• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 27 مرداد 1398
کد مطلب : 73200
+
-

چالش 2 بندر در انزلی

گیلان
چالش 2 بندر در انزلی

مریم ساحلی/بندرانزلی - خبرنگار  

انزلی اولین و بزرگ‌ترین بندر ایران در سواحل جنوبی دریای کاسپین  به دلیل قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی کریدور شمال - جنوب بسیار حائز اهمیت است. بندرگاه انزلی بخشی مهم از هویت و زندگی مردم این شهر محسوب می‌شود، اما ساخت و آغاز به کار بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی این واهمه را در برخی  به وجود آورده است که بندرگاه محبوبشان با وجود همه زیرساخت‌هایی که به‌ویژه در سال‌های اخیر گسترش یافته به مرور دچار رکود شود. با وجود این، به نظر می‌رسد بهره توسعه بندرگاه‌ها نه تنها نصیب این شهرستان خواهد شد بلکه به استان و کشور هم خواهد رسید. لازمه این بهره‌وری هم دوری از وضعیت تقابلی است که می‌تواند به هر 2 بندرگاه آسیب برساند.
 اهداف تشکیل بندر کاسپین
یک کارشناس مناطق آزاد در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: درباره بررسی مجتمع بندری کاسپین و نقش آن در مراوده‌های ایران در دریای خزر باید به چند نکته توجه کرد. ایجاد چنین بندری در فاصله نزدیک به بندر انزلی به دلایلی چون کمبود فضای پسکرانه و عمق کم حوضچه آرامش بندر انزلی، تأمین مصالح امنیت ملی در قبال امکانات‌ و تجهیزات نظامی کشور و در نهایت قرار گرفتن فعالیت بندری در مرکز شهر توریستی صورت گرفته است.  از سوی دیگر، بندر کاسپین بخشی از قطعه‌های پازل طرح بزرگ ایران در قبال بهره‌برداری از کریدور شمال - جنوب و حضور گسترده‌تر در دریای کاسپین است.  مجید صیاد نورد با بیان این‌که ایران به دنبال تکمیل زیرساخت‌های لازم برای ترانزیت حداقل ۳۰ میلیون تن کالا در سال در مسیر نوستراک است، می‌افزاید: به بیان دیگر، ساخت بندر کاسپین بخشی از بلندپروازی‌های ایران در ایفای نقش اصلی خود در کریدورهای بین‌المللی و بهره‌گیری از موقعیت استراتژیک جغرافیایی خود در معادله‌های منطقه‌ای بود تا مسیر ترانزیتی اروپا و آسیا بر کمربند ایران سفت شود.  وی تصریح می کند: زیرساخت‌های ایجادشده برای تأمین نیازهای رو به افزایش مراوده‌های بین قاره‌ای در آینده پیش روی و کاهش اثر فشارهای تحریم، در دستور کار ایران قرار گرفته است. 

 تاثیر در طولانی‌مدت 
یک کارشناس ارشد حمل ‌و نقل دریایی هم با بیان این‌که  فعالیت بندر کاسپین بر بندر انزلی قطعا بی‌تاثیر نیست، به همشهری می‌گوید: فعالیت  بندر کاسپین تا 5 سال آینده  بر بندر انزلی تاثیری نخواهد گذاشت، اما در طولانی مدت تاثیرگذار خواهد بود، البته  در صورتی که بندر کاسپین بتواند همه امکانات بندر انزلی را فراهم و اطمینان شرکت‌های کشتیرانی را برای ورود و خروج بدون مشکل کشتی‌ها جلب کند.
احسان‌الله زمانی معتقد است: اگر بندر کاسپین بتواند همه چالش‌ها را رفع کند و همانند بندری کامل از همه امکانات لازم چون تجهیزات دریایی، خشکی و ذخیره‌سازی کالاها برخوردار شود، بر عملکرد بندر انزلی تاثیرگذار خواهد بود. 

تاثیر فعالیت بنادر بر هم     
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان به همشهری می‌گوید: هر بندر با توجه به موقعیت و شرایط خاص خود و با توجه به  امکاناتی که فراهم می‌کند، جایگاهی برای خود در اقتصاد به وجود می‌آورد. لذا ارائه خدمات بهینه، فراهم کردن فرصت برای بخش خصوصی، قرار گرفتن در شرایط تجارت همیشه برای بنادر یک نقطه قوت است و هر بندری به واسطه ظرفیت خود قابلیت جذب کالا را خواهد داشت و هیچ بندری نمی‌تواند بر آن تاثیر بگذارد.
حمیدرضا آبایی یادآور می‌شود: با همین دیدگاه سازمان بنادر در دریای خزر 5 بندر ساخته  و 2 بندر هم از سوی  بخش خصوصی در حال ساخت است. باید توجه داشت ظرفیت مذکور موجب هم‌افزایی می‌شود و این هم‌افزایی در صورتی محقق می‌شود که شرایط تعامل را مهیا کنیم نه این که به سمت تقابل پیش رویم. 



یک کارشناس ارشد حمل ‌و نقل دریایی: فعالیت  بندر کاسپین  به نظر تا  5 سال آینده  بر بندر انزلی تاثیری نخواهد گذاشت، اما در طولانی مدت تاثیرگذار خواهد بود 


 مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان: هر بندری به واسطه ظرفیت خود قابلیت جذب کالا را خواهد داشت و هیچ بندری نمی‌تواند بر بندر دیگر تاثیر بگذارد

این خبر را به اشتراک بگذارید