• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 27 مرداد 1398
کد مطلب : 73229
+
-

چند ترفند ساده برای عکاسی حرفه‌ای با موبایل

چند ترفند ساده برای عکاسی حرفه‌ای با موبایل


موبایل باعث شده عکاسی ساده‌تر و سریع‌تر از قبل باشد. حالا می‌توان با چند تنظیم ساده و سریع عکس‌های قابل‌قبولی گرفت. با این همه، موبایل‌ها هرقدر هم که کیفیت بالایی داشته باشند، نقص‌ها و قلق‌هایی دارند که اگر درباره‌شان اطلاعات داشته باشیم، عکس‌های به مراتب بهتری خواهیم گرفت. به گزارش همشهری، بخشی از این ترفندها به نوع تنظیمات دوربین تلفن‌تان برمی‌گردد و نیاز به کمی سروکله زدن با ویژگی‌های درونی‌اش دارد و بخشی دیگر، به خرید تجهیزات تازه یا استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف مربوط می‌شود. در این بخش، درباره ترفندهایی که می‌تواند عکاسی موبایلی‌تان را بهتر کند، چند توضیح مختصر داده‌ایم.

موبایل‌تان را بشناسید
واقعیت این است که دوربین‌های موبایل، هرچند خیلی پیشرفته هستند اما به هرحال کارراه‌بینداز هستند و محدودیت‌های جدی دارند. پیش از عکس گرفتن، تنظیمات دوربین، گوشی و ویژگی‌هایش را مرور کنید. چند عکس امتحانی بگیرید تا ویژگی‌های موبایل دست‌تان بیاید. دوربین‌های موبایل به خصوص در شرایط خاص کم‌نور یا خیلی‌ پرنور کم می‌آورند. موبایل‌تان را در این شرایط امتحان کنید.

اپ دانلود کنید
بخشی از محدودیت‌های دوربین‌های موبایل را می‌توان با اپ‌های مختلف برطرف کرد. برطرف کردن نقص‌های رنگی و نوری، امکان ویرایش‌های تقریبا حرفه‌ای و رتوش عکس، فیلترهای مختلف و... جزو سرویس‌هایی است که خیلی از اپ‌ها به کاربران‌شان ارائه می‌کنند. بعضی از آنها باعث تغییر کارکرد دوربین (مثلا بازماندن زیاد شاتر) می‌شوند که برای عکاسی نجومی یک نکته مهم است.

عکاسی کنید
هرچند اپ‌های موبایل کار عکاسی را بسیار ساده‌ کرده اما توجه به اصول عکاسی حرفه‌ای چیزی نیست که موبایل‌ها از آن سردر بیاورند. جا دادن بخش‌های مهم عکس در نقاط طلایی، توجه به صاف ماندن کادر یا عمودی و افقی بودن آن، مسئله‌ای است که شما به عنوان عکاس باید آن را جدی بگیرید.

عمق بدهید
با گذاشتن عکس‌هایی در جلوی سوژه اصلی، به عکس‌تان عمق بدهید. عکس گرفتن از سوژه،‌ در حالی که از آیینه یا پنجره به آن نگاه می‌کنیم، می‌تواند در عمق دادن به تصویر موثر باشد.

زاویه‌های غیرعادی را ببینید
از زاویه‌های غیرعادی یا جهت‌هایی که کس دیگری معمولا امتحان نمی‌کند، سوژه‌تان را ببینید. اگر نیاز شد، روی زمین غلت بزنید یا از صندلی بالا بروید تا یک زاویه نگاه جدید به دست بیاورید. گاهی شاید نیاز باشد، زیادی به سوژه‌تان نزدیک شوید و از حالت «ماکرو» استفاده کنید.

سیاه ‌و سفید بگیرید
تفاوتی ندارد که هدف‌تان از عکاسی چه باشد. عکس سیاه ‌و سفید موبایلی همان‌قدر جذاب و کارا هست که یک عکس حرفه‌ای و دوربینی. قوانین عکاسی در این مورد هم ثابت است. برای اینکه عکس‌تان بهتر از آب در بیاید، بهتر است به نورپردازی محیط دقت کنید. برای کمک می‌توانید از تنظیمات B&W روی گوشی‌تان استفاده کنید که خروجی بهتری به شما می‌دهد.

عکس را ببرید
بریدن یا Crop کردن عکس به آنچه قرار است بیننده ببیند، جان می‌دهد. در عین حال، این خاصیت دست عکاس را باز می‌گذارد تا در زمان عکاسی فضای بیشتری را در قاب بگنجاند و بعدتر، بخش‌های دلخواهش را ببرد. البته برای اینکه عکس کیفیتش را بعد از بریدن حفظ کند، باید رزولوشن عکس قابل‌قبول و نسبتا بالا باشد. اگر برای چیدن سوژه وقت کافی دارید، نیازی به بریدن نیست. این یعنی می‌توانید با دقت بیشتری از سوژه عکاسی کرده و جزئیات بیشتری از آن را در تصویر بگنجانید. گاهی برای تأثیر بر مخاطب و متفاوت بودن، می‌توانید به جای کادرهای عادی مستطیل، از کادرهای مربع استفاده کنید.

تجهیزات بخرید
اگر می‌خواهید عکاسی با موبایل را خیلی جدی دنبال کنید باید تجهیزات کمکی بگیرید که در گرفتن عکس بهتر کمک‌تان می‌کند. اینها نمونه‌هایی از بهترین تجهیزات کمکی در عکاسی حرفه‌ای با موبایل هستند:
سه‌پایه: سه‌پایه‌هایی که در عکاسی موبایلی استفاده می‌شوند، کوچک هستند و یک گیره مخصوص برای نگهداری از موبایل دارند. این سه‌پایه‌ها انواع مختلفی دارند و بعضی‌هایشان دارای لرزه‌گیر هم هستند که به خصوص هنگام فیلمبرداری یا عکاسی در شرایط خاص خیلی کمک‌تان می‌کند.
لنز: لنزهای کوچک «فیش‌آی»، «ماکرو» و «تله»‌ ویژه موبایل وجود دارند که با گیره یا آهن‌ربا به پشت لنز اصلی وصل می‌شوند. ترجیحا از زوم دیجیتال استفاده نکنید و به جایش لنزتان را تغییر بدهید.


زیاد عکس بگیرید
مزیت دوربین‌های دیجیتال و موبایلی نسبت به قدیمی‌ترها این است که دست فرد را برای عکاسی باز می‌گذارد. اگر قبل‌ترها با هر دوربین می‌توانستید 36عکس بگیرید، امروز با دوربین‌های جدید می‌توانید چندین هزار عکس بگیرید. با این حساب، توانایی خطر‌کردن بسیار بالاست و می‌توانید با خیال راحت تعداد زیادی عکس بگیرید. بعد هم از بین‌ آنها بهترین‌ها را انتخاب کنید. بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند، تا می‌توانید با تنظیمات مختلف و نزدیک به هم عکس بگیرید. این‌طوری لحظات جذاب را ثبت می‌کنید و حق انتخاب بیشتری خواهید داشت

این خبر را به اشتراک بگذارید