• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 28 مرداد 1398
کد مطلب : 73479
+
-

افزایش شکاف قیمت زمین و آپارتمان

بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد که کاهش تعداد معاملات زمین و خانه کلنگی از کاهش انگیزه سازندگان برای ساخت مسکن حکایت دارد

تازه‌ترین اطلاعات رسمی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد میانگین قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان‌های کلنگی معامله شده در یک‌سال گذشته 175درصد افزایش یافته و در همین دوره قیمت هر مترمربع آپارتمان 110درصد رشد کرده است. مقایسه این 2 رقم از شکافی عمیق بین روند حرکت قیمت فروش آپارتمان و زمین حکایت دارد.
به گزارش همشهری، قیمت فروش زمین و خانه کلنگی در بهار امسال نسبت به بهار پارسال 174.6درصد جهش داشته اما میانگین قیمت فروش هر متر آپارتمان نسبت به بهار پارسال 109.6درصد افزایش یافته است. البته این آمارها نشان می‌دهد روند تغییر قیمت زمین و خانه کلنگی در یک فصل گذشته اندکی کند شده؛  به‌طوری که در بهار امسال قیمت زمین نسبت به زمستان پارسال 16.6درصد بالا رفته اما رشد قیمت هر متر آپارتمان مسکونی در همین دوره 22.7درصد بوده است.

دامنه نوسان آپارتمان 2 تا 64میلیون
مرکز آمار ایران در گزارش فصلی خود از تحولات بازار مسکن پایتخت اعلام کرده، حداقل قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در تهران در فصل بهار امسال 2میلیون تومان و حداکثر 64میلیون تومان و میانگین قیمت هم 13میلیون تومان بوده که به این ترتیب متوسط قیمت آپارتمان نسبت به زمستان پارسال 22.7درصد رشد داشته اما تعداد معاملات 23.2درصد افت کرده است. همچنین رشد قیمت مسکن در بهار امسال نسبت به بهار پارسال 109.6درصد برآورد شده اما تعداد معاملات نسبت به بهار پارسال 45.3درصد ریزش داشته است.

کلنگی‌های پرتقاضا
براساس این آمارها، حداقل قیمت یک مترمربع زمین یا خانه کلنگی که معاملات آنها در بنگاه‌های معاملات ملکی تهران ثبت شده، 2میلیون تومان و حداکثر 72میلیون بوده است؛ به این ترتیب میانگین قیمت زمین و خانه کلنگی 17میلیون تومان ثبت شده است. آمارها نشان می‌دهد میانگین مساحت معامله شده در بازار زمین و خانه‌های کلنگی هم 246مترمربع بوده است.

رشد قیمت، افت تقاضا
به‌گفته مرکز آمار ایران، درحالی‌که قیمت هر مترمربع زمین و خانه کلنگی در یک‌سال اخیر 175درصد قد کشیده اما تعداد معاملات انجام شده در این بازار در دوره یکساله اخیر 22.5درصد ریزش داشته است. آمار معاملات املاک کلنگی و زمین مسکونی در بهار امسال هم، نسبت به زمستان پارسال 12.5درصد کاهش را تجربه کرده است.
 به‌نظر می‌رسد رشد قیمت زمین و خانه‌های کلنگی در پایتخت از یک سو و افت تعداد معاملات از سوی دیگر نشان می‌دهد تقاضا برای خرید به‌دلیل جهش قیمت کم شده که اثر آن در آمار پروانه‌های ساختمانی صادر شده در تهران و در یک افق بلندمدت روی تولید و عرضه مسکن تازه‌ساخت نمایان خواهد شد.

نبض قیمت در پیش‌فصل بازار اجاره
میانگین اجاره‌بها در شهر تهران در بهار امسال نسبت به زمستان پارسال 17.4درصد و نسبت به بهار سال گذشته 35درصد رشد کرده که البته این آمار نمایانگر تغییرات اجاره‌بها در پیش‌فصل داغ جابه‌جایی مستأجران است؛ به‌ویژه اینکه تعداد معاملات اجاره‌بها در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته 18.5درصد کمتر شده که نشان از توافق احتمالی برخی مالکان و مستأجران برای تمدید قرارداد اجاره با افزایش در محدوده تورم دارد و از سوی دیگر علامت دیگری است که حکایت از تأخیر در تصمیم به جابه‌جایی مستأجران دارد. نشانه‌های واقعی اثر رشد قیمت مسکن بر اجاره‌بها در آمارهای فصل تابستان نمایان می‌شود که به‌احتمال زیاد در نیمه فصل پاییز منتشر خواهد شد.

راز سبقت قیمت زمین و خانه کلنگی


ایرج رهبر، عضو هیأت‌رئیسه کانون انبوه‌سازان مسکن اثر‌گذاری رشد آمار صدور پروانه‌های ساختمانی بر افزایش قیمت خانه‌های کلنگی را رد می‌کند و به همشهری می‌گوید: اصلی‌ترین دلیل افزایش بیشتر قیمت زمین و ساختمان‌های کلنگی، نسبت به آپارتمان‌های مسکونی، محدود بودن طرف عرضه زمین و خانه‌های کلنگی نسبت به میزان عرضه آپارتمان‌های مسکونی است. به گفته او، وقتی مالکان زمین‌ یا خانه‌های کلنگی تصمیم به فروش ملک خود می‌گیرند، بسته به منطقه و سطح تقاضا، قیمت پیشنهادی خود را اعلام می‌کنند، ولی از آنجا که حجم تقاضا بیشتر از عرضه است، طبیعی است که شاهد رشد بیشتر قیمت زمین و خانه‌های کلنگی نسبت به آپارتمان باشیم.
عضو هیأت‌رئیسه کانون انبوه‌سازان مسکن در تحلیل این آمار می‌گوید: مقایسه پروانه‌های ساختمانی در یک سال گذشته، نشانه‌ای از رونق در بخش ساخت و تولید مسکن ندارد، بلکه باید دید رشد قیمت زمین، خانه‌های کلنگی و آپارتمان، ناشی از رشد قیمت در چه مناطق و محله‌هایی است؛ زیرا به‌طور طبیعی ارزش زمین در مناطق یک، 2 و 3 شهر تهران به‌دلیل محدودیت عرضه، رشد بیشتری از قیمت آپارتمان‌های مسکونی را داشته است.
ایرج رهبر درباره چشم‌انداز قیمت زمین و مسکن در شهر تهران در ماه‌های آینده توضیح می‌دهد: به‌دلیل محدودیت تولید و ساخت مسکن در 5سال گذشته شاهد شکاف بین عرضه و تقاضا بودیم که اثر آن را با جهش غیرقابل پیش‌بینی در یک سال گذشته مشاهده کردیم؛ زیرا در دوران  وزیر قبلی شاهد خواب طولانی در تولید مسکن بودیم اما انتظار می‌رود درصورت عملیاتی شدن برنامه‌های  وزیر فعلی، دست‌کم شکاف ایجاد شده کاهش یابد که اثر آن در یک بازه زمانی 3 تا 5ساله مشخص خواهد شد. به گفته او، بعید است قیمت مسکن در شهر تهران تا پایان سال با رشد مواجه شود؛ به‌ویژه اینکه قیمت در برخی مناطق شهری پایتخت که رشد زیادی را در ماه‌های گذشته تجربه کرده، به‌ویژه درخصوص آپارتمان‌های لوکس مورد مصرف دهک‌های بالای درآمدی در حال کاهش است.

این خبر را به اشتراک بگذارید