• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 30 مرداد 1398
کد مطلب : 73794
+
-

اعتراف‌گیری در دولت دهم، عذرخواهی دولت دوازدهم

سخنگوی دولت گفته اعترافات برخی متهمان ترور دانشمندان هسته‌ای درست نبوده و از آنها عذرخواهی شده است


علی ربیعی، سخنگوی دولت تأیید کرده برخی اعترافاتی که سال91 در قالب مستندی به نام کلوپ ترور از شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی پخش شده درست نبوده و به‌زعم وی کار کارشناسی درباره آنها انجام نشده بود.

7 سال بعد از پخش آن مستند؛ اخیرا شبکه خبری بی‌بی‌سی با یکی از متهمانی که در مستند کلوپ ترور اعترافاتی درباره همکاری برای ترور دانشمندان هسته‌ای کرده بود، گفت‌وگو کرده و مدعی شده که تحت فشار و شکنجه از وی اعتراف گرفته شده است. این شخص که مازیار ابراهیمی نام دارد می‌گوید اعترافاتش دروغ بوده است.

سال 1391 و تقریبا یک‌سال پس از ترور شهید داریوش رضایی‌نژاد (ترور در مرداد90) و شهید مصطفی احمدی روشن (ترور در دی‌ماه90) 2 تن از دانشمندان هسته‌ای کشورمان، وزارت اطلاعات وقت زیرنظر حجت‌الاسلام حیدرمصلحی از دستگیری عوامل ترور دانشمندان هسته‌ای خبر داد. اعترافات این افراد در قالب مستندی به نام کلوپ ترور از شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی پخش شد. پیش از این 2دانشمند هسته‌ای، 2دانشمند دیگر ایران یعنی شهیدمجید شهریاری و شهید مسعود علیمحمدی به فاصله کمتر از یک‌سال ترور شده بودند. جام‌جم آنلاین در گزارشی که در همان سال درباره این مستند منتشر کرد نوشت: «بهزاد عبدلی، فیروزه یگانه با اسم مستعار ساناز، مریم زرگر و رامتین مهدوی موشایی ازجمله افرادی هستند که در این مستند به بیان نحوه آشنایی خود با این گروهک پرداختند. فیروزه یگانه در پارک با مریم زرگر آشنا شده و مریم زرگر هم می‌گوید از طریق چت با فردی به نام پارسا آشنا شده که در سال 88 برای یاد گرفتن آموزش‌هایی به اسرائیل فرستاده می‌شود. تارا باقری، نشمین زارع با اسم مستعار شادی، محسن صدقی آذر با اسم مستعار سعید و مازیار ابراهیمی با نام‌های مستعار سامان و امیرعباس از دیگر جوان‌هایی هستند که اکثرا در سال 89 با این تیم تروریستی آشنا و جذب آن می‌شوند.» افرادی با نام‌های آرش خردگیر، سارا باقری و فواد فرامرزی هم در این مستند صحبت می‌کنند. اردیبهشت سال 91 مجید جمالی‌فشی به‌عنوان عامل ترور شهید مسعود علیمحمدی اعدام شده بود. تقریبا 7 سال پس از پخش این مستند، اظهارات مازیار ابراهیمی که از کشور خارج شده و در آلمان زندگی می‌کند، اصالت این مستند را زیر سؤال برده است. به گزارش همشهری، علی ربیعی، دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور و سخنگوی دولت گفته که از مازیار ابراهیمی عذرخواهی و دلجویی شده است. او گفته است من نیز اطلاعی از این پرونده ندارم اما در گفت‌وگوهایی که در این‌باره داشته‌ام، اعترافاتی از سوی افرادی انجام شده که درست هم بوده ولی اعترافاتی هم انجام شده که کار کارشناسی درباره آنها انجام نشده است. ربیعی گفته است: کارشناسان این پرونده‌ها، کارشناس ضدجاسوسی نبوده و کارشناسان حوزه دیگری بوده‌اند که در این پرونده کار کرده‌اند.

وی با بیان اینکه همان موقع هم از این افراد دلجویی و عذرخواهی شده است، عنوان کرد: بنای این دولت آن است که در دستگاه‌های زیرمجموعه‌اش چنین اتفاقاتی رخ ندهد و تکرار نشود. در مورد پاسخگویی درخصوص این مسائل بهتر است من وارد نشوم و افراد مسئول در این‌باره وارد شوند. وقتی کار غیرکارشناسی درخصوص چنین پرونده‌هایی صورت می‌گیرد، چنین تبعاتی را هم شاهد خواهیم بود.

پیش‌تر سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات در پاسخ به سؤال همشهری درباره اظهارات مازیار ابراهیمی و ادعاهای وی درباره اینکه اعترافاتش تحت شکنجه انجام شده است گفته بود به‌زودی در نشست خبری پاسخگوی موارد مطرح‌شده خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید