• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 30 مرداد 1398
کد مطلب : 73787
+
-

با وجود تلاش‌های آمریکا برای کنترل ظریف، او در فاصله 10روز به 5کشور سفر کرده و 3 سفر به فرانسه، چین و ژاپن را پیش رو دارد

ایران روی ریل دیپلماسی

ایران روی ریل دیپلماسی


اسماعیل سلطنت‌پور/ خبرنگار
وزیر امور خارجه در ادامه تور دیپلماتیک خود، به شمال اروپا رفته، قرار است به پاریس برود و هفته آینده هم این تور را تا شرق دور ادامه دهد. سفر ظریف به اروپا در حالی انجام شده که دولت آمریکا به تازگی نام او را در لیست تحریم قرار داده بود اما اروپایی‌ها بدون توجه به تحریم‌های دولت ترامپ از وزیر خارجه ایران و همراهانش پذیرایی کردند. تلاش آمریکا برای کنترل ظریف بعد از آن انجام شد که وی در سفری که به نیویورک داشت با رسانه‌های این کشور گفت‌وگوهایی درباره تحریم، مذاکره و اقدامات غیرقانونی دولت آمریکا در خروج از برجام و همچنین ادامه تعهدات ایران در قالب برجام انجام داد؛ موضوعی که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا را عصبانی کرد و او هم خواستار گفت‌وگو با رسانه‌های ایران شد. ظریف چندی بعد درباره این تحریم‌ها گفته بود که در سفر به نیویورک به وی پیغام داده بودند به کاخ سفید برود؛ در غیراین‌صورت ظرف 2 هفته تحریم می‌شود. ظریف گفته است: آمریکا اعلام کرده می‌خواهد با صاحبان واقعی قدرت در ایران مذاکره کند، آمریکا که رهبری ایران را تحریم کرده با چه‌کسی می‌خواهد مذاکره کند. کسی از آمریکا نمی‌پذیرد که دنبال مذاکره است. با وجود تلاش آمریکا برای کنترل ظریف، دیپلماسی ایران متوقف نشده است. ظریف طی 10روز گذشته یک رکورد جدید به ثبت رسانده، او همزمان گفت‌وگوهای منطقه‌ای و مذاکرات احیای برجام را جلو می‌برد؛ در قطر و کویت از گفت‌وگو درباره مسائل منطقه حرف به میان می‌کشد و برای گفت‌وگو با عربستان سعودی اعلام آمادگی می‌کند و در فنلاند و سوئد عملیات نجات برجام را دنبال می‌کند.

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه این هفته در نشست خبری اعلام کرده بود که این احتمال وجود دارد که ظریف سفر کوتاهی به پاریس داشته باشد.

وی همچنین به سفر محمدجواد ظریف به شرق آسیا اشاره کرد و گفت: وزیر امور خارجه در ادامه دیپلماسی فعال ایران و تعامل با کشورهای مختلف به چین و ژاپن می‌رود و در جریان این سفرها مسائل دوجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحث و رایزنی قرار می‌گیرد. سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد که در سفر ظریف به کویت، قطر، عمان و حتی عراق طرح‌های ایران در ارتباط با تشکیل مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای در خلیج‌فارس و همچنین امضای پیمان عدم‌تعرض بین ایران و کشورهای خلیج‌فارس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  ظریف هم در حاشیه سفرش به اسکاندیناوی درباره اهمیت 3 کشور شمال اروپا به خبرنگاران گفته بود: فنلاند از گذشته طرحی برای گفت‌وگو درخصوص خلیج‌فارس داشت که تقریبا مشابه طرحی است که از سوی ایران مطرح شده است.

این 3 کشور (فنلاند، سوئد و نروژ) در حوزه موضوعات منطقه‌ای ما فعال هستند؛ سوئد مسئولیت نخستین اجلاس یمن را بر عهده داشت و همچنین نروژ به‌دنبال برگزاری اجلاسی درباره افغانستان است.

لاریجانی: اوباما دشمن دانا بود
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با شبکه خبری ان‌بی‌سی در پاسخ به سؤال مجری که پرسید آقای ترامپ می‌گوید به‌دنبال مذاکره با ایران است. آیا شما از این پیشنهاد حمایت می‌کنید؟ گفت: شما اگر جای ما بودید این کار را می‌کردید؟ زمانی آقای اوباما در دولت قبل پیشنهاد مذاکره کرد که ایران پذیرفت. چرا؟ چون برداشت ما این بود که اوباما اصولی دارد. دشمن ما بود اما دشمن دانا بود و با دشمن دانا می‌شد مذاکره کرد اما با دشمن نادان و حتی دوست نادان نمی‌توان مذاکره کرد. رئیس مجلس در این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه ملت ایران کاری با نتیجه انتخابات2020 آمریکا ندارد، گفت: ملت ایران پیام‌های تصویری را که آقای پمپئو و دیگران می‌فرستند، به شوخی می‌گیرند و اگر شما هم با مردم صحبت کنید، متوجه می‌شوید که رفتارهایی که آمریکایی‌ها انجام داده‌اند، باعث شده همبستگی ملی در کشور بسیار گسترش یابد.

شرط ایران برای مذاکره با آمریکا
علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری در  شورای‌عالی امنیت ملی در مصاحبه‌ای با شبکه ان‌بی‌سی‌نیوز تأکید کرد: کارزار «فشار حداکثری» دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، ایران را به زانو درنخواهد آورد و به میز مذاکره هسته‌ای برنمی‌گرداند. دبیر شورای‌عالی امنیت ملی افزود: هدف تحریم‌ها، مذاکره نیست بلکه وادار کردن ما به تسلیم است. تا زمانی که آمریکا این رویکرد را در پیش بگیرد ایران هرگز به‌دنبال مذاکره نخواهد بود.شمخانی تأکید کرد که ایران به‌دنبال سلاح‌های هسته‌ای نیست؛ زیرا این سلاح‌ها در اسلام حرام است و برای کسانی مانند اسرائیل که آن را دراختیار دارند، امنیت ایجاد نکرده است.وی همچنین گفت که «تمایلی نظامی» برای نابودی اسرائیل ندارد و مردم فلسطین درباره سرنوشت اسرائیل تصمیم‌گیری خواهند کرد.شمخانی تأکید کرد: ایران تصمیم‌های خود را براساس سیاست آمریکا و اینکه چه‌کسی رئیس‌جمهور آن کشور است و یا اینکه ترامپ برای دور دوم رئیس‌جمهوری نخواهد بود، اتخاذ نمی‌کند.به‌گفته شمخانی، تصمیم اخیر ترامپ برای حمله نکردن به ایران ناشی از «ارزیابی هزینه و فایده» بوده است.شمخانی به ان‌بی‌سی‌نیوز گفت: اگر آمریکا و ایران وارد درگیری نظامی شوند ایران «ابزارهای متعددی دراختیار دارد، ازجمله جنگ نیابتی».وی تأکید کرد: درصورت وقوع جنگ، آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن در «وضعیت بدی» قرار خواهند گرفت.


















 

این خبر را به اشتراک بگذارید