• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 28 مرداد 1398
کد مطلب : 73435
+
-

چاقی؛ بیخ ‌شکم نوجوانان

براساس آمارهای وزارت بهداشت 10درصد دختران 7تا 12ساله، چاق محسوب می‌شوند

چاقی؛ بیخ ‌شکم نوجوانان

آوین آزادی /روزنامه نگار

یافته‌های سازمان جهانی بهداشت حاکی از آن است که یکی از 10علت عمده مرگ‌ومیر در جهان، بی‌تحرکی است؛ آفتی که این روزها بیش از همیشه به جان نوجوانان ایرانی افتاده است. چاقی یا اضافه وزن  بین دانش‌آموزان و نوجوانان، از جایی تبدیل به بحران می‌شود که متخصصان می‌گویند بچه‌های چاق در آینده به آسانی تبدیل به افراد بالغ چاق می‌شوند. برای نوجوانانی که این روزها به مدرسه می‌روند، مهار چاقی سخت‌تر است. مهرزاد حمیدی، معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش پیش‌تر درباره تعداد دانش‌آموزان چاق گفته است: از 13میلیون و 500هزار دانش‌آموز، 21درصد، دچار چاقی و آسیب‌های ناشی از آن هستند و باید برای کاهش وزن این دانش‌آموزان چاره‌ای اندیشیده شود. مطالعات نشان داده است که ایران در مرحله‌گذار تغذیه‌ای است و میزان شیوع اضافه‌وزن و چاقی نوجوانان ایرانی در دهه گذشته افزایش یافته است. تحرک نداشتن و ورزش نکردن یکی از مهم‌ترین بسترسازهای چاقی بین نوجوانان است. کارشناسان بر این باورند که گسترش سرویس‌های مدرسه، از فعالیت بدنی دانش‌آموزان کم کرده است. در گذشته سرویس مدرسه رایج نبود و دانش‌آموزان راه مدرسه را پیاده طی می‌کردند و سرگرمی‌ها و بازی آنان هم، بازی با همسالان خود در حد محلات بود اما امروزه دانش‌آموزان از سرویس مدرسه استفاده می‌کنند و در خانه هم معمولا مشغول درس خواندن، خوردن تنقلات  یا سرگرم شدن با بازی‌های کامپیوتری هستند.


10درصد دختران 7تا 12ساله، چاق محسوب می‌شوند.

براساس آخرین آمارهای منتشر شده از وزارت بهداشت در سال95، 11/6درصد نوجوانان ایرانیدر بازه سنی 7تا 12سال چاق محسوب می‌شوند.

7میلیون و 877هزار و 943 دانش‌آموز در مقطع ابتدایی در سال تحصیلی گذشته، ثبت‌نام کرده‌اند که اگر 21درصد آنها را چاق در نظر بگیریم، بیش از یک‌و‌نیم میلیون دانش‌آموز مقطع ابتدایی را شامل می‌شود.

9/5درصد نوجوانان ایرانی در بازه سنی 6 تا 18سال، بر اساس معیارهای سازمان جهانی بهداشت، اضافه‌وزن دارند.

پایگاه خبری آسوشیتدپرس نوشته است خطر ابتلا به چاقی بین 9تا 12سالگی در دختران بیش از سال‌های دیگر است.

 دکتر سیمون مورتون از مؤسسه ملی سلامت معتقد است؛ والدین دختران باید دقت و توجه بیشتری نسبت به وزن و عادات غذایی فرزندانشان از همان دوره نوجوانی داشته باشند.


11/7درصد نوجوانان ایرانی، در بازه 6 تا 18سال، براساس معیارهای سازمان جهانی بهداشت (WHO) چاق محسوب می‌شوند.

7/9درصد نوجوانان ایرانی در بازه سنی 7تا 12سال، براساس آمارهای منتشر شده از وزارت بهداشت اضافه وزن دارند.

9/9درصد دختران نوجوان ایرانی در بازه سنی7تا 12سال اضافه وزن دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید