• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 28 مرداد 1398
کد مطلب : 73450
+
-

باغ هنر به بهره‌برداری رسید

عیدانه رهبری به مردم تهران

پیروز حناچی: چهارباغ تهران، عیدانه‌رهبری به مردم است که درآستانه عید غدیر کلنگ ساخت آن بر زمین زده شد

گزارش
عیدانه رهبری به مردم تهران

محمد سرابی/خبر‌نگار


اراضی عباس‌آباد با افتتاح هر پروژه غنی‌تر می‌شود؛ پروژه‌هایی که وجه مشترک همه آنها فرهنگ و گردشگری است فضای این بخش از پایتخت را تا جایی تغییر خواهند داد که ساختمان‌های اداری و دولتی مستقر در بخش‌هایی از این اراضی نیز در بلندمدت باید کاربری خود را به همین حوزه تغییر دهند. دیروز 3 بخش دیگر به این اراضی افزوده شد. ایستگاه 110آتش‌نشانی و دریاچه باغ هنر افتتاح و مجموعه چهارباغ کلنگ‌زنی شد.
شهردار تهران طی سخنانی در باغ هنر اظهار کرد: تحویل مجموعه اراضی عباس‌آباد برای بهره‌برداری پروژه‌های طراحی شده در این مجموعه بدون حمایت رهبری امکان‌پذیر نبود و می‌توان گفت مجموعه چهار باغ در حقیقت هدیه رهبری به مردم تهران بود. در آستانه عید غدیر، از سوی شهرداری و شورای شهر از ایشان تشکر می‌کنم.
پیروز حناچی در مراسم کلنگ‌زنی چهارباغ تهران واقع در اراضی عباس‌آباد گفت: این باغی که امروز(دیروز) کلنگ‌زنی شد یک ویژگی مهم دارد و آن پیوستگی شمال و جنوب اراضی عباس‌آباد است زیرا از مجموع 520هکتار اراضی عباس آباد که به شهرداری تهران تحویل داده شده است قطعا ساخت مجموعه چهارباغ موجب پیوستگی شمال و جنوب اراضی عباس‌آباد می‌شود.
وی ادامه داد: قطعا این پروژه در حداقل زمان ممکن آماده خواهد شد و یکی از دستاوردهای مهم در اجرای این پروژه اتصال آن به مصلای تهران خواهد بود که از طریق احداث زیرگذر انجام خواهد شد.
شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به مذاکراتی که با مجموعه مصلای تهران شده است، گفت: یک ایستگاه مترو در پروژه چهارباغ ساخته خواهد شد تا مردم دسترسی راحت‌تری به این مجموعه داشته باشند. در اینجا جاذبه‌هایی نیز ایجاد خواهد شد تا حضور مردم در این مجموعه تسهیل و به‌عنوان یک مقصد گردشگری قلمداد شود.
او تأکید کرد: مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضاهای سبز شهر تهران قول داده است که فاز یک این مجموعه در مدت یک سال ساخته شود. در این مجموعه براساس مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری حداکثر میزان ساخت‌وساز 5درصد کل سطح محوطه خواهد بود.
شهردار گفت: ما از کشور‌هایی هستیم که ادعا می‌کنیم صاحب سبکی در ایجاد فضای سبز به نام باغ‌سازی ایرانی هستیم. قدیمی‌ترین نمونه آن هم مجموعه پاسارگاد است. از میان 12باغ ایرانی، پاسارگاد به‌عنوان نخستین ادله و نقطه آغاز در سطح جهانی مطرح شد.
حناچی همچنین گفت: در طرح مصوب شورای‌عالی شهرسازی به این اشاره شده است که ساختمان‌های نامتجانسی که در اراضی عباس‌آباد قرار دارند در بلندمدت باید جای خود را به ساختمان‌های متجانس بدهند و کارکرد فرهنگی و گردشگری داشته باشند. این نیازمند مذاکره با دستگاه‌های دولتی است که هنوز قطعی نشده است.

دریاچه و باغ هنر
دریاچه تازه‌ساز باغ هنر در نزدیکی باغ کتاب قرار گرفته است و با فاصله کمی از آن می‌توان به باغ هنر رسید که در این روز سایه‌ ایوان آن، پناهگاه حاضران در برنامه شد. تامین آب برای این دریاچه و همینطور بخش‌های دیگر فضای سبز که به تازگی ساخته‌ شده است، یکی از سؤالاتی بود که خبرنگاران از شهردار پرسیدند.
شهردار تهران از مذاکره با وزارت نیرو به‌منظور احداث تصفیه‌خانه‌های محلی از پساب برای آبیاری فضای سبز خبر داد و درباره تأمین آب دریاچه هنر، گفت: تلاش داریم برای تأمین آب این دریاچه از پساب‌های تصفیه شده استفاده کنیم.
حناچی درباره آبیاری فضای سبز این مجموعه بیان کرد: فضای سبز، یکی از عناصر اصلی شهر تهران محسوب می‌شود که فضای سبز مجموعه اراضی عباس‌آباد نیز به مساحت ۴۷ هکتار در اختیار شهروندان قرار گرفته و ما برای آبیاری فضای سبز در این مجموعه از روش‌های جدید همچون آبیاری قطره‌ای بهره خواهیم گرفت.
شهردار تهران با اعلام اینکه با وزارت نیرو مذاکراتی انجام شده تا با ساخت تصفیه‌خانه‌های محلی از پساب برای آبیاری فضای سبز استفاده شود، گفت: برای تأمین آب دریاچه هنر می‌توانیم از قنات‌های بسیاری که از این مجموعه عبور می‌کنند، بهره بگیریم اما تمام تلاش ما این است که از آب‌های زیرزمینی کمتر استفاده کنیم و برای تأمین آب این دریاچه از پساب‌های تصفیه شده استفاده کنیم. در مجموعه اراضی عباس‌آباد یک تصفیه‌خانه هم‌ داریم.
وی با تأکید براینکه طرح‌های اجرایی در مجموعه اراضی عباس‌آباد از مصادیق اجرای عدالت در شهر تهران است، تصریح کرد: هم‌اکنون چندین ایستگاه مترو و پایانه حمل‌ونقل عمومی در اطراف مجموعه اراضی عباس‌آباد واقع شده و این مجموعه با داشتن باغ جواهرات، باغ کتاب، پارک آب و آتش و... که جزو جاذبه‌های این مجموعه محسوب می‌شوند به‌طور کلی یک جاذبه‌ویژه را برای شهر تهران ایجاد می‌کند.
شهردار تهران با اشاره به اینکه مجموعه اراضی عباس‌آباد با 4محور اصلی شهری و ایستگاه‌های مترو از جاذبه‌های جدید شهر تهران قلمداد می‌شود، گفت: خوشبختانه طرح آن در شورای‌عالی شهرسازی و کمیسیون ماده ۵ به تصویب رسیده است. قطعا پس از اجرای کامل طرح این مجموعه می‌توانیم شاهد ایجاد جاذبه‌ای بی‌بدیل برای شهر تهران باشیم. پل طبیعت به سرعت جهانی شد و عملکردهای دیگری مانند کتابخانه ملی و موزه دفاع‌مقدس داریم که بخش‌هایی مانند موزه جواهرات هم به آن خواهد پیوست. حناچی با اشاره به گذشته اراضی عباس‌آباد گفت: پیش از انقلاب قرار بود در این مجموعه «شهستان» ساخته شود. قانونی نیز به نام نوسازی اراضی عباس آباد تصویب شد و اکنون نیز شرکت نوسازی با تأسی به این قانون فعالیت می‌کند و تأکید ما نیز این است که باید مدیریت یکپارچه در این اراضی حفظ شود. در سال 84شورای‌عالی شهرسازی طرحی را برای این مجموعه تصویب کرد که این طرح به‌طور کامل به اجرا در نیامده و در بخش‌هایی اعوجاجاتی داریم اما نقشه راهی برای این اراضی تعیین شده است که براساس آن اراضی عباس‌آباد به پهنه‌های فرهنگی اختصاص پیدا کند. این در شورای‌عالی شهرسازی به تصویب رسید. شهردار تهران در پایان صحبت‌های خود به موضوع تفکیک زباله نیز اشاره کرد و گفت: تلاش ما در حوزه پسماند این است که حجم زباله‌ای که حمل می‌شود به حداقل برسد و برای این کار نیازمند همکاری همه شهروندان برای تفکیک از مبدأ هستیم تا چیزی که به آرادکوه منتقل می‌شود به کمپوست قابل استفاده تبدیل شود. نیروگاه 2مگاواتی آرادکوه نیز مجددا راه‌اندازی شده است. در تصاویری که از چهارباغ ساخته شده است نیروگاه‌های بادی دیده می‌شود و ما باید تمام شهرمان را با این نگاه اداره کنیم و با بالابردن بهره‌وری حداقل عارضه را ایجاد کنیم.
چهارباغ، شامل باغ بهشت به مساحت ۱۲ هکتار، باغ دانش به مساحت ۶ هکتار، باغ آفرینش به مساحت ۱۰ هکتار و باغ ایمان به مساحت ۱۴ هکتار است. این طرح، مجموعاً  حدود 45 هکتار وسعت دارد و در ضلع شمالی مصلای امام خمینی(ره) و جنوب منطقه اراضی عباس‌آباد حد فاصل اتوبان مدرس و حقانی واقع شده است.


انسجام طراحی با مصلی


علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران:

با ایجاد یک شبکه کامل و مستقل از آب شهر، آب مصرفی فضای سبز تهران صددرصد از محلی غیر از آب آشامیدنی تامین می‌شود. مجموعه چهارباغ یکی از پروژه‌های کلانشهر تهران در حوزه فضای سبز محسوب می‌شود. تلاش شده طراحی این پروژه با حفظ اصالت معماری ایرانی اسلامی انجام شود.
 براساس سیاست‌ها باید باغ‌های ایرانی اسلامی در کشور احداث شود. چهارباغ بستری از فضای سبز با موضوعات فرهنگی و اسلامی است و تلاش خواهیم کرد انسجام آن با طراحی مصلای تهران حفظ شود. 
خیال شهروندان باید در این زمینه راحت باشد که سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شبکه‌ای جدا از آب آشامیدنی برای آبیاری فضای سبز دارد. ما ۵۵۰ مخزن نگهداری آب ناشی از نزولات آسمانی داریم تا در مواقع نیاز برای آبیاری فضای سبز از آنها بهره بگیریم. به این ترتیب کمترین میزان استفاده از آب‌های زیرزمینی را خواهیم داشت. با ایجاد ۴۲ هکتار فضای سبز در مجموعه چهارباغ، فضای سبز داخلی حریم شهر تهران افزایش چشمگیری خواهد داشت.


توسعه فضای عمومی ادامه دارد​​​​​​​

​​​​​​​


 علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران: 
از اوایل دهه ۵۰ توجه به اراضی عباس‌آباد مطرح شد و در قانون مجلس شورای ملی نیز توجه به این محدوده مورد تأکید قرار گرفته است تا به‌عنوان مجموعه‌ای ویژه به آن نگاه شود. هر چند در دوره‌های مختلف پیش‌بینی‌ها و تغییراتی برای برنامه‌های ویژه این اراضی اتفاق افتاده اما براساس طرح مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری این مجموعه مسیر مشخصی را در شکل‌گیری فضاهای فرهنگی پیموده است. آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد این است که در شهری همانند تهران توسعه عرصه‌های عمومی از مصادیق توجه به عدالت عمومی است. شهری که هر اقدامی برای عرصه‌گشایی به نفع شهروندان در آن به‌عنوان عدالت اجتماعی محسوب می‌شود. ‌اما وقتی فضای شهری ایجاد می‌شود بعضا به‌دلیل نبود متولی برای مدیریت آن کج‌کاری‌هایی در این فضاها ایجاد می‌شود. لذا باید به مدیریت فضاهای عمومی توجه ویژه‌ای داشته باشیم و از شهرداری می‌خواهیم در این زمینه برنامه مدونی در دستور کار خود قرار دهد. در دو سالی که از عمر مدیریت شهری جدید می‌گذرد و ما به‌عنوان نمایندگان مردم در خدمت‌شان بودیم مجموعه اقدامات ارزشمندی در حوزه پروژه‌های توسعه‌ای انجام شده که تعدادی از آنها امروز به ثمر نشسته و تعدادی دیگر در ماه‌های آینده می‌تواند مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید