نابود کرد

      400 هکتار از پارک ملی سرخه‌حصار در 40آتش‌سوزی از ابتدای سال تاکنون  در آتش سوخته است


20 هکتار از بهترین زیستگاه‌های پارک ملی سرخه‌حصار، روز پنجشنبه به‌مدت 6ساعت در آتش سوخت و باز هم محیط‌بان‌ها با دست خالی به جنگ آتش رفتند.

به گزارش همشهری، پارک ملی سرخه‌حصار منطقه حفاظت شده در شرق تهران است که روز پنجشنبه برای چهلمین مرتبه از ابتدای سال‌جاری تاکنون در حریق عامل انسانی سوخت و خاکستر شد.

براساس پیگیری‌های روزنامه همشهری مشخص شد که بخش عظیمی از پوشش گیاهی پارک ملی سرخه‌حصار با وزش شدید باد و جابه‌جایی آتش خاکستر شد. محیط‌بان‌ها نیز با دست خالی و تنها با مخازن سمپاش و بطری‌های پلاستیکی به جنگ آتش رفتند و با پرکردن این مخازن و بطری‌ها از آبشخورهای موجود در این پارک ملی حفاظت شده به نبرد با آتش پرداختند.

نبرد محیط‌بان‌ها با آتش و البته در پایان کار حضور آتش‌نشانی در منطقه سرانجام به حریق 6 ساعته پارک ملی سرخه‌حصار پایان داد.

اما نابودی پوشش گیاهی پارک ملی سرخه‌حصار در شرق تهران چه تأثیری بر زیست حیات وحش در این منطقه دارد؟ منطقه دچار حریق در پارک ملی سرخه‌حصار یکی از زیستگاه‌های غنی و حتی مهم‌ترین زیستگاه این منطقه بود که مهم‌ترین محل تغذیه و تجمع گونه‌های حیات وحش موجود در این پارک را تشکیل می‌داد.

با از دست رفتن فرصت تغذیه حیات وحش در این منطقه، مهاجرت گونه‌های موجود در پارک ملی سرخه‌حصار تشدید می‌شود که تأثیر منفی آن بر دیگر زیستگاه‌های حیات‌وحش، افزایش گونه‌ها در دیگر زیستگاه‌ها و برهم خوردن توازن در حیات وحش این مناطق است.

اداره منابع طبیعی براساس ماده 23 قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع وظیفه حفظ منابع طبیعی را برعهده دارد. اما نبود تجهیزات کافی اطفای حریق و بهره‌گیری از تجهیزات شهری برای اطفای حریق جنگل‌ها و منابع طبیعی، موجب شده است خسارات ناشی از آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مناطق حفاظت شده افزایش یابد.

منطقه آتش گرفته در پارک ملی سرخه‌حصار بانک تغذیه گونه‌های حیات وحش موجود در این منطقه حفاظت شده بود که روز پنجشنبه بخش زیادی از آن به‌دلیل حریق و باز هم به‌احتمال قوی عامل انسانی از بین رفت.

پارک ملی سرخه‌حصار در شرق تهران 2 هزار و 380 هکتار وسعت دارد که براساس پیگیری‌های همشهری، از ابتدای سال تاکنون بیش از 40 مورد حریق در این پارک رخ داده است و 400 هکتار از این منطقه حفاظت شده کشور در آتش سوخته است.

پارک ملی خجیر نیز از دیگر مناطق حفاظت شده در کشور و در شرق تهران است که از ابتدای سال تاکنون بیش از 40 آتش‌سوزی در این منطقه رخ داده است. گفتنی است از ابتدای سال تاکنون، موارد متعدد آتش‌سوزی در مناطق حفاظت شده جاجرود و پردیس نیز گزارش شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید