• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 30 مرداد 1398
کد مطلب : 73644
+
-

شلمچه یک گام به بصره نزدیک شد

عملیات اجرایی مسیر ریلی شلمچه - بصره طی ماه‌های آینده آغاز می‌شود

شلمچه یک گام به بصره نزدیک شد

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اهمیت توسعه خطوط ریلی با کاربرد تجاری و حمل و نقل، گفت: به همین منظور عملیات اجرایی مسیر ریلی شلمچه - بصره طی ماه‌های آینده آغاز می‌شود. به گزارش ایرنا «سعید رسولی» در نشست بررسی ظرفیت‌های ریلی در بندر خرمشهر اظهار کرد: طول مسیر ریلی شلمچه به بصره ۳۳ کیلومتر است که در این مسیر باید یک پل ۷۰۰ متری نیز ساخته شود.

وی ادامه داد: این عملیات اجرایی یک‌ساله به اتمام خواهد رسید و مقصد نهایی این خط آهن اتصال به شهر لاذقیه در کشور سوریه است. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای تکمیل این مسیر، خط راه‌آهن بندرامام خمینی(ره) نیز به خرمشهر متصل می‌شود تا نقش یک کریدور استراتژیک را در منطقه داشته باشد.

رسولی با بیان این‌که پیش از اجرایی شدن اتصال ریلی بندر امام خمینی(ره) به خرمشهر، طرح دوخطه شدن مسیر خرمشهر - اهواز در اولویت استان قرار داشت، گفت: در نهایت با توافقی که در استان صورت گرفت قرار شد خط دوم خرمشهر - اهواز با طرح اتصال بندر امام(ره) جابه‌جا شود تا به تکمیل هرچه بیشتر ظرفیت‌های ریلی استان خوزستان کمک کند.

این مسئول افزود: این شرکت بر اساس قانون تابع تقسیمات کشوری نیست و به همین دلیل به خاطر ظرفیت‌های بسیار زیاد خوزستان ۲ اداره کل راه‌آهن در این استان وجود دارد و شریان‌های اصلی ریلی آن دوخطه هستند که شامل مسیرهای بندر امام - اهواز و اهواز – اندیمشک است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که به جهت وجود ظرفیت‌های متعدد ریلی خوزستان مشکلی در این حوزه ندارد، گفت: آن زمانی که تصمیم گرفته شد اولویت دوخطه کردن خرمشهر - اهواز به مسیر ریلی بندر امام - خرمشهر داده شود، برای اتصال شلمچه - بصره از اهمیت استراتژیک ویژه‌ای برخوردار است.

پروژه اتصال راه‌آهن خرمشهر به شلمچه (به طول ۱۷ کیلومتر) در سال ۹۰ به بهره‌برداری رسید و ادامه آن تا شهر بصره به طول ٣٣ کیلومتر در خاک عراق باقی مانده است که به دلایل مختلف از جمله حمله داعش به عراق در سال ۲۰۱۴‌میلادی، در داخل عراق دچار وقفه شد. پیش از این رسولی از بهره‌برداری این خط ریلی تا پایان سال 98 خبر داده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید