• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 30 بهمن 1396
کد مطلب : 7342
+
-

روز ایران در مونیخ

در آخرین روز از کنفرانس امنیتی مونیخ، نام ایران بارها در سخنرانی‌های رهبران سیاسی منطقه و جهان شنیده شد

گزارش
روز ایران در مونیخ

ایران نام بزرگ آخرین روز از پنجاه‌وچهارمین کنفرانس امنیتی مونیخ بود؛ کنفرانسی که به گفته کارشناسان، امسال بیش از هر زمان دیگری روی بحران‌های منطقه خاورمیانه و تبعات آن برای سرتاسر جهان تمرکز داشت. سخنرانان اصلی آخرین روز این کنفرانس امنیتی، از بنیامین نتانیاهو گرفته تا عادل الجبیر و حتی جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا، بخش قابل توجهی از سخنان خود را به ایران و سیاست‌های این کشور در سطح خاورمیانه اختصاص دادند.

از همسایگان جنگ‌طلب تا توافق بین‌المللی

سخنان جان کری در جریان آخرین روز از کنفرانس امنیتی تا حد زیادی با جو غالب بر سایر سخنرانی‌ها فاصله داشت؛ فاصله‌ای که بیانگر رویکرد متفاوت دولت اوباما با بسیاری از کشورهای منطقه و جهان نسبت به تحولات ایران بود. به گزارش الجزیره، وزیر خارجه سابق دولت آمریکا سخنان خود را با درخواست برخی رهبران عرب منطقه از این کشور برای حمله نظامی به ایران شروع کرد و گفت: در سال 2013 پادشاه عربستان صراحتا به من گفت تنها اقدامی که درباره ایران نتیجه می‌دهد، بمباران این کشور است و حسنی مبارک نیز آخرین رهبر عربی بود که از ما درخواست مشابهی را داشت.

کری در ادامه با تأکید بر اهمیت برجام، گفت: می‌دانیم که جهان بدون توافق هسته‌ای با ایران چگونه خواهد بود و به‌طور قطع جای بهتری نیست، من بر این باورم که اروپا و جهان باید اطمینان یابند که برجام حفظ می‌شود؛ چراکه برگشت به عقب غیرقابل دفاع است، این دیپلماسی خوبی نیست.

درحالی‌که در جریان مراسم افتتاحیه کنفرانس امنیتی مونیخ، تقابل آشکاری میان مواضع وزرای دفاع اروپایی با دولت آمریکا شکل گرفته بود، سخنان روز گذشته جان کری نیز از سوی بسیاری از رسانه‌ها و تحلیلگران، نقدی غیرمستقیم به سیاست‌های ترامپ در قبال ایران ارزیابی شده است.

بازهم نتانیاهو؛ بازهم نمایش!

همانطور که پیش‌بینی می‌شد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که این روزها به‌شدت درگیر پرونده فساد اقتصادی و بازجویی‌های پلیس اسرائیل است تمام سخنان خود را به ایران، توافق هسته‌ای و در نهایت تهدید این کشور اختصاص داد. او در انتقاد از برجام گفت: این توافق به ظهور «ببر خطرناک ایران» منجر شده است! نتانیاهو همچنین قطعاتی آهنی که ادعا می‌کرد متعلق به یک پهپاد ایرانی است را در دستان خود بلند کرده و ایران را به حمله نظامی تهدید کرد! سخنان بنیامین نتانیاهو در آخرین روز از کنفرانس امنیتی مونیخ برای بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی یادآور سخنرانی او در مجمع عمومی سازمان ملل در سال 2012بود که با در دست داشتن نقاشی یک بمب، ایران را تهدید به حمله نظامی کرده بود.

یاسر الزعاتره، نویسنده عربی با اشاره به اقدامات نتانیاهو در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ در صفحه توییتر خود نوشت: هربار او درباره ایران حرف می‌زند، باید منتظر یک حرکت محیرالعقول باشیم، شاید بهتر بود نتانیاهو برای اثبات حرف خود به جای نقاشی‌کشیدن و آهن‌پاره در دست گرفتن یک‌بار به ایران حمله می‌کرد تا حرفش باور شود!

عادل الجبیر: همه‌‌چیز زیر سر ایران است!

وزیر خارجه عربستان سعودی که بعد از محمدجواد ظریف سخنان خود را آغاز کرد، در نخستین جمله گفت: مشکل منطقه ما با انقلاب (امام) خمینی آغاز شد؛ انقلابی که جرقه طایفه‌گرایی در خاورمیانه بود. الجبیر با تکرار اتهاماتی که مقامات عربستان سعودی طی سال‌های گذشته علیه ایران در یمن، بحرین، کویت، عراق، سوریه، لبنان و فلسطین مطرح می‌کنند، تأکید کرد: ایران باید سیاست‌های خود را نسبت به کشورهای منطقه تغییر دهد و دخالت‌های خود را در امور سایر کشورها متوقف کند، عربستان سعودی قطعا به اعمال فشار بر ایران برای تغییر رفتار این کشور ادامه خواهد داد.

از سوی دیگر، وزیر دفاع لبنان نیز که به نمایندگی از این کشور برای حضور در کنفرانس مونیخ به آلمان سفر کرده بود، بخش مهمی از سخنان خود را به تشریح تهدیدهای اسرائیل برای کشورهای منطقه اختصاص داد و گفت: لبنان برای صلح تلاش می‌کند، اما در برابر تهدیدات بنیامین نتانیاهو دست بسته باقی نخواهد ماند. به گزارش شبکه المیادین، اشاره وزیر دفاع لبنان به‌احتمال وقوع درگیری نظامی در مرزهای جنوب لبنان با رژیم صهیونیستی است که اخیرا در برخی رسانه‌های اسرائیلی مطرح شده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید