• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 28 مرداد 1398
کد مطلب : 73451
+
-

ظریف بعد از قطر به کویت رفت و در آنجا پیشنهاد پیمان عدم‌تعرض را مطرح کرد

تور شکست تحریم

موسویان در گفت‌وگو با همشهری: موافقتنامه امنیتی با عربستان احیا شود

تور شکست تحریم

اسماعیل سلطنت‌پور/خبر‌نگار

همزمان با سفر وزیر امور خارجه کشورمان به کویت و پیشنهاد ایران برای پیمان عدم‌تعرض، یک مقام نظامی بلندپایه ایران پیشنهاد داده که برای امنیت خلیج‌فارس گروه 1+7تشکیل شود. پیشنهاد دریادار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای تامین امنیت خلیج‌فارس با 7کشور جنوبی حاشیه خلیج‌فارس و ایران است.
وزیر امور خارجه که دور تازه‌ای از رایزنی‌های منطقه‌ای را آغاز کرده در تازه‌ترین مرحله از این تحرکات به کویت رفت، ظریف هفته قبل هم در قطر با امیر این کشور دیدار کرده بود، وزیر خارجه در این مرحله از سفرهای خود با یک پیشنهاد مشخص به کشورهای منطقه سفر می‌کند. محمدجواد ظریف دیروز در دیدار با نواف جابر الصباح، ولیعهد کویت با اشاره به لزوم همکاری کشورهای منطقه با توجه به تحولات جاری و پیش‌رو، اظهار داشت: ما و شما در این منطقه ماندنی هستیم و بیگانگان رفتنی‌اند. نواف جابر الصباح هم مصالح منطقه را بالاتر و مهم‌تر از هر چیزی خواند و افزود: ما همواره برای همکاری و گفت‌وگو آماده‌ایم و آن‌را به مصلحت منطقه و امنیت و ثبات آن می‌دانیم. دیدار با همتای کویتی برنامه دیگر ظریف در این کشور بود که طی آن درخصوص ابعاد مختلف روابط دو‌جانبه، مسائل منطقه‌ای ازجمله سوریه و یمن، شرایط جاری در منطقه خلیج‌فارس، مهم‌ترین مسائل بین‌المللی و سایر موضوعات مورد علاقه گفت‌وگو و تبادل نظر شد. هیأت بلندپایه یمنی در دو هفته اخیر در تهران بوده که با وزیر خارجه و رهبر معظم انقلاب دیدار و در نشست سه‌جانبه با نمایندگان انگلیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا شرکت کردند. یمن از 5سال قبل آماج حملات عربستان و امارات قرار گرفته و از آن پس بود که سردی روابط ایران و عربستان و به تبع آن امارات و بحرین به تنش گرایید. با این حال ظریف بارها برای سفر به ریاض و دیدار با مقامات عربستان اعلام آمادگی کرده مشروط به اینکه عربستان دست از سیاست‌های خصمانه علیه ایران بردارد.
ظریف در کویت توییتر خود را هم به روز کرد و با اشاره به گفت‌وگوهای سطح بالای خود در کویت و مرور تحولات روز شنبه ایران نوشت: «دیپلماسی فعال ما ادامه دارد. امروز:
سخنرانی به مناسبت بیست و نهمین سالگرد آزادی آزادگان سرافراز در جمع رزمندگان جنگ. اکنون، عراق شریک بزرگ تجاری ماست. دیدار ثمربخش با معاون وزیر امور خارجه ژاپن، مصاحبه با لستر هولت از شبکه ان‌بی‌سی، نشست یمن، 4 کشور اروپایی و ایران در تهران، اکنون هم برای گفت‌وگوهای سطح بالا در کویت.»
شنبه شب جمعی از اعضای انجمن دوستی ایران و کویت با محمدجواد ظریف،  وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار کردند. روابط دوستانه و دیرینه ایران و کویت، مسائل منطقه‌ای ازجمله اوضاع فلسطین، ضرورت همکاری در خلیج‌فارس، شرایط جاری در منطقه و تروریسم اقتصادی آمریکا علیه مردم ایران ازجمله محورهای گفت‌وگو و تبادل نظر در این دیدار بود. وزیر خارجه در مذاکرات خود با مقامات کویتی پیشنهاد خود مبنی بر امضای توافقنامه عدم‌تعرض را مطرح کرده است. محمد ایرانی سفیر ایران درخصوص پیشنهاد ایران برای امضای پیمان عدم‌تجاوز با همسایگان عرب خلیج‌فارس گفت: تهران همواره طرفدار همکاری با این کشورها بوده است. ظریف در پایان سفرش به کویت در توییتر نوشت که پس از جلسه‌ای که با رئیس‌جمهور درباره سفر کویت خواهد داشت عازم تور اسکاندیناوی می‌شود. ظریف هفته قبل در دوحه قطر با امیر قطر و نخست‌وزیر و وزیر خارجه این کشور دیدار کرده بود. قطر دو سال قبل مورد غضب عربستان قرار گرفت و ریاض دستور محاصره اقتصادی قطر را صادر کرد و در آن زمان این ایران بود که با بازکردن حریم هوایی خود و ارسال مایحتاج اساسی و غذایی به قطر برای عبور از بحران کمک کرد.  ایران از ‌ماه‌ها قبل پیشنهاد گفت‌وگوی منطقه‌ای را به‌عنوان راه‌حل ثبات در منطقه مطرح کرده که در ادامه پیشنهاد انعقاد معاهده عدم‌تجاوز چاشنی این پیشنهاد شد.


موسویان: موافقتنامه امنیتی با عربستان احیا شود

سیدحسین موسویان، دیپلمات ارشد و استاد دانشگاه پرینستون آمریکا در واکنش به تحولات منطقه و روابط ایران با برخی کشورهای منطقه گفت: الان زمان آن است که ایران، عربستان و امارات را مورد آزمایش جدی قرار دهد. موردی فایده ندارد اینکه بگویند به هم حمله نکنیم کافی نیست. او در مصاحبه با همشهری که مشروح آن متعاقبا منتشر خواهد شد تأکید کرد: اگر بناست آمریکا را با ایران درگیر کنید و شما مصون باشید، چنین چیزی نداریم. اینکه شما نفت صادر کنید ما نکنیم خیر. لذا الان این حسن نیت‌ها که ظاهرا به خرج می‌دهند ما اولا باید استقبال کنیم اما بعد امتحان کنیم  ببینیم پشیمانی است یا فریب. موسویان با اشاره به ایده‌ها و ابتکارهای ایران در رابطه با منطقه افزود: آقای ظریف پیشنهاد عدم‌تجاوز را مطرح کرد، چند پیمان دیگر هم وجود دارد؛ ایران و عربستان پیمان امنیتی دارند که اتفاقا آقای روحانی آن را امضا کرده و می‌تواند احیا شود و عین آن با بقیه کشورهای خلیج‌فارس بسته شود، یا پیمان امنیت صادرات انرژی برای همه می‌تواند روی میز قرار بگیرد. ما درباره عربستان و امارات به یک پکیج برای همکاری جامع اقتصادی و امنیتی نیاز داریم.


نقش 1+7 در امنیت خلیج‌فارس

دریادار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تأکید کرد: ما معتقدیم 1+7 می‌تواند امنیت را در خلیج‌فارس ایجاد کند؛ 7کشور جنوبی خلیج‌فارس و کشور ایران که طولانی‌ترین مرز دریایی را با خلیج‌فارس دارد می‌توانند به امنیت پایدار در منطقه کمک کنند. وی با بیان اینکه امروز آبراهه‌های مهم از شمال و جنوب ایران ایمن و امن هستند گفت: آبراهه‌های عمیق در خلیج‌فارس و سواحل عمان بین جزایر جمهوری اسلامی ایران امنیت و ایمنی دارند و ما دائما به‌دنبال امنیت آن بوده‌ایم. وی افزود: خلیج‌فارس 250هزار کیلومترمربع وسعت دارد و خلیجی بسته است. اگر یکی از همین ناوها  یا زیردریایی‌هایی که سوخت هسته‌ای دارند در این منطقه دچار مشکل شود، سالیان سال برای کشورهای منطقه مشکل ایجاد خواهد شد، همین کشورهای جنوبی خلیج‌فارس و همسایه‌های مسلمان ما که آب‌شیرین‌کم دارند، آبی برای خوردن نخواهند داشت و اگر اتفاقی در خلیج‌فارس رخ دهد، اینها از تشنگی می‌میرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید