• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 28 مرداد 1398
کد مطلب : 73510
+
-

معرفی«در جست‌وجوی فریده» به‌عنوان نماینده ایران در اسکار همه را خوشحال نکرد

انتخاب در نیمه‌شب

سینما
انتخاب در نیمه‌شب


 زمان انتخاب نماینده ایران برای اسکار از سوی هیأت معرفی شهریور‌ماه بود، اما در یک اتفاق غیرقابل پیش‌بینی نیمه‌ شب گذشته اسم فیلم مستند «در جست‌وجوی فریده» روی کانال‌ها و سایت‌های خبری به‌عنوان نماینده سینمای ایران برای اسکار 2020اعلام شد؛ فیلمی که به‌نظر بودن یا نبودنش به دلایل مختلف از جمله نبود پخش‌کننده خارجی شانسی برای سینمای ایران ندارد.
به گزارش همشهری، طبق اعلام رائد فریدزاده، دبیر و سخنگوی هیأت معرفی فیلم ایرانی به اسکار، ابتدا فهرستی اولیه متشکل از 10فیلم در جلسه انتخاب نماینده سینمای ایران به اسکار از میان 70فیلم اکران شده که شرایط لازم برای شرکت در مراسم اسکار را داشتند، انتخاب شد. در نهایت 3فیلم قصر‌شیرین (رضا میرکریمی)، در جست‌وجوی فریده (آزاده موسوی و کورش عطایی) و متری شش‌و‌نیم (سعید روستایی) روی میز هیأت انتخاب قرار گرفت و در نهایت یک فیلم مستند انتخاب شد. فیلم‌های مغزهای کوچک زنگ زده (هومن سیدی)، بمب، یک عاشقانه (پیمان معادی)، سرو زیر آب (محمدعلی باشه‌آهنگر)، آشغال‌های دوست‌داشتنی (محسن امیریوسفی)، قصر شیرین (رضا میرکریمی)، در جست‌وجوی فریده (آزاده موسوی و کورش عطایی)، عرق سرد (سهیل بیرقی)، متری شش‌ونیم (سعید روستایی)، سرخ‌پوست (نیما جاویدی) و شبی که‌ماه کامل شد (نرگس آبیار) فهرست اولیه هیأت انتخاب برای معرفی نماینده سینمای ایران به اسکار را تشکیل داده بودند.

تغییر در قوانین زمانبندی معرفی فیلم به اسکار
یکی از پرسش‌ها درباره انتخاب «در جست‌وجوی فریده» معرفی شبانه و با عجله فیلم بود که رائد فریدزاده، سخنگوی هیأت معرفی فیلم ایرانی به اسکار علت آن را تغییر در قوانین زمانبندی آکادمی اعلام کرده است. فریدزاده با بیان این مطلب که از سوی آکادمی به ما اعلام کردند که فرصت مورد‌نظر تمدید نخواهد شد و تا قبل از اکتبر تمام متریال فیلم باید به آکادمی اسکار ارسال شود، تا فیلم موردنظر چک شود که آیا براساس قواعد و قوانین منتشر شده هست یا نه، توضیح داد: «در چنین شرایطی می‌توان گفت که ما کمی هم دیر اقدام کردیم. یکی دیگر از مشکلات اساسی که با آن مواجه هستیم چگونگی ارسال اثر مورد‌نظر به اسکار بود؛ چرا که هیچ‌کدام از شرکت‌های پست بین‌المللی در ایران حضور ندارند و در چنین شرایطی ارسال نسخه فیلم به آمریکا بسیار سخت‌تر است. تمام آثاری که تا ۸ مهر‌ماه سال‌جاری ممکن بود اکران ‌شوند، نیز مورد توجه قرار گرفتند. در واقع نامه‌ای به اداره نظارت و ارزشیابی ارسال کردیم و آنها نیز اسامی فیلم‌هایی که احتمال اکران آنها تا این تاریخ وجود دارد را اعلام کردند تا مورد بررسی هیأت‌انتخاب قرار گیرد.»


4ستاره برای فیلم فریده
سایت آی‌ام‌دی‌بی ‌ازجمله سایت‌های انگلیسی‌زبان است که ضمن پرداختن به خلاصه موضوع داستان فیلم مستند در جست‌وجوی فریده (1997) اثر کورش عطایی و آزاده موسوی، آرای رأی‌دهندگان به این فیلم را نیز در سایت خود انتشار داده است. v 43نفر از کاربرانی که فیلم را دیده‌اند در آی‌ام‌دی‌بی ‌نظر خود را درباره فیلم در جست‌وجوی فریده اعلام کرده‌اند. بر مبنای آرای این افراد، آی‌ام‌دی‌بی ‌به فیلم در جست‌وجوی فریده از مجموع 10امتیاز 8.3 امتیاز داده است. بر همین اساس نیز آی‌ام‌دی‌بی ‌از مجموع 5ستاره 4ستاره به این فیلم اختصاص داده است. هنوز در سایت‌های انگلیسی‌زبان این فیلم از نظر منتقدان مورد بررسی قرار نگرفته است و تمامی سایت‌های انگلیسی‌زبان بیشتر به خلاصه فیلم پرداخته‌اند و به لحاظ محتوایی آن را مورد بررسی قرار نداده‌اند. حتی در سایت‌هایی نظیر روتن تومیتوز و متاکرتیک منتقدان هنوز امتیازی به این فیلم اختصاص نداده‌اند، البته نباید از نظر دور داشت که مستند بودن فیلم و عدم‌ نمایش آن به‌طور گسترده در عرصه بین‌المللی سبب شده تا بازتاب چندانی درباره این فیلم در رسانه‌های خارج از کشور ارائه نشود.





 تحریم‌ها و موانع در جست‌وجوی فریده


الهه نوبخت که پخش این فیلم را برعهده دارد، درباره حضور «در جست‌وجوی فریده» در اسکار به همشهری گفت: «با توجه به معرفی فیلم مستند برای اسکار، کارهایی قبل‌تر صورت گرفته و باید رایزنی‌هایمان را نیز گسترده‌تر کنیم. فیلم قبلا در فستیوالی در آمریکای شمالی رفته و نمایش داده شده است با این حال باید تصمیم‌گیری پخش‌های خارجی را داشته باشیم.»
نوبخت درباره تحریم‌ها و اینکه هم‌اکنون شرایط سختی برای تفاهم با کمپانی‌های خارجی وجود دارد، عنوان کرد:« متأسفانه سینمای ما در معرض تحریم‌ها و شرایط سخت ناشی از آن قرار گرفته است اما چاره‌ای نداریم جز اینکه با یک کمپانی اروپایی و آمریکایی تفاهمنامه‌ای داشته باشیم تا تبلیغات فیلم را انجام دهیم. این کار هم سختی‌های خود را دارد اما در تلاش هستیم هر چه سریع‌تر این اتفاق صورت گیرد.»






واکنش بازیگر متری شش‌ونیم
چقدر زود اعلام کردید

شب گذشته انتشار خبر انتخاب فیلم مستند «در جست‌وجوی فریده» به‌عنوان نماینده ایران در اسکار سال 2020واکنش‌های مختلفی را  در پی داشت. بازیگر «متری شش‌ونیم» به این انتخاب اعتراض کرده و در صفحه شخصی خود نوشت: «هر سال اواخر شهریور نماینده سینمای ایران به اسکار اعلام می‌شد، علت این عجله در انتخاب چی بود؟ «درجست‌وجوی فریده» نماینده سینمای ایران در اسکار؟ فیلم خوبیه، درست ولی براساس کدوم موفقیت بین‌المللی؟ نمی‌تونستین تا بعد از جشنواره ونیز صبر کنید؟»

















واکنش بازیگر قصرشیرین
درخواست برای شفاف‌سازی

حامد بهداد، بازیگر فیلم قصرشیرین به انتخاب فیلم در جست‌وجوی فریده به‌عنوان نماینده ایران در اسکار واکنش نشان داد.‌حامد بهداد در یادداشتی نوشت: «ضمن تبریک و آرزوی موفقیت به عوامل سازنده فیلم مستند «درجست‌وجوی فریده» برای معرفی به‌عنوان نماینده سینمایی، به مراسم اسکار ۲۰۲۰، با توجه به شکل غیرمعمول تشکیل کمیته انتخاب، برخلاف روال دوره‌های قبلی و شایعات و ابهامات موجود، درباره نحوه انتخاب نماینده سینمایی ایران و نظر به سیاست شفاف‌سازی ریاست سازمان سینمایی، درخواست انتشار جزئیات و شرح مذاکرات 2جلسه اخیر هیأت انتخاب نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۰ را داریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید