• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 2 شهریور 1398
کد مطلب : 74014
+
-

خراسان رضوی؛ سومین استان پرمصرف در فراورده‌های خونی

خراسان رضوی؛ سومین استان پرمصرف در فراورده‌های خونی

رئیس سازمان انتقال خون خراسان رضوی گفت: در حال حاضر خراسان رضوی سومین استان پرمصرف خون کشور است و با کاهش ذخایر خونی در استان مواجه هستیم. 

به گزارش ایسنا «حمیدرضا اسلامی» در خصوص کاهش ذخایر خونی در استان اظهار کرد: در ماه‌های مرداد و شهریور و به خصوص در روزهای بسیار گرم و بسیار سرد سال ذخایر خونی سازمان کاهش می‌یابد. دلیل این معضل 2 مورد است؛ در این ماه‌ها حجم اعمال جراحی در مشهد به شدت افزایش می‌یابد. زائران زیادی در کنار زیارت، اعمال جراحی به خصوص عمل جراحی قلب انجام می‌دهند و از طرفی در این روزها حجم اهدای خون توسط مردم هم کمتر می‌شود. 

وی ادامه داد: سال گذشته 195 هزار مراجعه‌کننده داشتیم و 11 هزار مورد خونگیری انجام شد. از این تعداد 366 هزار کیسه خون و فراورده‌های خونی به 60 بیمارستان و مراکز درمانی استان تحویل داده شد.

 علاوه بر آن برنامه‌ای به اسم هموویژولانس را مد نظر داریم که مصرف بیمارستان‌ها را به سمت مصرف بهینه سوق می‌دهد. بیمارستان‌های قائم و امام رضا(ع) جزو پرمصرف‌ترین بیمارستان‌های متقاضی خون در کشور هستند. 

رئیس سازمان انتقال خون خراسان رضوی یادآور شد: سال گذشته بیمارستان امام رضا(ع) بیش از 52 هزار، بیمارستان قائم بیشتر از 42 هزار و بیمارستان رضوی متجاوز از 26 هزار کیسه خون مصرف کردند.

 مشکلات بسیار جدی از قبیل کمبود نیروی انسانی و پرسنل و بودجه در سازمان انتقال خون استان وجود دارد. با این حال سال قبل 5 هزار کیسه خون به استان‌های همجوار و همسایه ارسال کردیم تا آنها بتوانند مردم را به شاهراه سلامتی بازگردانند.  

اسلامی گفت: با توجه به روند سریعی که در بهداشت و درمان استان در حال رخ دادن است و کمک‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بالغ بر 5 هزار تخت به مجموعه درمانی استان اضافه شده است. سال 97 نسبت به سال 96، 7 درصد و در 4 ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه در سال 97 هم 5 درصد افزایش مصرف داشتیم که خوشبختانه توانسته‌ایم این افزایش مصرف را جبران کنیم. 

وی با اشاره به کمبود بودجه و امکانات در سازمان تصریح کرد: امیدواریم به دلیل کمبود بودجه و امکانات که منجر به کاهش کیفیت کار در پایگاه‌ها می‌‍شود، سازمان برنامه و بودجه استانداری به ما کمک کند تا بتوانیم مشکلات مالی، پرسنلی، فضا، ساختمان و امکانات را مرتفع کنیم. 

رئیس سازمان انتقال خون خراسان رضوی اظهار کرد: همه گروه‌های خونی در خطر کاهش ذخایر هستند که در این بین گروه‌های خونی منفی نیاز شدیدی به جبران کمبود دارند.

در سطح شهر مشهد 6 پایگاه ثامن، امید، میلاد، شهید کریمی و مهر و در شهرستان‌ها قوچان، تربت حیدریه، گناباد، نیشابور و سبزوار هم پایگاه‌های انتقال خون پذیرای مردم نوع‌دوست خواهند بود. در تربت جام و کاشمر هم پایگاه‌های انتقال خون در حال احداث هستند. در شهرستان کاشمر طی هفته‌های آتی یک مرکز اهدای خون افتتاح خواهیم کرد. 

اسلامی بیان کرد: در مواقع مختلف مصرف سازمان فرق می‌کند. ممکن است با یک تصادف یا افزایش مراجعه مردم به بیمارستان‌ها، تقاضا برای خون و فراورده‌های آن افزایش پیدا کند. وضعیت ذخایر خونی استان با رنگ‌های سبز، قرمز و زرد سنجیده می‌شود که هم‌اکنون در منطقه آبی و نزدیک قرمز قرار داریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید