• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 30 مرداد 1398
کد مطلب : 73653
+
-

چتری برای نیازمندان شهرکرد

مسجد جامع شهرکرد با راه‌اندازی یک موسسه خیریه، 854 نیازمند را زیر پوشش قرار داده است

مسجد
چتری برای نیازمندان شهرکرد

  مسجد جامع تاریخی شهرکرد جزو برترین مساجد استان و کشور به شمار می‌رود که توانسته است به بهترین نحو در مسیر سلوک انبیا از جمله کمک به نیازمندان حرکت کند.به گزارش مهر، مسجد جامع شهرکرد یکی از مسجد‌های تاریخی استان چهارمحال و بختیاری است که در بافت قدیمی شهرکرد واقع شده است. مسجد جامع شهرکرد قدمتی بیش از ۱۶۰ سال دارد. این مسجد از لحاظ معماری و وسعت کامل‌ترین و بزرگ‌ترین مسجد تاریخی استان چهارمحال و بختیاری محسوب می‌‌شود.

این مسجد دارای دو شبستان تابستانی و زمستانی است. این مسجد مساحتی در حدود 2 هزار و ۵۰۰ متر را در بر می‌گیرد. کاشی‌کاری هفت‌رنگ، حوض، طاق‌نماهای جناقی، آجرکاری، درهای چوبی، گره چینی، منبر منبت‌کاری شده و... ویژگی‌های معماری و هنری مسجد جامع را تشکیل می‌دهند.

سبک معماری این مسجد، چهار ایوانی و دارای دو شبستان زمستانه و بهاره است. شبستان زمستانه در ضلع غربی صحن و به عمق یک متری زمین قرار دارد و دارای ستون‌های سنگی در زیر طاق و گنبد است. شبستان بهاره با گنبد مرکزی و گنبد خانه‌های جانبی، در ضلع جنوبی واقع شده و حجره‌ها و رواق، صحن مسجد را دربر گرفته‌اند.

مسجد جامع شهرکرد در حال حاضر کامل‌ترین مسجد تاریخی در استان چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود که هنوز پس از سال‌ها فعالیت جزو فعالیت‌ترین مساجد این استان است. مسجد جامع شهرکرد در تمام بخش‌های مذهبی، فرهنگی، خیریه و کمک به ایتام و نیازمندان جایگاه اول را در برگزاری برنامه‌ها در استان دارد.


هیات مذهبی مسجد جامع شهرکرد 

هیات مذهبی فاطمیه مسجد جامع شهرکرد جزو اولین و سابقه‌ترین هیات‌های مذهبی استان به شمار می‌رود که از دیرباز نقش مهمی در برگزاری آیین‌های عزاداری داشته است.این هیات مذهبی هر ساله همزمان با ماه محرم و ایام سوگواری شهادت حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و یاران باوفای ایشان با آ‌یین‌های مختلف و با حضور پرشور مردم به بزرگداشت این ایام و عزاداری می‌پردازد.

مردم به‌ویژه کسبه شهرکرد در برنامه‌های این هیات مذهبی در ماه محرم حضور پرشوری دارند و جایگاه برگزاری مراسم عزاداری برای شهادت حضرت اباعبدالله الحسین‌(ع) در این هیات مذهبی نزد مردم بسیار بالا است.
مسجد جامع شهرکرد همچنین در برگزاری برنامه‌های فرهنگی، جشن‌ها و اعیاد جزو برترین مساجد استان است.

تنوع برنامه‌های فرهنگی از مهم‌ترین ویژگی‌های این مسجد است که نقش مهمی در جذب جوانان به این مسجد داشته است. حضور پر شور جوانان و مشارکت آنها در برنامه‌های فرهنگی مسجد بیش از سایر مساجد استان است. بسیاری از جشن‌ها و برنامه‌های مهم دهه فجر با حضور پرشور مردم در این مسجد برگزار می‌شود.


دستگیری از نیازمندان

یکی از فعالیت‌های مهم مسجد جامع شهرکرد حرکت در مسیر فعالیت‌های خیرخواهانه و کمک به نیازمندان استان چهارمحال و بختیاری است. این مسجد با راه‌اندازی یک خیریه توانسته بیش از ۸۵۴ نیازمند را تحت پوشش خود قرار دهد.
مسئول اجرایی مرکز نیکوکاری محبین ائمه مسجد جامع شهرکرد می‌گوید: کمک به زنان بی‌سرپرست، ایتام، بیماران و از کار افتاده‌ها از مهم‌ترین خدمات این خیریه به شمار می‌رود.«مرضیه بیاتی» با اشاره به این‌که اولویت‌های نیازمندان در این مرکز نیکوکاری طبقه‌بندی شده است، بیان می‌کند: کمک‌های مردمی توسط این خیریه جمع‌آوری و بر اساس اولویت‌ها به نیازمندان کمک می‌شود. 8 نفر در این خیریه در جمع‌آوری کمک‌های مردمی و اهدای کمک‌ها به نیازمندان فعالیت می‌کنند.

مسئول اجرایی مرکز نیکوکاری محبین ائمه مسجد جامع شهرکرد با بیان این‌که این خیریه در مناسبت‌های مختلف خدمات‌رسانی به نیازمندان را انجام می‌دهد، می‌گوید: به عنوان مثال در آستانه سال نو تهیه لباس نو و مواد غذایی برای نیازمندان از مهم‌ترین اقدامات سالانه این خیریه به شمار می‌رود. همچنین توزیع گوشت قرمز در عید قربان در بین نیازمندان از مهم‌ترین اقدامات این خیریه است.

بیاتی می‌افزاید: از دیگر خدمات مرکز نیکوکاری محبین ائمه مسجد جامع شهرکرد تامین دارو برای بیماران نیازمند است.وی با اشاره به این‌که تهیه جهیزیه برای نوعروسان نیازمند از مهم‌ترین خدمات این خیریه است، بیان می‌کند: از ابتدای امسال تاکنون حدود ۱۳ مورد کمک جهیزیه توسط این خیریه تهیه شده است.
بیاتی با اشاره به این‌که برگزاری اردوهای زیارتی برای نیازمندان نیز از دیگر خدمات این خیریه است، می‌گوید: بسیاری از نیازمندان تحت پوشش این خیریه به سفر زیارتی مشهد مقدس اعزام شده‌اند.


برگزاری برنامه‌های فرهنگی

عضو هیات امنای مسجد جامع شهرکرد اظهار می‌کند: مسجد جامعه شهرکرد جزو مساجد مهم استان چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود که جایگاه بسیار بالایی نزد مردم این استان دارد.«حمیدرضا حبیبیان» بیان می‌کند: این مسجد تاریخی با قدمتی بیش از ۱۶۰ سال همچنان در برپایی نماز جماعت، برگزاری برنامه‌های فرهنگی و ترویج فرهنگ دینی در جامعه فعال است و روزبه‌روز شاهد افزایش حضور جوانان و فعالان دینی و مذهبی در این مسجد هستیم.

وی اضافه می‌کند: حضور پر شور جوانان در فعالیت‌های فرهنگی مسجد از مهم‌ترین ویژگی‌های این مسجد به شمار می‌رود.حبیبان ادامه می‌دهد: این مسجد در برگزاری تمام برنامه‌های فرهنگی و مذهبی جایگاه بالایی نزد مردم دارد و تمام برنامه‌ها با حضور پر شور مردم برگزار می‌شود.  وی بیان می‌کند: با تلاش خادمان تمام امکانات مذهبی، فرهنگی و... در این مسجد فراهم شده است. راه‌اندازی کتابخانه و محل مطالعه از دیگر ویژگی‌های این مسجد به شمار می‌رود که زمینه ترویج فرهنگ مطالعه را فراهم کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید