• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 31 مرداد 1398
کد مطلب : 73943
+
-

صدا، دورخیز،حرکت

مدعیان در هفته اول گرم می‌کنند تا از هفته دوم شیپور جنگ را بزنند

لیگ نوزدهم لیگ عجیب و غریبی است. 20روز بعد از موعد اعلام‌شده آغاز می‌شود تا 9روز بعد از آغازش دوباره تعطیل شود! لیگی که این همه معطل شد تا زیرساخت ورزشگاه‌هایش آماده شود، پر از تیم‌هایی است که زیرساخت‌های باشگاه‌شان هم آماده نیست. مدافع 3عنوان قهرمانی در این لیگ بازی افتتاحیه را مقابل حریفی برگزار می‌کند که تا روز قبل از بازی نه پول داشت، نه کارت بازی و نه هتل محل اقامت! اما با همه این کاستی‌ها، لیگ نوزدهم می‌تواند دوباره شوروحال را بعد از مدت‌ها سکون فوتبالی به کشور برگرداند. جنگ مدعیان برای کسب جام نوزدهم از عصر امروز در ورزشگاه آزادی تهران آغاز می‌شود. مدعیان در روز اول حریفان کم‌ادعایی دارند اما از همان روز دوم جنگ‌های بزرگ آغاز می‌شوند و بزرگان روبه‌روی هم قرار می‌گیرند. لیگ نوزدهم را ببینید؛ لیگ گیت‌های الکترونیکی و صندلی‌های شماره‌دار؛ البته تا وقتی نخستین دعوا شروع شود و صندلی‌ها با شماره‌های جدیدشان به پرواز دربیایند.
  پرسپولیس - پارس‌جنوبی جم؛ با پارس تمام کردند، با پارس شروع می‌کنند
اگر حق انتخاب را به‌خود پرسپولیسی‌ها می‌دادند تا حریف دلخواه‌شان را برای شروع لیگ‌برتر انتخاب کنند، احتمالا انتخاب‌شان همین پارس‌جنوبی جم بود. سرخپوشان افتتاحیه لیگ نوزدهم را مقابل تیمی برگزار می‌کنند که لیگ قبلی را هم با پیروزی مقابل همین تیم تمام کرده بودند. این هم از اتفاقات جالب لیگ ایران است که دو تیم پارس و پرسپولیس 2بازی متوالی را مقابل یکدیگر برگزار می‌کنند. برانکو ایوانکوویچ سومین قهرمانی‌اش در لیگ‌برتر را با پیروزی مقابل همین پارس‌جنوبی قطعی کرد و کالدرون هم نخستین بازی‌اش با پرسپولیس را باید مقابل همین تیم برگزار کند. آن هم درحالی‌که جمی‌ها بدترین شرایط ممکن را دارند و به‌دلیل مشکلات مالی تا 24ساعت قبل از بازی در آشفته‌ترین وضعیت ممکن به سر می‌بردند. تیمی که تمام فصل گذشته را با مهدی تارتار در مشکلات عدیده مالی غوطه‌ور بود امسال هم با همین مشکلات روبه‌روست و معلوم نیست فراز کمالوند با چه امیدی پا به این باشگاه گذاشته است. کمالوند طی 11رویارویی با پرسپولیس طی سال‌های گذشته فقط 2برد به‌دست آورده و 7بار شکست خورده که 6باخت او در 6بازی اخیر بوده است. پارس‌جنوبی هم طی دو دوره حضورش در لیگ‌برتر 4بازی مقابل پرسپولیس انجام داده و فقط یک امتیاز گرفته است. شاگردان کالدرون در غیاب بیرانوند محروم و کامیابی‌نیای مصدوم، احتمالا با این 11نفر بازی را آغاز می‌کنند: رادوشوویچ، سیدجلال حسینی، شجاع خلیل‌زاده، مهدی شیری، محمد نادری، احمد نوراللهی، وحید امیری، امید عالیشاه، مهدی ترابی، فرشاد احمدزاده و علی علیپور.
  گل‌گهر- نساجی؛ این بازی بوی لیگ‌یک می‌دهد
2 تیم در سال‌های گذشته بارها و بارها با یکدیگر روبه‌رو شده‌اند اما این نخستین مصاف آنها در لیگ برتر است. گل‌گهر و نساجی پایه‌های ثابت لیگ دسته‌اول طی سال‌های اخیر بودند و در لیگی که تیم‌ها دائما یا تغییر نام می‌دهند یا با صعود و سقوط از این لیگ می‌روند، این دو تیم سال‌های سال با همین نام و عنوان از مشتریان دائمی بودند. نساجی بالاخره بعد از 24سال انتظار، سال گذشته به لیگ‌برتر رسید و گل‌گهر هم با هدایت پیرمرد کرواتی که در ایران بیشتر از کرواسی زندگی کرده، بالاخره امسال راهی لیگ‌برتر شد. سیرجان به‌عنوان بیست‌ودومین شهری که در لیگ‌برتر صاحب تیم می‌شود، عصر امروز از ساعت19:45با نخستین میزبانی‌اش در این رقابت‌ها، تاریخ را ورق خواهد زد. وینکو بگوویچ البته پیش‌ترها با فولاد، پرسپولیس، پاس و پگاه در لیگ‌برتر حضور داشته اما لیگ‌برتری شدن با گل‌گهر برای او طعم دیگری دارد. پیرمرد کروات گفته بود آخرین آرزوی فوتبالی‌اش این است که گل‌گهر را به لیگ برتر برساند و یک فصل با این تیم در لیگ‌برتر حاضر باشد و در پایان فصل هم خداحافظی. آیا او پایان فصل را خواهد دید؟
  ذوب‌آهن- سایپا؛ ستِ سبز و نارنجی
ذوب‌آهن در هفته‌های پایانی فصل گذشته آنقدر خوب و قدرتمند ظاهر شد که حالا نام این تیم را در کنار 5مدعی فصل گذشته به‌عنوان یکی از مدعیان لیگ جدید گذاشته‌اند. برای علیرضا منصوریان و تیمش فصل زودتر از سایر تیم‌ها آغاز شد، چون آنها باید در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا به میدان می‌رفتند و البته این میدان برای آنها با نتیجه دلخواه همراه نبود. ذوب‌آهن یکی از مهم‌ترین ستاره‌های فصل گذشته‌اش را به سپاهان داده و در عوض 3بازیکن سابق خودش را از تبریز به اصفهان برگردانده است. البته این 3بازیکن هنوز مجوز بازی را کسب نکرده‌اند و در هفته اول لیگ به میدان نخواهند رفت. در مقابل این تیم سایپایی قرار دارد که تمرینات پیش‌فصل را به موقع آغاز کرده و سرمربی این تیم -ابراهیم صادقی- با وجود از دست دادن بازیکن‌های پرشمار، شرایط فنی و روحی روانی تیمش را برای شروع لیگ به سطح مطلوبی رسانده است. سایپا یکی از تیم‌هایی بود که به تأخیر در شروع لیگ برتر اعتراض داشت چون برخلاف خیلی از تیم‌ها دقیقا در موعد مقرر برای استارت این لیگ آماده بود. جدال صادقی و منصوریان را یک منصوریان دیگر در فولادشهر قضاوت می‌کند. مرتضی منصوریان نخستین تجربه قضاوت در لیگ‌برتر را با سوت زدن این بازی به نام خودش ثبت خواهد کرد.
  نفت مسجدسلیمان- تراکتور؛ یک کاربن، زیر بازی پارسال
خیلی‌ها منتظر آغاز این بازی و رونمایی از دستپخت جدید مصطفی دنیزلی در فوتبال ایران هستند. از جمع مدعیان لیگ امسال، پرسپولیس و استقلال و سپاهان در فصل آماده‌سازی بیش از بقیه جلوی چشم‌ها بودند و همه علاقه‌مندان فوتبال یک تجسم کلی از آنچه با پیراهن این تیم‌ها خواهند دید برای خودشان داشتند. اما تراکتور به دلایل مختلف تیمی ناشناخته و غیرقابل پیش‌بینی به‌نظر می‌رسد و شمارش معکوس برای تماشای این تیم در میدان بیش از سایر تیم‌های مدعی است. این تیم دنیزلی محبوب را با تمام خاطراتش به ایران برگردانده و خریدهای خارجی‌‌اش هم به‌شدت کنجکاوی‌برانگیز هستند. تراکتور امسال لیگ را خارج از خانه آغاز می‌کند و مجموعه‌ای که زنوزی برای پرشورها فراهم آورده امشب از ساعت20:15در مسجدسلیمان برای نخستین بار به میدان خواهد رفت. اگر اتفاق عجیبی نیفتد احتمالا رشید مظاهری، احمد موسوی، محمدرضا خانزاده، ایمان سلیمی، میثم تیموری، رضا اسدی، احسان حاج‌صفی، مسعود شجاعی، سوگیتا، اشکان دژاگه و ساسان انصاری 11نفر ابتدایی تراکتور برای آغاز لیگ باشند و در مراحل بعدی باید منتظر پرده‌برداری از مازولا و میمبلا بود که کمی دیرتر به مجموعه سرخپوشان تبریزی اضافه شده‌اند. تراکتور حتی با نیمی از این نام‌ها هم توانایی غلبه بر نفت مسجدسلیمان را دارد اما بازی در آب‌وهوای مسجدسلیمان آن هم در این فصل از سال کار ساده‌ای نیست. جالب اینکه تراکتوری‌ها فصل گذشته هم لیگ را با نفت مسجدسلیمان استارت زدند و جالب‌تر اینکه پارسال هم در نخستین هفته میهمان بودند و باید به مسجدسلیمان می‌رفتند. آن بازی بدون گل مساوی تمام شد، به‌نظرتان این بازی چند گل خواهد داشت؟
  ماشین‌سازی - استقلال؛ رسول خطیبی، خوش‌یمن برای استقلال
بازی‌های نخستین جمعه از لیگ جدید را استقلالی‌ها شروع می‌کنند. تیم استراماچونی در تبریز میهمان تیم دوم آذربایجان است. فصل گذشته شفر در تبریز با این تیم به تساوی بدون گل رسید و دو فصل قبل‌تر هم منصوریان با 3گل در برف و سرمای تبریز تنها برد استقلال در زمین ماشین‌سازی را رقم زده بود. ماشین البته سرمربی‌اش را تغییر داده و روی نیمکت این تیم دیگر خبری از رضا مهاجری نیست. رسول خطیبی، سرمربی این فصل ماشین‌سازی یک‌بار دیگر هم سابقه رویارویی با استقلال در نخستین هفته لیگ را دارد. گسترش فولاد تبریز، تیمی که با خود خطیبی لیگ‌برتری شده بود در نخستین هفته حضورش در جمع بزرگان میزبان استقلال بود که آن بازی را آبی‌ها 2بر یک بردند و خاطره ماندگار آن روز گل 40متری مهرداد بایرامی به مهدی رحمتی بود. استراماچونی در شروع کارش با استقلال نیاز مبرمی به نتیجه‌گیری در هفته‌های ابتدایی دارد وگرنه با اعتراض هواداران ممکن است به بحرانی بیفتد که بیرون آمدن از آن خیلی سخت باشد. از خریدهای جدید استقلال، مدافع چپ کروات این تیم آنقدر دیر آمده که بعید است به این زودی به ترکیب برسد اما علی دشتی و ریگی فرصت بازی دارند و شیخ دیاباته هم بعد از یک مصدومیت چندروزه دوباره برای بازی آماده شده است. ترکیب 11نفره استقلال در نخستین بازی از لیگ جدید احتمالا با سیدحسین حسینی، وریا غفوری، محمد دانشگر، عارف غلامی، میلاد زکی‌پور، مسعود ریگی، فرشید باقری، داریوش شجاعیان، مرتضی تبریزی، علی دشتی و شیخ دیاباته بسته خواهد شد. البته احتمال تغییراتی در این ترکیب به‌خصوص در خط دفاعی وجود دارد. در غیاب سیاوش یزدانی که در هفته اول محروم است و در مجموع هم استراماچونی علاقه چندانی به بازی او ندارد، آبی‌ها برای بستن دفاع میانی خود مشکل دارند و معلوم نیست چه‌کسی در کنار محمد دانشگر قرار می‌گیرد.
  پیکان - شهر خودرو؛ یک پیکان و یک شهر خودرو
یک بازی کاملا ماشینی در هفته اول. جدالی که در آن یک پیکان میزبان یک شهر خودرو است و قطعا روز سختی در میزبانی از این تیم مشهدی خواهد داشت. فردا (جمعه) از ساعت19:10تیم شگفتی‌ساز فصل گذشته را می‌توانید در شهرقدس ببینید که لیگ جدید را در مصاف با پیکان استارت خواهد زد. یحیی گل‌محمدی به تیم موفق فصل گذشته‌اش سروش رفیعی، روح‌الله باقری، سیدمهدی رحمتی، علیرضا علیزاده، فرشاد محمدی‌مهر و فرشاد فرجی را هم اضافه کرده است. البته سروش رفیعی به همراه امین قاسمی‌نژاد که از ستاره‌های فصل گذشته پدیده بود، غایبان این تیم در هفته اول خواهند بود. یحیی لیگ هجدهم را با یک شکست خانگی آغاز کرد اما در ادامه آنقدر خوب نتیجه گرفت که در جمع صدرنشین‌ها جای محکمی برای خودش پیدا کرد. حالا باید دید لیگ نوزدهم با این بازی خارج از خانه چگونه برای مشهدی‌ها آغاز می‌شود. یحیی برای آنکه این فصل هم مدعی قهرمانی باشد در هفته اول باید حریفی را شکست بدهد که روی نیمکتش حسین فرکی با سابقه 2 قهرمانی در لیگ برتر نشسته است.
  فولاد- نفت آبادان؛ دشمنی ندارند اما دوست هم نیستند
اولین داربی این فصل را خوزستانی‌ها برگزار می‌کنند. آبادانی‌ها به اهواز می‌روند تا لااقل در هفته اول اهالی شهرهای دیگر را درگیر گرمای آبادان و اهواز نکنند. جواد نکونام با تمرینات منظمی که از نخستین روزهای پیش‌فصل آغاز کرده تیم خوب و آماده‌ای ساخته است. برعکس فولادی‌ها، زردپوشان برزیل خیلی دیرتر از بقیه تیم‌ها کار آماده‌سازی را شروع کردند و تقریبا آخرین تیمی بودند که سرمربی‌شان برای فصل نوزدهم انتخاب شد. دراگان اسکوچیچ در بازگشت به ایران نخستین بازی‌اش را مقابل تیم سابق خودش برگزار می‌کند. مقابل فولاد که در یک فصل با دراگان و سروش رفیعی 12امتیاز کامل از پرسپولیس و استقلال گرفت و از این لحاظ یک رکورد جالب بر جا گذاشت.
  شاهین بوشهر - سپاهان؛ جنگ نایب‌قهرمان‌ها
شهر سنج و دمام و شروه و خیام‌خوانی، دوباره به لیگ برتر بازگشته و چه اتفاقی بهتر از این؟ شاهین که بازگشتش به لیگ قرار است دوباره کبوترها را نگران کند در نخستین گام به تیمی خورده که با خریدهایش در نقل‌وانتقالات کل مدعیان را نگران کرده است. قلعه‌نویی امسال آنقدر بازیکن خرید که خیلی‌ها فکر کردند شاید لیست سپاهان بیشتر از بقیه تیم‌ها جا دارد! او که در 3قهرمانی برانکو با 3تیم مختلف رقیب اصلی او محسوب می‌شد، بعد از رفتن برانکو دیگر هیچ دلیلی برای قهرمان نشدن پیش روی خودش نمی‌بیند. ژنرال البته در نخستین روز لیگ محروم است و نمی‌تواند از کنار زمین طلایی‌پوشان را هدایت کند اما در ادامه فصل به کنار زمین خواهد آمد تا باز هم دو عنصر جذابیت و حاشیه را همزمان به لیگ اضافه کند. ترکیب اصلی تیم او در هفته اول احتمالا با پیام نیازمند، محمد ایرانپوریان، عزت پورقاز، جورجی گولسیانی، سعید آقایی، مهدی کیانی، ولادیمیر کومان، محمد کریمی، محمدرضا حسینی، سجاد شهباززاده و علی قربانی بازی را آغاز می‌کند. کی‌روش استنلی هم به‌دلیل درگیری در بازی جام‌حذفی مقابل پرسپولیس، یک جلسه محروم است و باید دفاع از عنوان آقای گلی‌اش را از هفته دوم آغاز کند. سپاهان فصل گذشته نایب‌قهرمان لیگ برتر شد و شاهین بوشهر نایب‌قهرمان لیگ‌یک. برنده این بازی می‌تواند خودش را صاحب سوپرکاپ نایب‌قهرمانی بداند!

این خبر را به اشتراک بگذارید