• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
پنج شنبه 31 مرداد 1398
کد مطلب : 73885
+
-

شب بزرگان

بزرگداشت زنجانپور، محتشم، زاهدی و الوند در ایوان شمس برگزار شد

8 روز به برگزاری جشن خانه سینما باقی مانده و در این فاصله یک‌هفته‌ای، مراسم نکوداشت این دوره از جشن خانه سینما در ایوان شمس برپا و با سخنرانی‌های سینماگران بزرگداشتی برای بیژن محتشم، اکبر زنجانپور، حسن زاهدی و سیروس الوند برگزار شد.
به گزارش همشهری، نخستین سخنران این جشن، منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما بود. وی عرصه فرهنگ را عرصه دوست‌داشتن‌ها و احترام خواند و اینکه کسی که غیر از این وارد سینما شود، موفق نخواهد بود. شاهسواری به شرایط سخت نیز اشاره کرد و صبوری را چاره آن خواند و سپس توضیح داد: «متأسفانه فاصله دارا و ندار در سینمای ایران بسیار وسیع شده و نمی‌خواهم وارد مسائل اقتصادی شوم اما اگر متوجه همه کسانی که برای سینمای ایران تلاش کرده‌اند نباشیم برکت از سفره ما می‌رود.» 

زنجانپور: شب خستگی درکردن 
بعد از صحبت‌های شاهسواری فیلم کوتاهی از اکبر زنجانپور پخش شد که برای نکوداشت این بازیگر تئاتر و سینما، فاطمه معتمدآریا، امین تارخ و علی دهکردی صحبت کردند. معتمدآریا عنوان کرد: «همانطور که موسیقی دارای مقام است، آقای زنجانپور مقام سینمای ایران است وی مانند یک ستاره درخشان در تئاتر و سینماست.» تارخ نیز با بیان این مطلب که زنجانپور به بازیگری دل‌سپردگی دارد، افزود: «زنجانپور بیش از آنکه عاشق بازیگری باشد دل‌سپرده بازیگری است و همین مسئله سبب می‌شود شرافت را در حرفه خود حفظ کند.» بعد از صحبت‌های بازیگران، زنجانپور روی سن آمد و گفت: «امشب شب خستگی درکردن است. ۵۳سال است که کار می‌کنم و از باورم به کارم کم نشده؛ بلکه صیقل داده شد.» 

محتشم: با عشق کیمیایی وارد سینما شدم 
از دیگر نکوداشت‌هایی که در ایوان شمس برگزار شد، بزرگداشتی برای بیژن محتشم بود. سیروس ابراهیم‌زاده، عبدالله اسکندری و محمد متوسلانی ازجمله افرادی بودند که از محتشم گفتند. ابراهیم‌زاده در صحبت‌هایی از آغاز کارش با محتشم در گروه تئاتر آناهیتا گفت و اینکه محتشم هیچ‌گاه استادی نداشت، اما اهل جست‌وجو بود و توانست بهترین چیزها را یاد بگیرد و در طول دوران کاری خود توانست شاگردان بسیاری مانند جلال معیریان و اسکندری را در مکتب خودساخته خود آموزش دهد. اسکندری هم با بیان این مطلب که تاریخ گریم سینمای ایران با نام بیژن محتشم عجین است، ادامه داد: «آن زمان که در ایران گریم معنا نداشت وی به آمریکا رفت و دوره گریم دید و بعد از بازگشت به ایران گریم را به من و تعدادی دیگر از افراد آموزش داد. من عشق به‌کار را از محتشم یاد گرفته‌ام. کیمیایی من را وارد سینما کرد و محتشم من را وارد دنیای گریم کرد.»

زرین‌دست: افتخار به زاهدی 
نکوداشت حسن زاهدی بخش بعدی این مراسم بود. در این بخش جهانگیر میرشکاری، علیرضا زرین‌دست و همایون اسعدیان روی صحنه آمدند. زرین‌دست در این بخش گفت: «حسن زاهدی در حرفه و تخصص خود که صداست، عمر و جوانی خود را گذاشته و در دوره جوانی از استادان خود پیشی گرفته است. ما باید افتخار کنیم که متخصصان بزرگ و حرفه‌ای مانند حسن زاهدی داریم.»

همچنین پیام تصویری اصغر فرهادی در این بخش پخش شد و این کارگردان گفت: «زاهدی در ۴فیلم اول من به‌عنوان صدابردار حضور داشت و باید بگویم حضور وی در گروه بیش از یک صدابردار بود و همیشه مشکلات را حل می‌کرد؛ به‌خصوص در فیلم‌های «شهر زیبا» و «درباره الی» بسیاری از مشکلات ما را حل کرد. او روحیه کودکانه معصومانه‌ای در خود دارد که امروز بسیار کمیاب است. زاهدی ازجمله کسانی است که صدابرداری در صحنه را مرسوم کردند.»

کیمیایی: بی‌مهری‌های زیادی به الوند شده 
در ادامه مراسم و برای نکوداشت سیروس الوند، مسعود کیمیایی، هوشنگ گلمکانی، فرشته طائرپور، فریدون جیرانی و محسن امیریوسفی روی صحنه آمدند. کیمیایی درباره الوند گفت: «سیروس از دوره فیلم‌های سیاه و سفید من مثل «داش‌آکل» و «قیصر» با من بود، بی‌مهری‌های زیادی به او شده و جوایز کمی گرفته است، خوشحالم که این جایزه را امشب به او می‌دهم.» جیرانی از دیگر سخنرانان مراسم بود که عنوان کرد: «نخستین‌بار نام سیروس الوند را در نقد فیلم قیصر و بعد از آن در مورد رضا موتوری خواندم. پس سیروس الوند را از طریق مسعود کیمیایی شناختیم. اینکه می‌بینم الوند همچنان فیلم‌های خوب و دیدنی می‌سازد تبریک می‌گویم.» فرشته طائرپور، ‌هوشنگ گلمکانی، مهری شیرازی و... از دیگر سخنرانان این مراسم بودند.

این خبر را به اشتراک بگذارید