• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 30 مرداد 1398
کد مطلب : 73802
+
-

حمایت دولتی می‌خواهیم

قطعه‌سازان خودرو چه وضعیتی دارند؟

یادداشت
حمایت دولتی می‌خواهیم

آرش محبی‌نژاد/دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور


صنعت خودروسازی در اقتصاد کلان کشور نقش پررنگی دارد بنابراین اتخاذ سیاست‌های توسعه‌ای مناسب و حمایت همه‌جانبه از صنعت خودروسازی می‌تواند موجب شکوفایی این صنعت و رشد اقتصادی شود.
طبق سند چشم‌انداز توسعه 1404در بخش خودرو، باید به تولید 3 میلیون خودرو در سال برسیم اما هم‌اکنون این صنعت با مشکلات زیادی مواجه است که شرایط را برای تولید سخت کرده است.
امروزه صنعت خودرو یکی از صنایع قدرتمند جهان محسوب می‌شود و تقاضا برای خودرو بالا رفته است. در کشور ما هم همواره تقاضا برای خودرو وجود دارد اما شرایط اقتصادی تأثیر زیادی بر میزان واقعی آن می‌گذارد.
اگر صنعت خودرو با توجه به شرایط کنونی اقتصاد کشور مورد حمایت دولت قرار نگیرد میزان تولید کاهش می‌یابد و شاهد تعطیلی در بخش‌های مختلف این حوزه خواهیم بود.
دولت و مجلس باید در بحث نقدینگی و اصلاح قیمت‌ها حمایت لازم را از صنعت خودرو داشته باشند وگرنه پیش‌بینی می‌شود که در سال‌جاری هم مانند سال گذشته شاهد کاهش 40درصدی تولید خودرو باشیم. اگر دولت حمایت‌های لازم را از این صنعت نداشته باشد در سال‌جاری حدود 400واحد قطعه‌سازی‌ تعطیل می‌شوند و 280هزار نیروی کار مستقیم در زنجیره تامین وسایل خودرو و 400هزار نفر که به‌طور غیرمستقیم در صنایع وابسته به‌ خودرو مانند حوزه حمل‌ونقل، خدمات پس از فروش، لوازم یدکی و... فعالیت می‌کنند بیکار می‌شوند.قطعا با چنین شرایطی در 2سال آینده این روند کاهشی ادامه خواهد داشت و کشور با کاهش شدید تولید مواجه می‌شود.
تولید خودرو در سال97 نسبت به سال 96 حدود 40درصد کاهش داشت. این آمار در 4ماه نخست امسال نسبت به 4ماه نخست سال97 هم تکرار شد؛ یعنی در این زمان هم ما شاهد کاهش 40درصدی تولید خودرو بودیم؛ بنابراین اگر همین روند ادامه پیدا کند هر سال با کاهش 40درصدی مواجه خواهیم شد که به تعطیلی واحدهای تولیدی می‌انجامد.
هم‌اکنون بسته ضد‌تحریم را به دولت ارائه داده‌ایم و در آن درخواست‌های منطقی داشته‌ایم که اگر این اقدامات ضد‌تحریمی تصویب و انجام شود حفظ وضعیت فعلی و حتی شکوفایی و رونق این صنعت را به‌دنبال خواهد داشت. بخش خصوصی به راحتی می‌تواند موجب پابرجایی صنعت خودروسازی شود و در این زمینه کمک کند.
کارگران و کارمندان قطعه‌سازی‌ کشور سربازان جنگ اقتصادی هستند و اگر مورد حمایت و پشتیبانی قرار گیرند می‌توانند از این جنگ سربلند خارج شوند اما بی‌شک بدون حمایت و دریافت مهمات، کاری از پیش نخواهند برد.
هم‌اکنون میزان تقاضا برای خودرو بالاست که بخشی از آن به‌دلیل اختلاف قیمت کارخانه و بازار کماکان کاذب است منتها نباید فراموش کرد که بخش زیادی از تولید کارخانجات خودروسازی صرف تسویه تعهدات قبلی می‌شود و لذا حمایت‌های حاکمیتی باید در یک بسته به‌هم پیوسته واحد و همزمان ارائه شود و اگر بخشی اقدام شود اثر معکوس دارد چون بخش‌هایی اصلاح می‌شود و بخش‌های دیگر وضعیت بدتری پیدا می‌کنند. اگر دولت حمایت کند می‌توان امید داشت که رونق به این صنعت برگردد. از سوی دیگر اگر جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه قطعه‌سازی‌ بالا رود شاهد سرازیر شدن سرمایه‌های سرگردان مردم به این حوزه می‌شویم که اثر بسزایی بر این صنعت خواهد گذاشت و موجب برگشت تولید خودرو به ‌روزهای اوج می‌شود. در این شرایط هیچ عامل خارجی هم نمی‌تواند جلوی پیشرفت را بگیرد. هم‌اکنون هم بیشتر موانع بر سر راه صنعت خودرو، داخلی است که باید هر چه سریع‌تر حل کرد.
درباره مبحث تقاضا در این حوزه هم باید گفت که تقاضا همیشه در کشور وجود دارد اما گاهی صنعت خودرو نمی‌تواند به این تقاضا پاسخ دهد. اگر شرایط اقتصادی حال حاضر ثبات داشته باشد و دولت هم حمایت نکند میزان تقاضا به‌دلیل جبر اقتصادی کاهش می‌یابد اما اگر این حوزه مورد حمایت قرار گیرد تا 2سال آینده میزان تقاضا هم افزایشی خواهد بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :
نقل قول خبر/پیگیر وعده‌های شهرداری خواهیم بود