• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 27 مرداد 1398
کد مطلب : 73198
+
-

پراید، جایگزین قیمتی ندارد

چندوچون
پراید، جایگزین قیمتی ندارد


اظهارنظر اخیر سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در زمینه توقف شماره‌گذاری پراید از سال 99، واکنش خودروسازان را به‌دنبال داشته است. با احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان گفت‌وگو کرده‌ایم.

احتمال توقف شماره‌گذاری پراید  وجود دارد؟
تنها نهادی که می‌تواند اعلام کند تولید خودروی پراید به‌دلیل داشتن مشکلات استاندارد باید متوقف شود، سازمان ملی استاندارد است. پراید تمام استانداردهای مصوب شورای‌عالی استاندارد را پاس کرده، با این روند پلیس راهور نباید در زمینه تداوم یا توقف تولید پراید تعیین تکلیف کند. اینگونه اظهارنظرها قانونی نیست. وقتی وزارت صنعت براساس نظر سازمان ملی استاندارد، استاندارد‌بودن یک خودرو را تأیید می‌کند، پلیس یا هیچ دستگاه دیگری حق ندارد آن خودرو را شماره‌گذاری نکند.

توقف شماره‌گذاری پراید به‌خاطر آمار بالای تلفات جاده‌ای امکان ندارد؟
باید به آمار سرانه استفاده از این خودرو و سهم 6میلیون دستگاهی آن از خودروهای مورد استفاده در کشور توجه و میزان تلفات را نسبت به فراوانی خودروی پراید بررسی کرد. سهم پراید در تصادف‌ها، بیش از سایر خودروهای موجود در بازار نیست. دلیل دیگر آن است که بسیاری از جوانان به‌خاطر قدرت خرید پایین، به سراغ این خودروی ارزان‌قیمت می‌روند و متأسفانه در رانندگی با این خودرو احتیاط نمی‌کنند.

بهترین خودروی جایگزین پراید چیست؟
اگر سازمان ملی استاندارد بخواهد تولید پراید را متوقف کند، تیبا جایگزین این خودرو خواهد شد اما باید توجه کرد به‌دلیل استانداردهای اروپایی تولید خودرو درایران، بعد از پراید حداقل قیمت تمام‌شده تولید خودرو مربوط به تیبا و سایناست و نمی‌توان خودرویی کمتر از ۴۵ میلیون تومان تولید و در بازار عرضه کرد.

امکان جایگزینی پراید با واردات تا چه حد است؟
خودروسازان با کاهش تعرفه واردات خودرو به کف تعرفه‌های سازمان تجارت جهانی یعنی 25 درصد و آزادسازی قیمت خودرو هیچ مخالفتی ندارند. در آن زمان باید دید آیا خودروهای وارداتی به رقابت با قیمت پراید و پژو 405 در بازار قادر هستند یا خیر؟ خودروی وارداتی ارزان‌قیمت به هیچ وجه کمتر از 100 میلیون‌تومان نخواهد بود و حتی قیمت خودروی کوئید که در هند، با حذف استانداردها، کاهش یافته، نمی‌تواند استانداردهای اجباری ایران را با حفظ محدوده قیمتی خود پاس کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید