• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 27 مرداد 1398
کد مطلب : 73227
+
-

غول‌پیکرترین باتری‌های جهان

تسلا در پروژه‌ای جدید بار دیگر سراغ ایده استفاده از مجموعه باتری‌های بزرگ خود برای ذخیره انرژی رفته است. اما چرا این طرح مهم است و می‌تواند سرنوشت حوزه انرژی را تغییر دهد؟

فناوری
غول‌پیکرترین باتری‌های جهان


 2سال و پس از آنکه شرکت تسلا برای نخستین بار بزرگ‌ترین باتری جهان را در ایالت استرالیای جنوبی کشور استرالیا روشن کرد، این شرکت از راه‌اندازی یک پروژه «بسته باتری عظیم» دیگر خود خبر داد. پس از موفقیت در پروژه «پاورپک» حالا تسلا از پروژه دراماتیک‌گونه «مگاپک» پرده‌برداری کرده است؛ محصولی که برای مطابقت با تقاضای جهانی در پروژه‌های بزرگ ذخیره‌سازی انرژی الکتریکی، ساخته و روانه بازار می‌شود. در نوامبر سال2017، تسلا نصب بزرگ‌ترین باتری لیتیوم یون جهان را با ظرفیت 100مگاوات در استرالیای‌جنوبی به پایان رساند. این باتری‌ها به مزرعه‌ای نزدیک به جیمزتاون متصل بودند؛ مکانی که از شهر آدلاید با خودرو 3ساعت فاصله دارد. پاورپک توانست به‌خوبی بخش قابل ملاحظه‌ای از تولید برق این ایالت را کاهش دهد. از زمان نصب پاورپک، تنها در سال اول 40میلیون دلار پس‌انداز شده است.






مگا‌پک به چه درد می‌خورد؟
به گزارش همشهری،پیش از هر چیز باید درخصوص مگاپک گفت که این سامانه قدرتمند‌تر از مدل قبلی است. می‌توان گفت از نظر مقیاس، یک باتری همانند پاور پک با ظرفیت ذخیره‌سازی 250مگاوات است که به‌عنوان مثال می‌تواند انرژی تولید‌شده توسط توربین‌های بادی را ذخیره کند. در واقع می‌توان اینگونه گفت که مگا پک پیچیدگی‌های باتری را در ابعاد بزرگ به اندازه قابل‌توجهی کاهش می‌دهد؛ ضمن اینکه این سیستم، روش اتصال بسیار راحتی نیز دارد. هر مگاپک ظرفیت ذخیره‌سازی 3مگاوات ساعت انرژی و 5/1مگاوات ظرفیت اینورتر خورشیدی را دارد. این باتری‌ها به گفته شرکت تسلا، تقریبا 10برابر سریع‌تر از مدل‌های معمولی نصب و راه‌اندازی می‌شوند؛ ضمن اینکه این سیستم 40درصد فضای کمتری اشغال می‌کند.

کابینت‌های کارآمد
مگاپک، سامانه‌ای به اندازه یک کانتینر است و شامل چند کابینت پر از ماژول‌های باتری می‌شود. این سیستم در قیاس با سایر سامانه‌های باتری و نیروگاه‌های سنتی برق که با سوخت‌های فسیلی کار می‌کنند، چگالی ذخیره انرژی را حدود 60درصد افزایش می‌دهد و صرفه‌جویی قابل‌توجهی در هزینه و زمان ذخیره انرژی ایجاد می‌کند. همچنین باید به این نکته هم اشاره کرد که تمامی باتری‌های مگاپک در کارخانه «گیگافاکتوری» شرکت تسلا مونتاژ و ساخته می‌شوند.

کاربری
باتری‌های ذخیره‌کننده انرژی انقلابی در صنعت برق محسوب می‌شوند. این باتری‌ها می‌توانند جهان را به سمت مصرف انرژی پایدار پیش ببرند. تسلا می‌گوید که با سود بردن از سامانه مگاپک می‌تواند یک نیروگاه برق یک گیگاوات ساعتی را که هیچ نوع گاز گلخانه‌ای منتشر نمی‌کند، در عرض کمتر از 3ماه راه‌اندازی کند که این زمان 4برابر سریع‌تر از ساخت نیروگاه‌ سنتی برق است که تازه آن هم با سوخت فسیلی کار می‌کند. محصول جدید می‌تواند پروژه‌های بسیار بزرگ‌تر ذخیره انرژی را نیز سریع‌تر راه‌اندازی کند که این در کل از نظر اقتصادی نیز بسیار مقرون به‌صرفه است. در زمان اوج مصرف، نیروگاه‌های ذخیره شروع به‌کار کرده و برق مورد نیاز را تولید می‌کنند. این نیروگاه‌ها که سوخت فسیلی می‌سوزانند، از جمله کثیف‌ترین کارخانه‌های روی زمین هستند و صدمات بسیار زیادی به محیط زیست وارد می‌آورند. ضمن آنکه قیمت و هزینه نگهداری و کار آنها، میلیون‌ها دلار در روز برآورد شده است. حالا با به‌کارگیری باتری‌هایی با ظرفیت بالا، می‌توان انرژی الکتریسیته تولیدی توسط سوخت پاک را ذخیره و ‌هنگام نیاز وارد مدار کرد.

چطور کار می‌کند؟
نیروگاه‌های خورشیدی و توربین‌های بادی میزان زیادی از انرژی الکتریسیته را می‌توانند تولید کنند، اما ذخیره‌سازی آن کار چندان آسانی نیست. با باتری‌های مگاپک شرکت تسلا این امکان فراهم می‌شود که به آسانی این انرژی ذخیره و سپس مورد مصرف قرار گیرد. هر مگاپک به یک نرم‌افزار ناظر انرژی تجدیدپذیر تولیدکننده نیرو متصل است؛ ضمن اینکه می‌تواند با سیستم ویژه تسلا که امکان تجارت خودکار در بازارهای برق را دارد، ترکیب شود. در حال حاضر نخستین مشتری از کالیفرنیاست و این باتری‌ها قرار است برای ذخیره‌سازی انرژی در این ایالت به‌کار گرفته شود.

مشتری‌های بیشتر در راه هستند
تسلا در استرالیا توانست مشتریان بسیار خوبی برای پاورپک پیدا کند و همکاری نزدیکی با آنها داشته باشد. آمارها نشان از استقبال منطقی و قابل‌قبول دارد، اما درباره سامانه جدید به‌نظر می‌رسد موفقیت‌ها بیشتر هم باشد.
براساس اخبار منتشر شده، نخستین مشتری سیستم مگاپک، شرکت توزیع برق پاسفیک گس اند الکترونیک (PG & E) است. قرار است این شرکت در زمان اوج مصرف، از سامانه مگاپک به‌عنوان جایگزین گاز طبیعی در پروژه در حال تکمیل خود در موس‌لندینگ، کالیفرنیا استفاده کند.
با این کار نه تنها از انرژی ناپاک استفاده‌ای نمی‌شود، بلکه از هدر رفت میلیون‌ها دلار در روز برای به کار انداختن نیروگاه‌ها نیز جلوگیری خواهد شد.


نیروگاه پاک
 تسلا می‌گوید که با سود بردن از سامانه مگاپک می‌تواند یک نیروگاه برق یک گیگاوات ساعتی را که هیچ نوع گاز گلخانه‌ای منتشر نمی‌کند، در عرض کمتر از 3ماه راه‌اندازی کند که این زمان 4برابر سریع‌تر از ساخت نیروگاه‌ سنتی برق است که تازه آن هم با سوخت فسیلی کار می‌کند

این خبر را به اشتراک بگذارید