• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 28 مرداد 1398
کد مطلب : 73356
+
-

کنترل بیماری تب برفکی در قم

مدیرکل دام‌پزشکی قم گفت: وضعیت کانون‌های بیماری تب برفکی نسبت به سال گذشته کاهش داشت و در 3 ماه امسال به ۷۵۰ هزار رأس دام انواع واکسن‌های دامی تزریق شده است. «مهدی رفیعی محمدی» در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: در 3 ماه نخست امسال 7هزار رأس دام سنگین تست سل و بروسلولز شده و کانون‌های بیماری ۳۸ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. 

به گفته وی، واکسن به میزان کافی در قم تامین شده است و همه واکسن‌ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین می‌شود. این مقام مسئول گفت: دراین مدت ۷۲۰ هزار متر‌ مربع سم‌پاشی جایگاه دامداری صورت گرفت که نسبت به پارسال ۷۰ درصد افزایش داشته است. رفیعی محمدی افزود: حدود ۴۲۸ هزار متر‌ مربع نیز اماکن دامی و واحدهایی که درگیر بیماری می‌شوند، ضدعفونی شد که نسبت به سال گذشته بیش از ۱۰ برابر افزایش داشته است. 

وی گفت: امسال ۶۶ هزار رأس دام سبک و 1700 رأس دام سنگین در قم کشتار شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۶ درصد کاهش کشتار داریم. به گفته رفیعی محمدی، 1800 مرکز عرضه فرآورده‌های خام دامی از جمله مرغ‌فروشی، رستوران و قصابی در استان فعال است و در 3 ماه گذشته ۲۹ تُن انواع فراورده‌های فاسد دامی از این مراکز کشف و معدوم شده است. 

مدیر کل دام‌پزشکی قم ادامه داد: حدود ۴۵ تُن نیز انواع لاشه، گوشت و آلایش غیرقابل مصرف در کشتارگاه‌های دام ضبط شده است. وی با اشاره به ظرفیت تولید در دام سبک و سنگین بیان کرد: ۲۱۵ هزار رأس گوسفند داشتی مولد، ۳۵ هزار رأس بز داشتی مولد، ۲۵ هزار رأس گوساله اصیل پرواری، ۳۰ هزار رأس گوساله بومی پرواری و ۱۹ هزار رأس گاو شیری اصیل در استان قم وجود دارد. وی افزود: ۶۰ هزار رأس گوساله دورگ پرواری، ۹۰ هزار رأس بره‌ پرواری، ۲۵ هزار رأس بز پرواری و3 هزار رأس گاو دورگ شیری مولد در دامداری‌های قم نگهداری می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :