• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 28 مرداد 1398
کد مطلب : 73424
+
-

کم فروشی گوشت با بسته بندی شیک

فروش انواع گوشت کم‌کیفیت با ظاهری فریبنده و گران‌تر از بازار در فروشگاه‌های بزرگ رایج شده است

مواد پروتئینی
کم فروشی گوشت با بسته بندی شیک

علی ابراهیمی/خبر‌نگار


شاید شما هم از جمله مشتریانی باشید که برای خرید مایحتاج روزانه، به‌ویژه مواد غذایی و اقلام پروتئینی، شامل گوشت و مرغ، مراجعه به فروشگاه‌های بزرگ یا  زنجیره‌ای را در دستور کار قرار داده‌اید، اما پس از خرید و بازکردن بسته بندی شیک این اقلام و مقایسه قیمت و کیفیت آن با خرده فروشی‌های سطح شهر، از خرید خود پشیمان شده‌اید. 

فروش انواع گوشت، مرغ و ماهی در بسته‌بندی‌ رویه‌ای است که در چند سال اخیر رایج شده است، در این بین شرکت‌هایی هم به برند معتبر این بازار تبدیل شده‌اند، اما بررسی موردی همشهری نشان می‌دهد محصولاتی که برخی از این شرکت‌ها در بسته‌بندی‌های شیک ارائه می‌دهند، در بسیاری از موارد با اطلاعات درج شده روی بسته بندی مطابقت چندانی ندارد. عکس‌های خبری گزارش امروز صفحه بازار همشهری به کالبدشکافی بسته‌بندی شیک گوشت نیم شقه گوسفند نر که یکی از برندهای مشهورآن را در بازار عرضه کرده، اختصاص دارد تا امکان مقایسه سود و زیان مشتریان و همچنین روشن شدن میزان کم فروشی عرضه‌کنندگان این اقلام فراهم شود.

  مقایسه نرخ بازار و بسته‌بندی گوشت 
گزارش میدانی همشهری از قیمت خرده‌فروشی انواع گوشت گوسفندی، گاو و گوساله در قصابی‌های سطح شهر و میادین میوه و تره بار و مقایسه آن با نرخ اقلام عرضه شده در بسته‌بندی‌های شیک، بیانگر این واقعیت است که خرید از واحدهای خرده‌فروشی سطح شهر به‌صرفه‌تر از تهیه اقلام بسته‌بندی شده است، زیرا در این شیوه خرید، مشتری از این امکان برخوردار است که هنگام خرید و توزین گوشت، کم و کیف آن را مشاهده و سپس به خرید اقدام کند. به لحاظ مقایسه نرخ‌ها نیز اکنون نرخ هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی تولید داخل، شامل ران یا سردست  به انضمام قلوه‌گاه و راسته با استخوان، در قصابی‌های سطح شهر ، بنابر کیفیت و منطقه عرضه، از 75 تا 85 هزار تومان در نوسان است. اما عکس‌های اصلی صفحه امروز از کالبد شکافی یک بسته 3 کیلوگرمی گوشت نیم شقه گوسفند تازه آسیای میانه، با قیمت 259 هزار و 500 تومان، بیانگر واقعیت‌های تلخی از کیفیت و قیمت این محصول است.

  تناسب نداشتن گوشت خالص با چربی و استخوان
کالبدشکافی بسته بندی 3 کیلوگرمی گوشت نیم شقه ران گوسفندی نر تازه وارداتی از آسیای میانه که یکی از برندهای معروف مواد پروتئینی در بازار است، نشان می دهد از این میزان گوشت که به نرخ 260 هزار تومان در فروشگاه های زنجیره‌ای به مشتریان عرضه می شود، فقط یک کیلوو 119 گرم گوشت خالص وارداتی به دست می‌آید. همچنین یک کیلو و 619 گرم از وزن این بسته بندی3 کیلوگرمی ، شامل چربی و استخوان و عملا غیر قابل استفاده است.بدان معنا که از این بسته 850 گرم چربی خالص و دورریز گوشت و 9.77 گرم استخوان خالص به دست آمده که عملا غیرقابل‌استفاده بوده یا حداکثر از طریق اختلاط با گوشت خالص، برای تهیه آبگوشت به کار می‌رود. 
در مقابل مشتری هنگام خرید از مراکز عرضه سطح شهر، شقه یا نیم شقه گوسفندی ران یا سردرست را به همراه قلوه‌گاه، چربی و بخشی از راسته با استخوان خریداری می کند که چربی و قلوه‌گاه آن در تهیه گوشت چرخ کرده و گوشت با استخوان آن قابلیت استفاده در خورشت و آبگوشت را دارد. علاوه بر آن مشتریان گوشت را عملا با مشاهده کم و کیف و چانه زنی با فروشنده، می‌خرند. 


رواج کم‌فروشی
اگرچه عرضه گوشت و مرغ با بسته‌بندی و درج مشخصات و قیمت از جمله تکالیف دست‌اندرکاران تنظیم بازار برای ساماندهی قیمت‌هاست، اما کم فروشی برندهای مشهور بازار مواد پروتئینی در قالب بسته‌بندی‌ شیک و ارائه اطلاعات نادرست به مشتری موجب زیان مصرف کنندگان و بی اعتمادی آنها به این برندها شده و به نظر می رسد جای نظارت بر کیفیت و تطبیق اطلاعات درج شده روی بسته بندی این اقلام با محتویات و قیمت درج شده  روی بسته‌بندی، ضرورتی انکار ناپذیر است. 


نبض بازار
عکس‌های اصلی صفحه امروز بازار از کالبد شکافی یک بسته 3 کیلوگرمی گوشت نیم شقه گوسفندی تازه آسیای میانه، با قیمت 259 هزار و 500 تومان، بیانگر واقعیت‌های تلخی از کیفیت و قیمت این محصول است


سودجویی در بازار
کالبد شکافی یک بسته 3کیلوگرمی گوشت نیم شقه ران گوسفندی یکی از برندهای عرضه کننده مواد پروتئینی نشان می دهد از این بسته، فقط یک کیلو و 619 گرم گوشت خالص به دست آمده و بقیه محتویات این بسته‌بندی 9.769گرم استخوان و 850گرم چربی و دوریز گوشت است

این خبر را به اشتراک بگذارید